het is echt over..

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Beaujuulais, 28 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    Ik had zo graag minimaal 6 maanden (maar het liefst nog langer) borstvoeding willen geven maar het is me niet gelukt. Baal er vreselijk van!!!
    De afgelopen tijd verliep niet vlekkeloos en heb van alles geprobeerd maar het heeft niet geholpen.
    Heb de neusspray gebruikt voor de tsr, dagen met Beau aan mijn borst gezeten, gekolfd als hij er niet was (echt om het uur), gekolft tussen de voedingen door, wisselvoedingen. Niets hielp om de produktie te verhogen.
    Tweede kerstdag heb ik me er bij neergelegd, dit kan zo niet meer verder. Beau was gewoon niet meer tevreden met hetgeen hij van mij kreeg. Ik gaf hem steeds vaker nog een fles kv na de borstvoeding en die dronk hij dan gulzig leeg. De vragende oogjes als hij aan de borst lag en er niets meer kwam waren vreselijk.
    Ik snap het niet en voel me ... kan het niet goed omschrijven. Ernstig teleurgesteld komt het meest dichtbij.
    Maar goed, het is zo en ik moet me er maar bij neerleggen. Ik geniet nu nog even van de momenten dat Beau nog wel bij me drinkt. Ik geef 's ochtends nog voeding en 's middags, daarvoor heb ik nu nog net genoeg.
    Dus ik ben me nu aan het orienteren en inlezen hoe dat zit met kv. Hoeveel hij mag en wil hebben enzo. Ben ineens een flessen moeder geworden. Maar gelukkig wel één van een tevreden mannetje ;).

Bedankt voor het lezen van mijn verhaal. Het voelt gek en definitef om het zo op te schrijven/ typen maar het lucht wel wat op. Als er nog tips zijn voor deze overstap zijn deze heel welkom.

liefs kouf

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Maar je hoeft toch geen volledige flessenmoeder te worden, alleen maar omdat je weinig melk maakt?
    Je kunt toch gewoon borst blijven geven en als toetje een fles naar behoefte?

Als je alleen maar 's ochtends en 's middags aanlegt dan is het wel heel snel einde verhaal, want hoe minder vaak hij je borsten stimuleert, des te minder melk wordt er natuurlijk gemaakt. Met gewoon aan blijven leggen, dus juist ook in de avond en eventueel 's nachts als hij zich meldt hou je het beter op peil, ook al is een toetje fles eventueel nog nodig.

Eerste wat trouwens bij me opkomt als ik je verhaal lees is dat Beau waarschijnlijk te slordig is gaan toehappen, en als een kind niet goed aanligt dan kan ie 24 uur aan de borst hangen en er nog niet genoeg uitkrijgen!

Maar zelfs al zou je je kind volledig flessen, dan is gewoon voor de gezelligheid en het fijne gevoel aanleggen ook niet verboden hoor! Juist heel goed!

3. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    bedankt voor het reageren dirksmama.

Hoezo denk je dat Beau te slordig is gaan toehappen? Bedoel je daarmee letterlijk happen/ de tepel in zijn mond?
    Hij was wel vaak onrustig aan de borst (steeds vaker) en als hij losliet dan ging hij naar de andere kant. Als hij daar klaar was gaf ik dan vaak de andere borst weer. We namen er echt de tijd voor.
    Heb ook het filmpje bekeken op borstvoeding.com en heleboel tips opgevolgd die hier voorbij kwamen (volgens mij) deden we het volgens het boekje ;)

Zelf heb ik het idee dat ik er echt alles aan heb gedaan om de produktie te verhogen. Heb de keuze ook niet gemaakt omdat het "een paar dagen" niet lekker liep. Maar als je nog goed tips hebt?? Heel graag. Dan ga ik nu direkt weer aan het kolf apparaat hangen :D

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je ziet heel vaak dat kinderen na een maand of 3 'slordiger' gaan drinken. Ze krijgen daardoor minder binnen, zijn bij een voeding minder tevreden en gaan vaker vragen. Maar omdat ze niet goed meer toehappen, kom je in een vicieuze cirkel terecht, je borsten worden niet goed gestimuleerd, dus gaan juist minder i.p.v. meer maken.

Aanhappen weer opnieuw goed aanleren kan best wat tijd vergen, en heel veel losmaken en weer aanleggen. Aanleggen is soms echt millimeterwerk!

Daarnaast, na 4 maanden zijn er ook andere dingen die een rol kunnen spelen. Je krijgt het als moeder vaak drukker, op het werk of sociaal, je kind ontdekt dat de wereld groter is en alles spannender dan je borst, en je cyclus kan weer op gang komen, wat ook invloed heeft op je productie.

Als je echt een structureel melktekort hebt, dan zou ik zelf zeggen om eens een consult bij een lactatiekundige aan te vragen. Zij kan je helpen bij aanleggen, borstenmanagement en ook met middelen zoals domperidone om meer melk te maken.

