Pauze, wat is dat? Ik werk van 8 tot 16.15 uur op school en ergens kom ik eens in een ruimte waar ik mijn koffie achterover sla en mijn brood naar binnen prop terwijl ik ondertussen 3 leerlingen en een collega te woord sta. VMBO-Groen vallen idd onder de BVE-CAO, want het zijn volgens mij AOC's. Wij hebben hier een samenwerkingsverband met het MBO en hier op school lopen dus mensen die onder de BVE en de VO vallen, wordt leuk donderdag. Ja, veel gaat in eigen tijd. Als ik mee ga op een schoolrieis krijg ik daar 16 uur voor terwijl je 5 dagen lang 24 uur in touw bent met die leerlingen. Niet dat ik het niet leuk vind, maar het is veel liefdes werk hoor.
Jeetje, ben benieuwd of het wat oplevert het staken bij jullie! Ik werk in de zorg en we hebben het weleens over staken gehad, maar dat kan niet als je in een verpleeghuis werkt, je laat al die dementen zitten dat is onmogelijk. want in de zorg mag er ook wel geld bij! er gaat alleen maar personeel van af want sinds 1 sept. doen wij nu met 2 man het werf van 3! en je bewoners lijden eronder!
ik wil niet heel vervelend doen he, maar jullie hebben toch gekozen voor dit vak. Als ik het niet leuk vind op mijn werk of ik vind dat ik te weinig verdien, dan ga ik ander werk zoeken waar ik het wel naar mijn zin heb en genoeg verdien. Ik snap best dat leerkracht zijn een roeping is en dat je dan niet zomaar een andere baan gaat zoeken, maar als je er echt zo heel erg mee zit dat je gaat staken dan zou ik echt wat anders gaan zoeken. Daarbij zijn er natuurlijk ook voordelen aan jullie vak, bijv de vakanties. Dat heeft de rest van nederland dan weer niet. Ik krijg bijv in de zomervakantie max drie weken achter elkaar en dan het liefst niet in de zomervakantie omdat iedereen dan wil. Dus of in juni of in september. Zo is er overal wel wat maar om nou te gaan staken, dat vind ik gewoon te ver gaan. Net als die bussen die gestaakt hebben, nou we kwamen gewoon nergens meer.
Nou als al die mensen die deze week staken nu eens ontslag nemen ... dan zouden we toch heel gek staan te kijken denk ik. Dan is gelijk het leraren tekort opgelost, want dan is middelbaaronderwijs gewoon onmogelijk. En ja we hebben dit vak gekozen, maar heeft iemand enig idee wat voor werkdruk alle onderwijsvernieuwingen met zich mee brengen. Ik voel me soms meer administratiefmedewerker dan docent. Lesgeven wordt bijzaak als het zo door gaat.
Wie zegt dat we het niet naar ons zin hebben?!? Ik hou van mijn werk, maar het moet ook te doen zijn. En als het zo doorgaat, dan verdwijnt het plezier steeds meer. Waarom zouden niet mogen opkomen voor hun rechten? Moeten we met z'n allen ons mond houden of met z'n allen van baan veranderen? Dat slaat echt helemaal nergens op!
als er bij ons geen acoord word bereikt voor de 1ste november.gaan wij ook staken we leggen dan het werk geheel neer en worden er geen tankstations meer bevooraad en laten we tankstations droog vallen. ik zie wel hoe het gaat maar wel spannend hoor dit zijn veel extremere stakingen
Hou op schei uit over onderwijsvernieuwingen. 3 Jaar lang heb ik me ingezet voor het nieuwste van het nieuwste.... wat nu is afgedaan, we zijn gewoon weer terug bij hoe het eerste was.... Al mijn werk, al mijn tijd, maar vooral al mijn bloed zweet en tranen! En die vakanties... tsja..... hou jij je in je vakantie bezig met je werk? Vast niet! Ik zit in mijn vakanties na te kijken, voor te bereiden, afgelopen zomervakantie het nieuwe lesmateriaal zitten maken.... En niet omdat ik mijn tijd niet goed indeel, maar omdat die tijd er gewoon niet is. Ik ben vorig jaar part-time gaan werken... part-time als je kijkt naar het aantal uren, maar het werk is nog gewoon dezelfde hoeveelheid als dat het was toen ik fulltime werkte... En nee, ik klaag niet hoor, ik heb het leukste werk van allemaal, op de leukste school van Nederland, met de meest geweldige kinderen van allemaal. Maar op het moment dat er wordt geroepen over vakanties dit en vakanties dat gaan mijn nekharen overeind staan. Vrienden die schuine blikken gaan werpen als ze het hebben over mijn zomervakantie snijd ik altijd de pas af door te zeggen: tsja had je ook maar een vak moeten leren Heel flauw, maar ruil maar eens een dagje met me (haha, een nadeel van die vakanties is wel dat je altijd in de dure periodes op vakantie "moet" en dat veel aanbiedingen niet gelden in vakanties, plus dat je altijd tussen de gezinnen met gillende kinderen zit, nu niet zo'n probleem meer omdat we zelf een gillend kind hebben hahaha, maar vroeger... oh man hou op schei uit ) Er komt ook vast nog wel een tijd dat de zomervakantie van een docent geen 7 weken duurt, maar een week of 4. In de andere 3 weken kan er dan gewerkt worden. Dus wat ik dan thuis doe, mag ik dan op school doen.... Zo kan de werkdruk ook verlaagd worden, volgens de mensen die er verstand van hebben, alleen zie ik niet helemaal het idee erachter. groetjes Mel
