Ik heb erg veel moeite met het onhouden van wat iemand precies heeft gezegd. Ik heb voor mijn werk veel gesprekken met cliènten en moet daarvan ook rapportage´s maken. Ik kan nooit de precieze woorden herhalen van wat iemand heeft gezegd. De hoofdlijnen weet ik wel, maar welke bewoording iemand precies heeft gebruikt vergeet ik bijna altijd. Ik had hier altijd al wel last van, maar heb het idee dat het sinds de zwangerschap erger is geworden. Iemand enig idee of dit valt te trainen=
Herkenbaar. Sinds de eerste is mijn geheugen al slechter geworden, maar nu nummer 2 er is is het erger geworden. Ik schrijf nu mijn afspraken en dingen waar ik aan moet denken (denk verjaardagen, dat iemand naar het zh moet enz) op een whiteboard waar ik meerdere keren per dag langsloop en ik het dus lees.dat helpt me ook al erg. Ik schreef het eerst in mijn agenda maar ik vergat daar weer in te kijken haha! Je hebt wel van die boeken waarin testjes staan om je geheugen te verbeteren/trainen. Misschien dat zelfs een spelletje memory kan helpen. Je moet er wel regelmatig mee bezig zijn denk ik.
Afspraken vergeet ik gelukkig niet. En memory ofzo is ook geen probleem. Maar meer dat ik niet kan onthouden wat er precies is gezegd.
Lastig, schrijf je tijdens het gesprek dingen op? Anders een bandrecordertje gebruiken? Maar moet je echt citeren wat een client zegt of moet je objectief rapporteren? Dat is nogal een verschil.
ook hier ben ik een zeef, vergeet heel veel dingen en schrijf ook veel op, rapporteren schrijf ik direct op (werk als verzorgende in de thuiszorg) woorden herhalen van anderen kan ik niet ben bang dat ik dan te veel mijn woorden gebruik en dat het dan toch anders is bedoeld. ik vind dit ook erg lastig en heb dit mijn hele leven al alleen is het door de zwangerschappen erger geworden helaas
Lastig... Ik herken het niet, maar ik dacht meteen aan een recordertje. Kan je het nog eens beluisteren.
Ik heb daar ook last van. Een recordje vinden clienten niet fijn, en bij ons op het werk mag het niet eens. Als het een heel belangrijk gesprek is noteer ik steekwoorden. Maar ja soms zit je in een gesprek waar hetbeter is niet op te schrijven want daar word zo client onrustig van.
Klopt, hier dus hetzelfde probleem! Opzich gaat het wel aardig als ik gelijk kan rapporteren, maar helaas kan dit vaker niet dan wel.
Ja dat doe ik ook altijd! haha maar inderdaad als je dan een paar gesprekken achter elkaar hebt word het moeilijk. Is het voor jou werk belangrlijk dat je alles letterlijk rapporteert? Bij ons soms wel, maar doe dit ook want anders ben ik zelf weer vergeten waar we het over hebben gehad, echt erg! Soms stel ik zelfs 2 keer dezelfde vraag in hetzelfde gesprek en dan luister ik aandachtig!