Het is een fase, het is een fase, het is een fase, toch??

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door puzzelstukje, 10 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vagans

Vagans Niet meer actief

hier ook wel een beetje die fase. Al reageren alle kinderen weer anders en zal het ook wel een beetje aan liggen hoe je er weer als ouders op reageert.

ik heb over het algemeen een heel makkelijk meisje, de laatste maanden luisterd ze alleen af en toe behoorlijk slecht... ik kan daar drama om maken of het tolereren maar doe beide niet...

Ze moet luisteren en doet ze dit niet dan krijgt ze straf... simpel.

verder maak ik er geen drama van en luiserd ze wel goed beloon ik haar ook natuurlijk

tuurlijk is het een fase, maar dan nog zitten er consequenties aan haar gedrag ;)

2. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Boordevol: ja het is vaak zo bij kleuters dat als ze weer naar school gaan ze weer even moeten ontladen thuis en dan komt dat gedrag weer naar boven. (ik ben kleuterjuf;))

Vagans: natuurlijk moet ze hier ook luisteren en staan er consequenties op als ze dat niet doet. Maar ik ben wel wat soepeler geworden. Ik kies de dingen uit die ik echt belangrijk vind, anders zit ze hier de hele dag ongeveer in de hoek. En ik wil natuurlijk ook dat ze een goed zelfvertrouwen krijgt ed. Dus inderdaad kies welk gevecht je aangaat.

3. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Hier ook weer een fase, hoewel we met zoonliefs fases volgens mij nog behoorlijk boffen. Ik vind deze leeftijd nu wel iets makkelijker dan met twee jaar, ik kan nu veel meer uitleggen en ook hij kan beter aangeven wat het probleem is. Verder groei je als ouder ook, kan het makkelijker naast me neerleggen en dat "wat moet ik hier nou weer mee" is wel weg. Ik pak door en blijf rustig en consequent. Is het bij hem over dan is het bij mij ook over (en andersom geldt dat ook natuurlijk, kindjes voelen ergernis maar al te goed aan).
    Hier genieten we van eindeloos doordrammen, alles tegenspreken en zeuren om niks en werken we hard aan het-lief-vragen ipv schreeuwen. Ik heb meer moeite met het gezeur en de aanstelleritis dan met de driftbuien. In het laatste geval is het of afkoelen of jammer dan maar aan het zeuren kan ik me zoooo ergeren. (Maaamaaaa, mijn knoopje zit niet goed *snif* Maaamaaa, mijn onderbroek zit tussen de billen. Maaamaa, ik heb een beetje pijn aan mijn kin... maaamaaa, ik kan dat niet zelf.. maaamaaa, ik moet drinken! ) Meneer wil overal hulp bij en probeert niet om ook maar iets zelf op te lossen. Dat heb ik natuurlijk deels te danken aan mezelf en het feit dat ik lang met hem thuis ben geweest dus daar werken we nu hard aan.

4. nikkijane

nikkijane Fanatiek lid

27 jul 2007
    2.410
    0
    0
    friesland
    Heel herkenbaar... en hier zelfs dubbel herkenbaar! We hebben een tweeling!
    Twee meiden, met beide een pittig karakter, vooral de jongste... poeh poeh poeh.
    Het gaat de ene dag beter dan de andere, maar soms...

5. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Het is een fase èn het is een meid;)

Bij mijn zoontje nooit problemen of gezeur over onnozele dingen...bij mijn meisje juist wel. "nee die jurk wil ik niet aan. Nee die sokken wil ik niet. Nee ik wil vandaag een cracker ipv een boterham. Mama j. Lacht om mij." en dan is dit nog maar een kleine greep uit het "problematische" leventje van mijn dochter van 4. Soms zou je denken dat ze ongesteld moet worden...:cool:

6. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    nikkijane: ooh jee, nog twee tegelijk ook? Dat versterkt elkaar ook wel zeker?

