Gisteren heb gaf ik precies 1 jaar borstvoeding! Iets wat ik van te voren nooit verwacht had. Graag vertel ik hieronder het hele verhaal zodat meiden bij wie de bv ook niet zo gaat als gepland, hopelijk een extra steuntje in de rug krijgen zodat ze weten dat ze niet de enigen zijn. Op het moment dat ik wist dat ik zwanger was, dacht ik namelijk dat ik door mijn medicatie nooit borstvoeding zou mogen geven. Toen ik met 6 weken zwangerschap echter bij de gyn zat vroeg zij of ik borst of flesvoeding wilde geven, nou borstvoeding natuurlijk maar dat kan niet door de medicijnen. Zij is dit toen uit gaan zoeken en het bleek dat de dosering van mijn medicijnen laag genoeg is om veilig borstvoeding te geven. Zowel mn man en ik natuurlijk super blij! Toen onze zoon echter geboren was wilde hij niet aanhappen, niets hielp zodat ik op dag 2 al vast zat aan een tepelhoedje. Tja het was niet anders, maar echt makkelijk en leuk was het niet. Zat het tepelhoedje eindelijk goed, wilde ik mn zoon aanleggen, sloeg hij dat ding er per ongeluk weer af... Maar ik denk dat menig een dat hier wel zal herkennen. Helaas bleek na dag 3 dat meneertje meer dan 10% van zn geboortegewicht verloren was, ik moest dus gaan bijvoeden (kolven deed ik ondertussen al). Gelukkig kwam een dag later de stuwing op gang waardoor ik weer kon stoppen met bijvoeden. Erna leek de hele borstvoeding prima te gaan, behalve dan nog steeds dat tepelhoedje. Echter met 6 weken moesten we op controle bij de kinderarts. Meneertje huilde wel regelmatig en had ook krampjes, maar ik dacht dat het er bij hoorde, de meeste kinderen hebben er tenslotte last van. Helaas bleken het hongerkrampen te zijn. Ik bleek dus te weinig borstvoeding te hebben. Gevolg weer extra kolven en ook weer bijvoeden. Na 8 weken hadden we echter een hoogtepunt, meneer had opeens geen tepelhoedje meer nodig! Helaas bleef ondanks het vele kolven mijn productie te laag. Het schijnt dat 5% van de vrouwen dit heeft, en helaas ben ik daar dus 1 van. Er is ook een kleine kans dat het door de medicatie komt, maar niemand kan dat met zekerheid zeggen. Omdat ik van de kinderarts precies bij moest houden wat meneer binnen kreeg ben ik fulltime gaan kolven. Wel legde ik mn zoon minstens 1 keer per dag ook even gewoon aan, puur voor het gevoel en de band met mn zoon. Na de bv kreeg hij dan nog wat afgekolvde melk of flesvoeding. Omdat ik te weinig melk had kreeg meneer op 1 dag ongeveer een half tot een heel flesje kunstvoeding. Ontzettend balen natuurlijk maar het is niet anders. Ik gaf letterlijk elke druppel die ik had. Met 6 maanden gingen we vast voedsel erbij geven, dit ging zo goed dat er een paar voedingen vervielen. Zo had ik plotseling genoeg melk en kon ik soms nog 20 cc op een dag invriezen. Ondertussen had ik mijn doel van 6 maanden bv gehaald, maar het ging zo goed dat ik door wilde gaan tot 1 jaar. Helaas verviel na 9 maanden het kolfrecht op mn werk, en werd de productie dus toch ook weer lager. Tot die tijd heb ik dagelijks gekolfd om 07.00-10.00-13.00-16.00-19.00-21.00-00.00 hetgeen ook best vermoeiend was. De kolftijden overdag vervielen dus als eerste en erna heb ik ook vrij snel die van 00.00 laten vervallen zodat ik ook eens op tijd naar bed kon. 2 maanden geleden besloot meneertje echter dat hij niet meer uit de borst wilde drinken. Van het ene op het andere moment keek hij naar mn borst van wat moet ik daar mee en draaide hij zn hoofd weg. Best jammer wilde net die avond aan mn man vragen nog een mooie bv foto te maken. De laatste maand kolfde ik alleen nog maar 's morgens en toen we 2 weken geleden zijn verhuisd werd de productie opeens weer lager. Zo kwamer nog maar 60cc uit in totaal. Ik heb zelf besloten om niet weer te proberen om de boel op te krikken maar het zo te laten. Gisteren op de verjaardag van mn mannetje heb ik dus voor het laatst gekolfd. Aan de ene kant best jammer dat de bv niet zo is gegaan als dat ik me had voor gesteld, maar aan de andere kant ben ik best trots dat ik het jaar heb gered! Ben nu alleen benieuwd of ik het kolven nog een soort van ga missen ofzo. Ik hoop over een paar jaar een 2e kindje in elk geval net zo lang bv te kunnen geven.
Gefeliciteerd!!! Je hebt het ondanks verschillende tegenslagen toch vol gehouden! Ik was na 3 dagen mijn borsten zo zat, had erg veel last van de stuwing de kraamverzorgster en mijn man hebben me er doorheen geholpen. Toen was ik erg onzeker over de groei en over de combi bv/werk, maar werd er gezegd dan stop je toch als je gaat werken heeft ze toch 3 maand bv gehad, maar ondertussen krijgt mijn meiske nog heerlijk bv.
Gefeliciteerd! Knap dat je zo hebt doorgezet, daar mag je zeker weten trots op zijn! Het lijkt me heel intensief om fulltime te moeten kolven.
Wauw, wat een verhaal!! Ik heb echt heel veel respect voor je! Ik heb de eerste twee weken fulltime moeten kolven, en dat vond ik echt heel zwaar. Super dat jij het een heel jaar hebt volgehouden!
Gefeliciteerd, toch een super eind gekomen! Hopelijk vergaat het je een evt. tweede keer beter (makkelijker).
Dank jullie wel voor alle lieve reacties! Ben zelf natuurlijk ook erg blij dat het me gelukt is en stiekem ook wel een beetje trots haha.