Voor het eerst in mijn carrière ga ik staken. Vind het een raar iets hoor. Eerst geven we 's morgens les om daarna dus te gaan staken en het werk de hele middag neer te leggen. Iemand hier wel eens gestaakt?
Ik niet. Je werk neerleggen voor meer geld oid (want daar gaat het meestal om), ik weet niet, dat gaat gewoon tegen m'n gevoel in. Edit: ik werk in het Voortgezet Onderwijs (vmbo).
Spannend! Ik heb het nog nooit hoeven doen. Ik zou zeker gaan. Vooral in het onderwijs mogen wel betere lonen komen.
Los van de betere lonen, vind ik het ook behoorlijk storend, dat er zoveel bezuinigd wordt op bv. schoonmaak, nieuwe spullen, computers en noem maar op. Daar moet gewoon meer geld voor komen. En dan komt de inspectie vertellen, wat we allemaal verkeerd doen. Grr, als alles tot op de puntjes op papier staat, zijn ze tevreden, terwijl je het dan in de praktijk helemaal niet goed hoeft te doen. Als we alle formulieren, etc. in moeten vullen, zoals zij willen, kunnen we de kinderen wel een dag extra vrij geven in de week. Laat ze eerst eens wat extra geld geven en ons complimenteren, met hoe we ons mannetje staan! Sorry, moest even mijn frustratie kwijt! Edit: Ik werk trouwens in het basisonderwijs.
Ik ga niet staken Ik werk ook in het voortgezet onderwijs. Ik snap ook eigenlijk niet waarom er nu gestaakt gaat worden. Er was namelijk al een overeenkomst.
Ja hier gaan alle docenten die onder de VO-CAO werken staken. En in dit geval gaat het niet zo zeer om geld maar om het verlagen van de werkdruk (ook voor part-timers) en niet zoals de VO-raad wil, alleen de full-timers werkdrukverlaging geven.
Juist WAS, maar er is geen cent om het uit te voeren. De scholen moeten wel 1040 uren norm maken, maar mogen docenten 3% minder inzetten. Dus wat krijg je, op papier werk je straks minder, maar in de praktijk draai je net zoveel uren als altijd, want er is immers geen geld om de uren op te vullen. We hebben het er op school over gehad natuurlijk en de school snapt de frustraties heel goed. Ze weten van de leiding ook niet wat ze er mee moeten. Alle docenten een werkdrukverlaging van 3% geven betekend dat er 2100 nieuwe banen bij komen volgend jaar (in heel Nederland) maar die 2100 nieuwe docenten mogen geen cent verdienen, want geld is er niet.
Ja het leek een paar weken geleden eens schitterend resultaat. 2x3,5% loonsverhoging en een werkdrukverlaging van 3%. Maar niets is minder waar. De VO-raad wil de 3% alleen geven aan die docenten die fulltime werken en daarvoor bereid zijn salaris in te leveren. Part-timers hebben sowieso geen recht op werkdrukverlaging vind de VO-raad. Natuurlijk zijn er nog genoeg andere redenen om te staken. Als ik zie dat er bij ons op school nog maar 3x in de week schoongemaakt wordt (weer 1 dag minder dan vorig jaar) en in mijn computerlokaal al helemaal niet omdat de stoelen niet op de tafels staan (ja wat WILLEN ze dan, dat is ze op de monitoren zet of zo?) dan vind ik dat zeker reden om ze in Den Haag eens te laten weten dat we het zat zijn.
Nou inderdaad, :x En niet schoonmaken vind ik dus heel erg. Ik zou zelfs ziek worden op die school in jou lokaal. Ik ben erg allergisch voor stof, Niet verantwoord!
Ik denk dat ik dit keer ook ga staken. Ik heb het nog nooit gedaan en ik vind het erg spannend. Maar als part-timer moet ik wel. Ik ben op mijn vrije dagen nog met mijn werk bezig, omdat ik het anders niet afkrijg. Wat dat schoonmaken betreft: ik veeg nu zélf mijn lokaal schoon, anders wordt het niet gedaan.
Ik heb ook nog nooit gestaakt hoor. Wij zijn donderdag pas aan de beurt, dus moet eerst nog zien dat het zo ver komt. Voor wie morgen het werk al neer legt SUCCES het is voor een goed doel, de kwaliteit van ons onderwijs.
Jeetje, wat een verhaal zeg.... Ik geef jullie groot gelijk! Voor iedereen veel succes gewenst en dat er hopelijk binnenkort een overeemkomst mag komen waarin iedereen zich kan vinden!
tjeee...vind het dubbel hoor.... Mijn zoon zit op het voortgezet onderwijs (havo/VWO) ..hebben toen ook gestaakt over die lesuren..(vind het zo'n bullshit)...want als ik zie hoe vaak en veel lessen er uit vallen i.v.m. leraren tekort, ziekte noem maar op..halen ze de gewone les uren niet eens Er zijn vakken bij waar hij tot nu toe helemaal geen les voor heeft gehad... mijn man gaat s'ochtends hier om 5 uur de deur uit..en komt om 21:00 binnen rollen...dat noem ik pas werkdruk... maar dat is mijn optiek...even goeie vrienden hoor.... staakse meis...
Maar daar worden dan wel overuren voor gerekend denk ik? Iets wat bij het onderwijs dus niet gebeurd, als mijn eerste les begint om half 9, moet ik ervoor zorgen dat alles klaarligt, dat gebeurd dan voor half 9. Als mijn laatste les eindigt om half 5, moet ik ook nog ergens werk nakijken en mijn "kooklokaaltje" aan kant zien te krijgen.... Je krijgt wel voor/nazorg voor je lessen, maar dat is een bepaald percentage van je totaal aantal uur. Zeker nu ik part-time werk vind ik het behoorlijk creatief proberen om te gaan met je tijd. Ik werk in het VMBO-groen, wij vallen dus niet onder de VO-sector, dus kreeg een brief dat staken door mij niet echt nut had Staakse in iedergeval en hopelijk een goede afloop! groetjes
Vmbo groen valt niet onder de VO sector? Leg uit! Wij hebben een groen afdeling op onze vmbo school en dat valt gewoon onder het VO.
Het staken gaat er niet om van hoe laat tot hoe laat je op schoolzit, maar om de werkdrúk: dus hoeveel taken je in een dag moet doen. En dat is behoorlijk veel: pauzes houden is voor mij een luxe. Ik heb een mentorklas van 23 leerlingen en die hebben ook recht op begeleiding en gesprekken. Maar daar krijg je geen uren voor. Dus moet dat allemaal gebeuren in je 'eigen' tijd. Al dat gehaast de hele dag om alles rond te krijgen bevordert nou niet bepaald je moetivatie.