Het is zover, wat zouden jullie doen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Noukie1805, 31 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wat zouden jullie doen?

1. Controles

2. Preventieve amputatie

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Poeh ik vind het moeilijk.
    Zou het alleen om eierstokken e.d gaan dan is de keuze bij mij snel gemaakt.
    Gewoon eruit met die hap als je kinderwens vervuld is.
    Dan heb je er meer ongemak van dan gemak en nodig heb je ze ook niet meer.

Borsten vind ik heel moeilijk...En daar kan ik ook niet zo ff een antwoord op geven.

2. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Erg moeilijke keuze, als je niet in de situatie zit.
    Maar mijn gevoel zegt nu; preventief opereren.
    Amputatie is ook erg heftig, maar ik denk dat ziek worden een nog grotere impact heeft op je.
    En als je lichaam gezond is, is recontructie denk ik beter/mooier uit te voeren dan dat je lichaam ziek is.
    En om constant met de angst te leven lijkt me ook niet best voor je, dan kan je beter wat meer zekerheid krijgen door je preventief te laten behandelen.

Heel veel sterkte met deze moeilijke keuze.

3. Theepot

Theepot Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.447
    0
    36
    Zuid Holland
    Ik heb ook het BRCA gen en zal kiezen voor amputatie. Ik ben nu 30 en wil wachten tot mijn dochter iets ouder is en echt zichzelf kan aankleden en op school zit. Tot die tijd dus de halfjaarlijkse controle ( moet volgende week weer een mammo... Blijft spannend)
    Op mijn 40e gaan ze mijn eierstokken eruit halen, hierin geven ze eigenlijk geen keus... (natuurlijk heb ik altijd een keus maar de kans dat het dan fout gaat is te groot)
    Hier dus gekozen voor amputatie...

4. Juleah

Juleah Actief lid

17 nov 2011
    471
    0
    0
    NULL
    Twente
    Bij zo'n hoog percentage zou ik kiezen voor preventieve amputatie, de kans is groter dat je het wel krijgt als niet.
    En het is vreselijk, maar het is nog vreselijker dat je die nare ziekte toch krijgt en dan weet je niet hoe het gaat aflopen..ik denk dan vooral aan je kindjes.

5. anastasia

anastasia VIP lid

29 jul 2007
    7.702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    Moeilijk...

Ik heb alleen de ervaring van 2 collega's van mij zij waren beiden drager van dat gen. Zij hebben borsten laten amputeren, en tegelijkertijd een reconstructie laten uitvoeren.

Is dit misschien een optie?

Ik weet het eerlijk gezegd niet wat ik zou doen... je hoopt toch altijd dat je de dans ontspringt.. maar ja, stel je hebt het toch, hoe goed is het dan nog te behadelen..
    Ik moet je het antwoord schuldig blijven..

6. K0pjeThee

K0pjeThee Bekend lid

18 nov 2011
    990
    52
    28
    mh
    Ik heb ook over dit punt nagedacht en als zal blijken dat ik een erfelijk gen heb, zou ik voor een preventieve operatie kiezen.
    Liever dat als er te laat bij zijn en daarnaast kunnen ze tegenwoordig mooie reconstructies maken.

* als het om de eierstok gaat, dan zou ik wel de leeftijd en kinderwens overwegen. Dat vind ik wel wat lastiger

7. Noukie1805

Noukie1805 Bekend lid

4 feb 2009
    665
    0
    0
    Wat knap dat je die keus al hebt kunnen maken!
    Hier zou het sowieso niet nu al zijn aangezien mijn zoontje net 4mnd is.. Zou dan over een jaar of 2 worden (borsten).

8. kellox

kellox Fanatiek lid

25 apr 2007
    4.533
    544
    113
    Vrouw
    Jeetje wat super lastig... maar ik heb toch gekozen voor preventieve amputatie in de hoop dat er dan een 'fatsoenlijke' reconstructie kan worden gemaakt. Ik vind uiteindelijk gezondheid het belangrijkste. Zeker ook met het oog op de kleine kids. Moet er niet aan denken wat er anders zou kunnen gebeuren. (al heb je natuurlijk nooit garanties..maar toch)
    Veel sterkte met je beslissing meid!

9. melissie6

melissie6 Actief lid

7 feb 2012
    373
    0
    0
    USA
    Pff wat lastig zeg.

Mijn nicht heeft het gen ook, zij heeft zich hierop laten testen nadat zowel haar oma als al haar tantes aan die kant vd familie (vaak op jonge leeftijd) borst- en eierstokkanker kregen.

Uiteindelijk heeft ze gekozen voor een preventieve amputatie met reconstructie met silliconen. Na de amputatie bleek dat ze al een klein "plekje" in een van haar borsten had zitten wat nu waarschijnlijk nog niet op een scan geweest te zien was. Maar er zaten dus wel al slechte cellen.

