Hoi meiden, Er zitten hier aardig wat moeders met veel verstand van het geven van bv dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik ben bij het cb geweest en enorm onzeker geworden. Ik heb een zoontje van precies 4.5 maand die volledige bv krijgt en ik dacht dat ik het allemaal goed deed. Ik vertelde dat hij op 7 en soms 8 voedingen per dag zit. De beste dame reageerde nogal verbaasd en zei dat dat veel teveel is voor deze leeftijd. Hij moet op 4 tot maximaal 5 voedingen per dag zitten. Dus ik moet dat gaan veranderen zegt ze. Maar hoe? En waarom? Volgens haar mag hij alleen 4 tot maximaal 5 volledige voedingen drinken en mag ik hem dus ook niet binnen 2 uur alweer aanleggen omdat hij dan nog geen echte honger heeft. Ik vertelde namelijk dat er soms minder tijd tussen de voedingen zit en hij dan bijv. even een paar slokken drinkt. Als hij in de nacht/ochtend een uur of 1.5 uur na de voeding weer wakker is mag ik hem niet de borst aanbieden want hij kan dan nog geen honger hebben en een paar slokken is niet nodig. Ik moet hem laten liggen en de speen geven want het is gewoon zuigbehoefte. Maar hij wil geen speen? En ik vind het niet eens erg als hij een paar slokken drinkt. Kan iemand mij vertellen waarom het nou zo verkeerd is? Want dat is me niet duidelijk geworden. Ik vind het juist zo makkelijk om hem aan te leggen en te kijken wat hij zelf wil of doet. Ene keer een aantal slokken, soms nog even niet en dan weer een volledige voeding. Toen ik vroeg hoe ik dit dan moet aanpakken zei ze dat ik hem pas moet aanleggen als er minimaal 2 uur tussen zit en hij zich vanzelf wel meld door een hongerhuil op te zetten. Terwijl ik het eigenlijk niet nodig vind hem als hij wakker is te laten huilen terwijl ik gewoon kan "kijken" wat hij wil en doet door hem even aan te leggen. Dit is me eerste kindje en me eerste ervaring met bv. Ik dacht dat het eindelijk lekker liep en dan hoor ik van niet. Groetjes Dilosh
laten lullen Volgens mij gaat het goed! Zelfs met KV moet je niet perse op de 4 flessen zitten (hier ook nog 6 bij 4 mnd). En met BV is het nog normaler om 7a8 voedingen te hebben. Het is zelfs nodig (meestal) om de productie goed te houden.. Mocht de kleine nou heel zwaar zijn, dan is het wat anders, maar dan ga je eerder blokvoeden. Maar als je kleintje verder goed gezond is, dan gewoon lekker op je gevoel verder gaan!
Nee hij is niet te zwaar want hij gaat gewoon op de middellijn mee. Ik zei dat ook maar dat deed er niet toe. Hij hoort op deze leeftijd niet meer op zoveel voedingen te zitten en al helemaal niet binnen 2 uur tijd weer even een paar slokken drinken. Wat niet de hele tijd zo gaat hoor want hij drinkt natuurlijk ook normale voedingen. Maar soms zit er dus minder tijd tussen en drinkt hij een beetje. Ik wil weten wat daar zo fout aan is maar daar kreeg ik niet echt een duidelijk antwoord op. Alleen dat het niet de bedoeling is.
Mijn tip is: doe waar jij je goed bij voelt! Volg je eigen (moeder)gevoel. Ik vind ook niet dat hij veel drinkt, hier zat hij rond die leetijd op ong 6 voedingen per dag/nacht. Nu nog 4 a 5 keer. Je kindje heeft het gewoon nodig om bij jou te zijn. Als je het zelf vervelend gaat vinden kun je eens proberen om alleen te knuffelen en kroelen met hem en kijken of dat ook voldoende voor hem is. Vandaag toevallig op cb geweest en ik hoorde dat flessenkinderen op deze leetijd zo'n 3 flessen melk drinken. Ik dacht: zo weinig Ik wil wel langzaam gaan afbouwen met de bv nu maar ik blijf mijn eigen gevoel volgen.
