Mijn vriend was afgelopen week jarig en dat vierden we zaterdag. Ook overdag dus de kleine meid was er ook gezellig bij. Nou ben ik vrij terughoudend met snoep ed. Rozijntjes of appelstukjes (hema) uit zo'n doosje zijn voor haar snoep. 'Koek' vind ze geweldig, is meestal een ligakoekje oid. Op visite of bij een verjaardag mag ze echt wel eens wat meer of anders dus zij ook een stukje taart. Maar dan komen de hapjes op tafel... Ik heb er dus een hruwelijke hekel aan als kinderen vanalles van tafel snaaien en ik wil absoluut niet dat mijn kinderen dat doen. Dochter had al een bakje rozijntjes gehad en dat vind ik dan eigenlijk wel even genoeg. Maar oke, van opa een hapje kaas en van de andere oma een stukje komkommer. En dan komt oom x en die zegt; volgens mij lust jij nog wel wat, kijk daar staat het.... En toen heb ik even ingegrepen, ze mag best wat hebben maar ze pakt het niet zelf. Hapjes op tafel zijn voor de grote mensen. Ik kreeg wel gelijk hoor en niemand ging tegen me in, maar ik voelde toch aan een paar aanwezigen dat ze het een beetje vreemd vonden. 'S Morgens zat ze ook verlekkerd te kijken toen de schaal kaas en worst op tafel kwam maar toen heb ik uitgelegd dat dat niet voor haar was en dat zij haar eigen bakje had, en ze heeft er niet weer naar omgekeken. Ben ik nou zo stremg of ouderwets, wat vinden jullie hiervan?
ja dat ben je...en ik ook blijkbaar al vaak deze discussie gehad. Ik merk ook dat verjaardagen een synoniem is voor: je volvreten met suiker tot je erbij neervalt. Natuurlijk mag mijn oudste op een verjaardag iets wat ze doordeweeks niet krijgt, dus iets extra's. Maar een stukje taart, een klein snoepje en wat chippies lijkt mij meer dan genoeg. Maar op 90% van de verjaardagen waar ik kom staat continue eten en zoetigheid tot de beschikking van de kinderen, schalen spekjes, bakken met zakjes snoep en weet ik veel wat.
Meid je hebt gewoon gelijk!! Die van mij is nu 5 en vraagt keurig netjes of hij kaas of worst van tafel mag pakken. Maar met 1,5 jaar kon hij het van mij krijgen en anders afblijven!! Was laatst nog op een verjaardag met kids van zijn leeftijd en die graaien gewoon, zonder te vragen en zonder dat die ouders ingrijpen! Ongelooflijk!! Fijn om te lezen dat er nog mama's zijn die weten wat opvoeden is (no offense mensen)
Ze mogen van mij eten wat ze willen, maar het niet zelf pakken.. Het liefst geef ik ze gewoon een bakje met wat spul en als dat leeg is, is het klaar.. Maargoed ik vreet mezelf ook vol tijdens een verjaardag
Ik ben inderdaad losser wat betreft de hapjes. De suikers zitten wel een grens aan, stuk taart en dan wel beetje klaar, maar mijn zoontje is verzot op kaasjes (vooral franse kaas) en droge worsten en die zijn er erg vaak op feestjes. Die mag hij dan van mij wel pakken. Maar mijn zoon is 4,5 en niet 1,5. Toen hij zo jong was hield ik het wel meer in de gaten. Ik doe echter ook niet te moeilijk, we hebben niet elke week een feestje.
Ik ben net zo hoor! Ze mag rustig een hapje gebak van iemand maar we gaan niet continue lopen snaaien. Ik neem altijd zelf 'snoep' mee dus rozijntjes en een rijstewafel. Vaak ligt er wel wat fruit en daarmee mag ze natuurlijk altijd snoepen.
Ik denk dat het juist niet ouderwets is? Voeger was het toch veel normaler om maar veel te snoepen of niet? Ik denk er in ieder geval hetzelfde over als jij en ik zal daar vast wel eens scheve gezichten door krijgen. Mijn dochter krijgt bijvoorbeeld ook echt alleen maar water. Vinden mensen ook gek. Maar ze drinkt het zo goed, waarom zou ik haar dan suiker geven wat verder overal toch al in zit? Op een verjaardag ben ik zeker wat makkelijker dan thuis. Maar ook dan wil ik niet dat ze volgepropt word. Komkommer, tomaatjes en fruit ben ik wel makkelijker in en vind ze ook super lekker
Jullie zijn vreselijk streng, en jullie hebben heel zielige kinderen die noooooooit iets mogen! Net als ik dus...Laatst met haar naar de verjaardag van oma geweest, kleintje in de kinderstoel gezet en heb luid en duidelijk gezegd dat ik even een boterham voor haar ging maken, ze had namelijk nog niet gegeten. Draai mezelf om, en zie dat ze haar met DRIE man sterk brokken cake staan te voeren!:x Toen heb ik maar eventjes korte metten gemaakt met dat gevoeder en eventjes oma op haar donder gegeven. Die had al helemaal beter moeten weten. Ze had gerust een klein hapje cake gemogen hoor, maar wel NADAT ze haar boterhammetje goed gegeten had. Zucht...en IK ben de strenge moeder...