Maar goed, soms is genoeg genoeg. Je kunt borst prima combineren met fles, zeker als dat meer rust in huis geeft.

5. pixie

pixie VIP lid

30 mei 2008
    12.315
    0
    0
    woonbegeleider psychiatrie
    Leusden
    Heb je al een LK ingeschakkeld?

6. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    Nee ik heb nog geen lk ingeschakeld.
    Moet ook eerlijk bekennen dat ik dat meer zag voor als het de eerste weken niet goed gaat.
    Kan ik morgen eens naar kijken en contact opnemen.
    Heb net toch ook maar weer even gekolfd.
    Vind dit een hele moeilijke situatie. Ik wil heel graag borstvoeding blijven geven maar ben het "vechten" zo zat. Ben al weken bezig om van alles en nog wat uit te proberen maar het lukt niet. Zo frustrerend.

7. pixie

pixie VIP lid

30 mei 2008
    12.315
    0
    0
    woonbegeleider psychiatrie
    Leusden
    zo herkenbaar .. ik heb ook alleen maar gevecht voor de bv.
    probeer nog een laatste poging met LK als je de energie nog hebt om even door te zetten.. afbouwen gaat toch niet zo 123.
    en inderdaad wat dirksmama zegt. domperidon aanvragen bij de HA

8. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ik heb een beetje hetzelfde, ik heb vanaf Eefjes geboorte fulltime gekolfd en ik heb met 1e kerstdag besloten om mijn kolf aan de wilgen te hangen..

had ook gehoopt de 6mnd te halen, maar ik ben zo trots op mezelf dat ik haar 5mnd en 3wk mijn melk heb kunnen geven, ook al was het de laatste maand maar 1 (a 2) flesje..

wees trots op jezelf!! heel veel vrouwen stoppen er met 3mnd al mee.. En domperidon.. is echt mijn persoonlijke mening hoor, maar ik gebruikte dat spul vroeger bij mijn migraine aanvallen als medicijn en het is niet voor 100% bewezen dat dat spul geen invloed heeft op je kindje, dat heb ik met mijn huisarts overlegd en daarom heb ik er nooit voor gekozen om het te nemen tijdens mijn bv.. staat ook op de bijsluiter.. maar dat moet iedereen helemaal zelf weten.. maar dat komt denk ik echt omdat ik dat spul vroeger als medicijn gebruikte en ik heb zolang ik bv gaf geen medicijnen gebruikt..

x

9. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Hier heb ik ook tranen met tuiten gehuild toen ik stopte met de borstvoeding omdat het echt niet meer ging. Met 3 keer kolven kreeg ik nog 1 flesje. Het is echt afscheid nemen van een periode. Hopelijk vind je een juiste weg voor jou. Voor mij was stoppen echt het beste, want doorgaan leverde zeer veel stress op, wat ook weer niet meewerkt voor je produktie.

10. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    heb ook gehuild hoor :)

11. Jenna09

Jenna09 Fanatiek lid

30 aug 2006
    1.017
    0
    0
    Is idd niet fijn!!!

Heb twee weken geleden ook tranen met tuiten gehuild. Mijn zoontje wou niet meer aan de borst... Was het vechten ook beu, ook het kolven leverde niets op. Heb me er ook bij neergelegd, had graag willen doorgaan tot een jaar minstens, maarja 11 maanden is ook netjes he.

Als ik nu voel dat er nog melk is kolf ik deze af, wat binnen is is binnen. Maar met stimuleren ben ik ook gestopt.

Ik wil je in ieder geval veel succes toewensen en hoop voor je dat het toch nog in orde komt!!

Veel sterkte, Jenna

12. Misa Misa

Misa Misa Actief lid

6 aug 2009
    460
    0
    0
    Mama!
    Zuid-Limburg
    Als je er zo mee zit, zou ik toch eerst een lk inschakelen hoor. Misschien kun je het dan nog oplossen.
    Veel succes ermee!

Liefs

13. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    Bedankt voor jullie lieve berichtjes.
    Fijn om te lezen dat het herkenbaar is voor anderen.
    Soms "lijkt" het alsof het bij anderen zo makkelijk gaat en dan vraag ik me wel af waarom ik er zo hard voor moet vechten terwijl ik toch echt wel heel graag wil.
    Maar ja, ik wil ook dat mijn zoon tevreden is (en het liefste met mijn melk)
    Vandaag heb ik Beau toch weer vaker aangelegd en weer gekolfd. Alle kleine beetjes zijn meegenomen dat was ik even "vergeten" ;)
    Heb ook domperidon in huis gehaald en hierover gebeld met de borstvoedingdhulplijn. Twijfel nog wel of ik dit echt moet gaan gebruiken want het is toch echt een medicijn... maar het kon geen kwaad vertelden ze mij.
    Ik laat het maar gebeuren. Mocht het toch op de één of andere manier aantrekken dan is dat mooi, zo niet dan niet en dan gaan we inderdaad een nieuwe periode in zoals dat zo mooi werd omschreven.

Deel Deze Pagina