Mowtown: ik denk dat het ook wel scheelt dat het een meid is ja. Volgens mij zijn jongens minder zeurderig.

Ik kan die driftbuien wel goed hebben, het is meer dat zeurderige waar ik niet tegen kan. Ze zit nu bv in de schommel en zeurt dan ipv te vragen. Mekkerig, jengelend, en elke keer zeggen, je kan gewoon praten en het gewoon vragen.

7. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Jongens en minder zeurderig :(, echt niet hoor ;).
    Mijn jongste is portret zeg, pff. Sterke eigen wil. Hij wilt alles zelf doen, kan ook al veel zelf. Hij heeft nu wat minder driftbuien, maar ook wel weer grappig om te zien. Waar ik bij mijn oudste zelf nog bezweet was in de supermarkt, word ik nu niet meer warm of koud ervan.
    Mijn zoontje vindt op dit moment alles stom. Niks is leuk, alles is stom. Als ik met hem mee ga doen dan gaat het vaak weer goed en kan hij zijn dwarsigheid niet volhouden.
    Wat ik wel ingewikkeld vind is het drammen met plassen en poepen. Hij is al een paar maanden zindelijk. Maar hij speelt er ook mee. Dan moet hij plassen, ik mee, dan hoeft hij toch niet, als je net weer wilt zitten moet hij toch wel en dan toch weer niet. En dan kan hij gaan drammen zeg, pfff.
    Van mijn oudste weet ik dat deze peuterpubertijd heel lang kan duren :(.

8. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Nou wij zitten er ook in hoor. :D
    Pfff geen kleren aan willen, boos worden om alles, niet eten
    iemand nog een rol behang over? :cool:

9. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    gerdatje hier zijn ze al op.... hihi

10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Een fase...en die duurt meestal tot aan de basisschool als ze 4 jaar worden

Pittig....

Ik zit er nu ook in. Gelukkig kwam hij er pas rond 3 jaar in...( de fase) Dochter was ook al met 2,5 erg pittig.

Uitzitten en streng( strikt blijven)

Adem in...adem uit...

11. nikkijane

nikkijane Fanatiek lid

27 jul 2007
    2.410
    0
    0
    friesland
    Jep ze versterken elkaar hier idd in. En regelmatig een pick your battle.
    Ze doen namelijk vaak allebei iets wat niet mag, maar ja, welk kind pak je als eerst aan...
    Valt niet altijd mee haha!

12. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    En de hele dag dat gepiep.
    Om een stom dingetje.
    Of mama helpen. En dan zit ze gewoon op de bank. :(

13. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Ik heb zelf nog geen peuter, maar vind het heerlijk om dit allemaal te lezen. Geweldig, hoe die kleintjes zich nergens voor schamen en zich gewoon lekker maximaal aanstellen omdat ze het kunnen. Misschien piep ik over een poosje wel anders, maar van een afstandje is het leuk. ;)

14. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Hey, ken jij mijn dochter:(;)

Moet wel zeggen, dat is ook af en toe nodig, dat het vandaag een super leuke dag was, met minimaal gepiep en gemekker. Want dat irriteert me het meeste.

Okay, 2 driftbuien bij de intratuin want ze wilde niet van t springkussen af en niet uit de ballenbak, maar dat ben ik gewend en vind ik niet zo erg. Bovendien duren ze steeds korter... Heerlijk soms even een goede dag ertussen.

15. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Ooh ja hier ook! Ze was echt superlief en vrolijk vandaag. Geen noemenswaardige driftbuien, gewoon akkoord gaan met de keuzes die ik haar geef, goed gegeten, veel gegiechel en uitdagen tot verstoppertje spelen en uitnodigen voor andere spelletjes, heerlijk geknuffeld en gekletst. Echt fijn! :)

Gisteravond wel een 2 uur durend drama gehad, maar vandaag maakt alles weer goed hoor.

Deel Deze Pagina