Bij ons in de Fam. En vriendenkring geven wij de kids een leeg bakje zodat ouders daar samen met kids wat in kunnen doen. Ouders bepalen hoeveel en wat... Werkt perfect kids weten dat ze hun eigen bakje hebben en snaaien niet van tafel. Als ouder kan je zo ook sturen wat ze eten.
Het gaat me vooral ook omhet feit dat ik vind dat de dingen op tafel voor de grote mensen zijn. Wij kregen vroeger als kinderen elk een schaaltje chips en soms een snoepje en daar moesten we ons mee redden. Soms een speciale bak chips voor de kinderen. Nu eten kinderen gewoon mee net as de volwassenen en daar kan ik mij dan aan storen want die kinderen weten over het algemeen geen maat te houden en graaien erop los met hun vieze handen (even heel cru gezegd).
jou regels jouw opvoeding. wat ik er persoonlijk van vind doet er niet toe. wat dat betreft ben ik miss weer te makkelijk. maar heb nooit moeilijk gedaan een de kids vinden de tafek normaal en door dat het normaal is. moet je het haast zelf aanbieden. jongste of ze wat wilt hebben van de tafel. ze eten meestal niet meer dan dat ze vol zitten.
ons zoontje mag niet graaien maar hij doet het wel, heel vervelend! ben constant aan het uitleggen dat het niet mag maar daarna doet hij het gewoon lekker weer het is ook lastig dat alle andere kids het wel mogen.. hopelijk kan ik hem dat wel duidelijk maken als hij wat ouder is..
Dat vind ik wel een supergoed idee eigenlijk! Volgende keer op een verjaardag vraag ik om een leeg bakje en dan doe ik daar wat dingetjes in voor mijn dochtertje!
Nou dan ben ik ook ouderwets en streng dat ze iets extra's krijgen prima, dat vind ik ook helemaal niet erg. Maar een hapje hier van opa en een hapje daar van tante, nee dat wil ik niet. Wat ik vooral irritant vind is dat andere mensen kinderen van alles te eten willen geven. Gelukkig hebben ze inmiddels wel door dat ik dat niet wil en vragen ze dat van te voren aan mij
Daar heb je gelijk in. De oudste heb ik natuurlijk tot 2,5 jaar terug niet opgevoed (dochter van mijn vriend) en zij is dingen anders gewend als we nu bij de jongste doen. En zij pakt zelf wel bij een verjaardag. Wij zeggen wel op een gegeven moment als het genoeg is. Maar ze is al wel 7.
Ja, ik vind dat je overdrijft. Het staat toch niet elk weekend op tafel? Bovendien is het geen baby meer maar een dreumes die gewoon alles - met mate- mag eten. Als hier een keer bezoek is en de tafel staat vol dan hoef ik echt niet met een doosje rozijntjes aan te komen bij mijn jongste, die zal gek zijn dat pikt ze niet, en terecht. Het komt misschien 1 keer in de 2 of 3 maanden voor en aangezien er bij ons thuis gegeten wordt wat er op tafel staat, ga ik in zo'n situatie dan ook niet flauw doen 'nee dat is niet voor jou'
Ik wil niet dat mijn kinderen de hele tijd lopen snaaien, maar als er hapjes op tafek staan mogen ze van mij wel met mate wat pakken, daar staat het toch voor? Ik vind het persoonlijk heel raar dat jij het wel mag als volwassene en de kinderen niet.
Tja ik denk niet dat het ertoe doet wat een ander vind. Jouw regels zijn jouw regels. Persoonlijk vind ik niet dat wat op tafel staat alleen voor de grote mensen is. Dat ben ik ook niet gewent van mijn omgeving. Mijn kinderen mogen dus ook gewoon pakken. Maar als ik zeg dat het genoeg is geweest is het ook klaar en dat weten ze
Niet zo gek dat hij niet luistert. De andere kids mogen pakken, jij mag pakken en alleen hij niet? Pff, dat is toch ook niet leuk?
Mijn ervaring is juist, door er relaxed mee op te gaan, mijn kinderen juist helemaal niet snaaien of de hele tijd door blijven eten. Ze pakken van alles wat. Vol is vol. Nootjes mogen ze niet, die zijn nog te gevaarlijk. Maar meestal zijn ze zo druk met spelen dat ze geen aandacht voor het lekkers op tafel meer hebben. Waar ik wel een hekel aan heb is het pakken en weer terugleggen. Op een eigen feestje laat ik mijn kinderen uitdeelzakjes chips uitdelen, dan is het ook duidelijk dat dat voor hen is.