Ik vrees dat deze mevrouw de richtlijn voor kv volgt en geen kaas heeft gegeten van bv. (En ze is niet de eerste en zeker ook niet de laatste cb-dame die met slechte adviezen een bv-mama onzeker maakt of de bv vroegtijdig om zeep helpt. Met dank aan de sterke lobby van kv-fabrikanten!) Je kindje kan best 2 uur (of langer) zonder voeding. Dus als je nou zou zeggen; "Het wordt mij te zwaar." dan kan ik me prime voorstellen dat je wat meer tijd tussen de voedingen laat. Maar als jij het zo prima vindt en je kind is gezond en op gewicht, dan zou ik lekker op verzoek blijven voeden. Overigens denk ik dat ik iets te lang op erzoek heb gevoed, want het werd voor mij op een gegeven moment wel wat te zwaar. Toen onze zoon een maand of 10/11 was, ben ik een beetje gaan sturen. Toen hij een jaar was, ben ik het schema steeds meer naar mijn hand gaan zetten. Ik vond het na ruim een jaar wel heel fijn om 's nachts weer door te kunnen slapen! Ik denk dus dat ik daar bij een volgende toch iets eerder mee begin. Maar ik zou zeker niet voor 6 maanden van het voedenop vezoek afstappen. Eerder pas rond 9 maanden.
Gewoon lekker zo doorgaan! Borstvoeding is zoveel meer dan alleen om de honger te stillen. Huilen is helemaal niet nodig als ze de borst willen, dat herken je wel. Zo rond een jaar ben ik het iets meer gaan sturen, ze vroeg hier nl. als ze honger of dorst had om de borst en wilde toen niet meer een keer of 6/7 per dag voeden. Maar het 1e jaar heb ik haar lekker gevolgd en tot bijna 2 dronk ze vaak nog 3x per dag.
Als jij je er lekker bij voelt: vooral doen! Ik wil wel graag dat mijn baby alleen echte voedingen drinkt, dus let goed op haar signalen. Als ze binnen de 2 uur "komt", vraagt ze inderdaad vaak niet om voeding, maar om iets anders. Zuigbehoefte, knuffelbehoefte, mamahonger etc. Ik wil niet dat mijn baby aanwent de borst te gebruiken als ze eigenlijk niet wil drinken, maar wil knuffelen. Ik vind dat zelf niet prettig. Vooral omdat dat heel moeilijk weer is af te leren en de hoeveelheid "borst-momenten" vaak eigenlijk alleen maar groter wordt hoe ouder je baby wordt. ik heb gemerkt dat veel kindjes deze behoefte 's nachts ook hebben en je dus bovendien heel lang met een "nachtvoeding" zit. Mijn zus gaf toen haar kindje 1,5 was nog 10 "voedingen" per dag, meestal maar een paar slokjes inderdaad. Toen mijn baby nog jonger was, had ze behoefte te clusteren. Hier heb ik ook gewoon aan toegegeven, maar ik merkte dat dit vaker gebeurde op een dag. En dat ik vervolgens haar "fopspeen" werd. Mijn tepels waren het hier niet mee eens Ik was dan ook heel blij dat ze met 5-6 weken een fopspeentje wilde, zodat ik kon voorzien in haar zuigbehoefte zonder aan te leggen. Door hem standaard aan te leggen als hij een kik geeft, laat je hem dus wennen aan "knuffelen met de borst". Dat is de reden waarom het CB zegt dat je goed moet luisteren en kijken. Is het honger? Dan aanleggen. Is het geen honger (en dit kan vrijwel niet binnen 2 uur), dan niet aanleggen. Borst = eten. Maar dit is dus niet hoe elke mama het wil doen. Anyhow, je moet doen waar jij je goed bij voelt. Ik denk dat 80% van de bv-moeders op dit forum het doet zoals jij. Lijkt me geen probleem. Het CB moet niet kletsen.