Helaas heeft ze veel moeilijkheden gehad na de reconstructie. Allergische reactie op morfine, wond heelde niet goed, wat uitliep op een infectie. Volgens mij stootte haar lichaam een vd siliconen af. Daarna moest ze nog een keer onder het mes om dat allemaal weer recht te trekken.

Uiteindelijk wel goed gekomen en ze ziet er prachtig uit in bikini! Haar borsten zijn wel een heel stuk kleiner (van flinke D cup naar een B cup), maar zien er toch natuurlijk en mooi uit.

Zodra haar kids wat groter zijn (waren alle 3 nog redelijk klein na de amputatie) wil ze ook preventief eierstokken laten verwijderen.

Heel veel succes en sterke met je keuze!

10. Theepot

Theepot Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.447
    0
    36
    Zuid Holland
    Ik moet ook nog hoor, volgend jaar gaat dochter naar school en dan ga ik het allemaal bespreken en in gang zetten.
    Succes met je keuze...

11. Tese

Tese Niet meer actief

Ik hoef er niet over na te denken. Ik zeg meteen preventieve amputatie. Heb het teveel in m'n omgeving gezien helaas. En om de een of andere manier komt borstkanker altijd weer terug.

12. bloempje28

bloempje28 Actief lid

17 aug 2010
    412
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een collega van mij heeft ook preventieve amputatie gedaan, blijft een lastige keuzen, maar voor haar was het heel bewust. Ze wil niet dat haar kinderen hetzelfde meemaken als dat zij heeft gehad (bij haar moeder was het weg, en na een paar jaar kwam het weer terug, dus weer chemo, nog meer weghalen)

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.430
    36.315
    113
    Dit ligt helaas iets minder simpel dan jij schetst. Als je eierstokken en eileiders worden verwijderd ben je de rest van je leven afhankelijk van hormonen (of in elk geval tot de leeftijd van een normale overgang) en kom je direct in de overgang. Bovendien is het oa slecht voor je botten en komt er nog heel wat bij kijken.

14. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Wat een moeilijke beslissing.

Als er preventief geamputeerd word kan je het dan helemaal niet krijgen?

15. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

3 feb 2011
    3.396
    0
    0
    OV
    Ik heb gekozen voor preventie amputatie.
    In mijn omgeving speelde net z'n situatie als die van jou. Die vrouw heeft gekozen voor preventie amputatie en achteraf was het maar goed ook.

Ik wil je echt niet bang maken, maar probeer wel reeel te blijven.
    Succes meid!

16. Rinajusase

Rinajusase Fanatiek lid

17 jun 2012
    2.078
    0
    0
    Secretaresse
    Midden Nederland
    Pfff wat moeilijk zeg. Ik heb gekozen voor controles, ik zou het eerst daarbij houden......mocht het bij een controle dan mis zijn, dan zou ik pas voor preventieve amputatie gaan.

Het is gelijk zo rigoreus he om je borsten te laten amputeren.....maar in sommige gevallen misschien beter. Vind het heel erg lastig en moeilijk. Heel veel sterkte met het maken van een keuze!!

17. blinky

blinky VIP lid

11 feb 2010
    8.249
    2
    38
    huisvrouw
    ossendrecht
    nu ik er zelf gelukkig niet voor sta zeg ik preventieve amputatie, maar ik denk dat de keus heel wat lastiger is als je hem daadwerkelijk moet maken. maar mijn gevoel zegt nu: mijn borsten amputeren lijkt me vreselijk en ingrijpend, maar mijn kindjes hebben hun moeder veel harder nodig

18. Noukie1805

Noukie1805 Bekend lid

4 feb 2009
    665
    0
    0
    @mams136; zoals suus al beschrijft komt er nog heel wat kijken bij het verwijderen van de eierstokken, maar goed dat duurt nog ff.

Lieseleentje; de kans zal nooit 0% worden maar wel kleiner dan voor de gemiddelde vrouw!

Bedankt voor jullie reacties!

19. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Als je met amputeren van een 60 tot 80% kans gaat naar een bijna 0% kans, dan zou ik gaan voor een preventieve amputatie met reconstructie.

Tegenwoordig kunnen ze zoveel met reconstructie en implantaten kunnen ook erg mooi zijn.

Heel veel succes met het nemen van de beslissing.

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou er niet over hoeven nadenken, ik heb al grotere kinderen, daar komt niets meer bij en die borsten hebben hun werk gedaan. Dus mochten ze een risicofactor worden, geen moment twijfel: eraf.
    Denk dat ik dat ook zou kiezen als ik jonger was en misschien nog kinderen kon krijgen, ik zou het idee om met twee tijdbommen voorop lopen denk ik psychisch niet aan kunnen. Met alle berichten over implantaten van het moment zou ik ook niet kiezen voor reconstructie denk ik.

Ik moet al om het jaar een mammo en echo, ik moet er niet aan denken dat nog vaker te krijgen.

Deel Deze Pagina