Dan ga ik nog snel even tanken, want ja, ik mag niet staken, dus.... moet ik wel naar mijn werk Voor de stakers in het onderwijs... hoe staat jullie organisatie erachter? Krijgen jullie de gelegenheid om te gaan staken of doen ze moeilijk? groetjes
Begrijp best dat er gestaakt word her en der hoor, maar vergeet niet wie er ECHT de dupe van worden: de kids in dit geval! En hun ouders. En bij de benzinestations: de burgers die naar hun werk MOETEN of naar familie MOETEN (je weet maar nooit wat er kan gebeuren) of naar het ziekenhuis MOETEN. En daar sta je dan zonder benzine, en dan? Ik denk dat de mensen die willen staken, eens moeten staken bij de mensen die er wel wat aan kunnen doen en wiens schuld het ECHT is....de overheid. Ga daar lekker voor de deur liggen, zodat ze niet naar binnen kunnen, blokkeer de wegen daarheen zodat ze uit hun auto met chauffeur moeten stappen en moeten lopen naar hun werk, kidnap hun koffiejuf zodat ze geen koffie krijgen...etc etc etc...waarom moeten de gewone burgers altijd de dupe zijn van stakers? Net zoals iemand anders ook al noemde; toen de bussen staakten, waren er erg veel mensen die geen kant meer op konden! Dat vind ik belachelijk en in Den Haag lachen ze zich rot! Nogmaals, begrijp jullie allemaal heel goed, maar het komt echt niet aan bij de overheid hoor, zij hebben er geen last van!
En mensen vergeten dat het onderwijs allesbehalve flexibel is. Ik kan niet zeggen, ik ga vandaag een half uur eerder naar huis om mijn kind op te halen. Ik zat zelfs te overwegen om een dag extra te gaan werken, omdat ik het toch niet red met al die taken. En dan gaan mensen zeuren over hoeveel uren zij moeten werken, maar ja, daar worden zij voor betaald. Wij hebben dit jaar opeens 10 vergaderingen erbij gekregen wat helemaal nergens over gaat. Dan ben ik veel liever met nuttige dingen bezig.
pff ik vind staken echt een beetje onzin hoor. Ik moet er ook een beetje om lachen eigenlijk. Ik werk ook in het VO (praktijkonderwijs) maar val onder de cao BVE. Ik werk nu ook part-time, maar bedacht me vanmorgen nog dat ik beter weer 5 dagen kan werken, dan heb je tenminste rustigere dagen. Ach klagen is een beetje de aard van het beestje toch, mijn man klaagt ook wel eens over zijn werk en doet heel wat anders. Ik ben wel tevreden eigenlijk...
Staken is een pressiemiddel en in een democratie een goed middel om zaken onder de aandacht te brengen. Je kunt ook achterover gaan zitten en wachten tot de dingen gaan zoals je ze hebben wilt. Gebeurt volgens mij niet zo snel.
Oh ik zeg ook niet dat je niets moet doen hoor, maar waarom moeten de gewone burgers er altijd last van hebben? Wij ondervinden er alleen maar problemen van en de overheid (lekker hoog en droog in Den haag) lacht zich kapot, want zij hebben nergens last van! Ga hen dan irriteren en in de problemen helpen zou ik zeggen, verzin daar iets voor!
Ik heb vorig jaar 4 collega's overspannen zien raken, waarvan 2 definitief vertrokken zijn en dit jaar één collega. Bij ons hebben de examenklassen tussen de zomer en de herfstvakantie GEEN Engels gehad omdat de docent overspannen thuis zit en er gewoon geen vervanging is. Ik heb liever dat mijn leerlinge een middagje thuis zitten (en ze hebben echt niet meer de leeftijd dat papa en mama thuis moeten zijn als de kinderen vrij zijn) dan al hun lessen missen omdat de werkdruk te hoog is. Geen docent gaat staken als hij er alleen zelf beter van wordt. Docenten stken omdat ze er van overtuigd zijn dat de kinderen van Nederland beter onderwijs verdienen. Ouders zouden de acties juist moeten ondersteunen ipv alleen maar aan hun eigen ongemak te denken
] Heb je ook wel weer gelijk in. Zeker als de kids de leeftijd hebben dat de ouders ze niet meer thuis hoeven op te vangen (want dat kan hen in de problemen brengen.) Dan heb ik het nu meer over de busstakingen, geen benzine meer naar de pompen, vrachtwagens die heel de snelweg afzetten etc etc
Ik ben ook meer van de ludieke acties hoor. Leerlingen gewoon alleen nog maar LEUKE lessen geven of zo