Het hangt een beetje af wat je beschouwt onder "voeden op verzoek". Ik voed volledig op verzoek. Maar wel op verzoek van honger, en niet knuffelbehoefte, als je begrijpt wat ik bedoel. Mijn baby drinkt wanneer ze honger heeft. Tot voor kort huilde ze heel veel en had ze pijn. Toen kon ik haar signalen moeilijk uit elkaar houden. Ik wist mijn god niet waarom ze huilde, en in het begin werd ze alleen stil als ik haar aanlegde. Dus dit deed ik dan maar. Soms zat ik de hele dag op de bank met haar aan de borst. Maar, dit was zeker geen "voeden op verzoek", dit was: "ik weet niet wat er is, maar aan de borst huil je in elk geval niet". Nu ze niet meer huilt, herken ik haar signalen beter en nu leg ik haar dus alleen aan als ze honger heeft. Hierbij hou ik ook de regel van "minimaal 2 uur" aan, maar als de signalen duidelijk zijn, hoef je er geen klok op te zetten. Onze oudste dochter kwam toen ze 3 maanden was nog maar 5 keer per dag voor voeding. Volledig op verzoek dus.
Klinkt alsof die dame meer verstand heeft van fv dan van bv... In andere woorden, niet te veel naar haar luisteren. Bv biedt meer aan dan drinken alleen, het is de beste manier om troost te kunnen bieden aan je kindje en als jij het niet erg vind dat hij zo vaak komt dan is er niks aan de hand!
Bedankt voor jullie reacties meiden. Vind het zo vervelend om dan weer zo onzeker gemaakt te worden. Want je gaat er vanuit dat een dame van het cb er veel verstand van heeft. Meer dan mij in ieder geval. En er zit niet altijd maar zo weinig tijd tussen hoor. Maar hij heeft wel een paar (2 of max 3 denk ik) momentjes op de dag dat er maar 1 of 1.5 uur tussen zit. Hij drinkt eventjes en dan is het ook goed. In de nacht slaapt hij door. Ik baal er een beetje van dat ik denk het goed te doen en dat diegene me dan verteld dat het helemaal anders moet. Volgens haar krijgt hij ook niet de juiste melk binnen op deze manier en moet ik hem daarom dus op 4 tot maximaal 5 volledige voedingen zetten. Als hij niet genoeg binnen zou krijgen zou hij toch ook niet voldoende aankomen? Maar ik moet hem dus niet aanleggen wanneer hij geen honger lijkt te hebben? Ik vind dat sowieso een beetje lastig te bepalen. Ja over het algemeen weet ik het wel maar soms voor hij bijv. weer even een slaapje gaat doen en er pas een uur tussen zit leg ik hem nog even aan om te kijken of hij nog wat wil. Is dat niet goed?
Jawel, gewoon je gevoel volgen. Je moet bij voorkeur wel altijd proberen je zoontje wakker in bed te leggen, zodat hij zelf in slaap kan vallen, maar als dat niet lukt, is het geen probleem om hem in te slaap te wiegen of te voeden. Het wordt pas lastig als hij nooit meer kan slapen zonder een slokje borst. Maar ook daarin verschillen de meningen. Er zijn ook bv-moeders die hun kindje wel altijd in slaap voeden. 4 voedingen vind ik trouwens erg weinig... Zeker voor een bv-kindje. Als je baby elke 3 uur drinkt, zit je toch ook op 7-8 voedingen? Ik vind die minimaal 2 uur een goede richtlijn, maar max 4-5 voedingen per dag slaat eigenlijk nergens op. Idd zou ik ook balen als ze je zo onzeker maken. Je verwacht toch dat zij het weten... En zo te horen doe jij het niet eens heel anders dan zij willen.
Ik geef dan wel geen bv.. Maar lekker laten kletsen die mensen van t cb.. Dit is meer advies voor kv kindjes Hun denken volgens mij dt het t zelfde werkt als FV wat dus niet zo is.. Je voed op verzoek neem ik aan.. Daar is niks mis mee en een kindje kan nooit teveel hebben van BV dus lekker laten kletsen en doen zoals JIJ vind dat t goed gaat.. Volgende keer als ze wat zeggen zeg je gewoon ja en amen of je zegt dat je het zelf wel uitzoekt en ze erover op moetn houden als ze geen duidelijke waarom hebben(en dan wel een waarom die ergens op slaat) Vergeet trouwens niet dat het maar adviezen zijn he die ze je(mogen) geven... Hun kunnen en mogen jou niet vertellen wat je MOET doen ook al denken sommige van wel... Jij bepaalt dus of je iets doet met dat advies of niet
Wat een betutteling... Gewoon je gevoel volgen en je kindje volgen... Mocht hij "teveel" krijgen dan komt dat er voor of achter wel weer uit Ik zit ook op ongeveer 7 voedingen, en hij vindt het heerlijk!
@babyproject wakker in bed leggen doe ik idd. Uitzonderingen daargelaten. Ik zei ook dat ik denk 2 regeldagen achter de rug te hebben omdat hij in de nacht een paar keer kwam. Maar dat kon volgens haar eigenlijk niet want hij is 4.5 maand en dan hebben ze geen regeldagen meer. Ik kon hem dan beter wat water geven in plaats van het 's nachts wakker worden wat hij dan ineens weer doet belonen. Ze heeft wel voor verwarring gezorgt zeg. @Mopje hahaha dat is een goede
Je doet het hartstikke goed! Stom dat die mevrouw niet weet dat je gewoon op verzoek bv kan geven? Misschien de volgende keer eens vragen hoeveel ze nu eigenlijk van bv weet? Vooral je gevoel volgen hoor.... als jij vindt dat het zo goed is...vooral zo doorgaan!
Je moet het gewoon afwachten en je gevoel volgen....je leert het wel wat hij nu echt nodig heeft Dit is echt iets wat je moet leren in het begin. Ik heb nu bij de tweede ook dingen anders gedaan dan bij de tweede.... Kijk als jij weet dat hij net goed gedronken heeft en hij huilt en jij twijfelt waarom...ja dan kun je wel begrijpen dat het in principe geen honger kan zijn, mits hij goed gedronken heeft he Hier heb ik ook speentjes gebrobeerd maar dat wilde ze hier ook niet....nu duimen ze allebei...zuigebhoefte was er hier wel erg veel.... Maar als ze geen speentje willen is dat moeilijk.....meestal vinden ze hun duim vanzelf en wil je dit niet toch vaker de speen aanbieden
Lekker laten l*llen die vrouw van het cb. Je doet het harstikke goed! Hier bij de 1ste ook heel onzeker gemaakt door het cb! Moest gaan bijvoeden of stoppen. Uiteindelijk bleek hij reflux te hebben en had ik een bv vriendelijke kinderarts die mij vooral aanmoedigde door te gaan met de bv! Bij mijn 2de en derde kindje luisterde ik naar mijn eigen gevoel en daar is eht ook allemaal goed mee gekomen! Dat heb ik er dan wel weer van geleerd haha.
Elk kindje is anders en jij kent jou kindje het beste! Ik zit nu al op 4 voedingen en mn meisje slaapt klokje rond. Ik heb heel lang geprobeerd 5 voedingen te geven maar dan had ze gewoon echt geen honger en ging ze erg spugen en huilen. Dus je merkt t echt wel als je je kindje te snel wat geeft! Als jij je er goed bij voelt gewoon doen!