Ik zou niet te veel naar mijn omgeving kijken. Bij ons in de omgeving is het juist tegenovergestelde, veel mensen hadden moeite met zwanger raken. Omdat mijn man ook kans had op vruchtbaarheidsproblemen waren wij ervan uitgegaan van minimaal een jaar. Uiteindelijk is het bij ons ronde 3 en ronde 4 geworden. Je kan er dus niets over zeggen. Probeer de eerste periode vooral van elkaar te genieten en niet te veel gefocust zijn op het maken, anders word het al snel verplicht klussen. Lukt het niet binnen een jaar (en er zijn niet al aanwijsbare reden voor vruchtbaarheidsproblemen, want dan kan je al eerder) dan kan je altijd nog verder gaan met onderzoeken. Succes verder en hopelijk is het snel raak.
Om de twee dagen is het beste om gemeenschap te hebben. Dan zitten er genoeg zaadcellen in, bij om de dag is het voornamelijk vocht wat er dan nog uit komt. Een gezonde levensstyle helpt ook. Dus geen late avonden, niet roken, beperkt je alcohol gebruik (liefst helemaal niet) en gezonde voeding.
Oh, op die manier. Ik dacht dat je echt bedoelde, alleen rond de eisprong en verder helemaal niet Maar wij hebben inmiddels al zoveel semenanalyses gehad. Sommige met 2 dagen onthouding, sommige met 3 en sommige met 4. Bij m'n man zit daar nauwelijks verschil tussen helaas. Sterker nog, met maar 1.5 dag onthouding hadden we de 'beste' score (die nog steeds slecht was, maargoed).Maar om de 2 á 3 dagen schijnt inderdaad wel 'het beste' te zijn.
@Babyliz Jeetje waarom hebben ze je dan eerst nog IUI laten doen als ze weten dmv de semenanalyses dat het zaad zo slecht is? Weet je al wanneer je met de IVF of ICSI mag beginnen? Dat was het moeilijke aan ons geval. Ik kende mijn cyclus ook op m'n duimpje. Deed elke maand ovulatietesten. Heb getemperatuurd enz. Maar had er nooit rekening mee gehouden dat er misschien iets mis was met m'n vriend z'n zaad. Toen we aan de ICSI begonnen dacht ik: "Oh nu gaan ze ons helpen dus dan ben ik vast snel zwanger, want als ze maar eenmaal het goede zaadje bij m'n vriend hebben geselecteerd dan komt het wel goed!" Maar daar had ik het dus mooi mis! Ik besef heel goed dat het nu een wonder is dat het buiten de behandeling gelukt is. De arts had gezegd dat de kans groter was dat we de loterij zouden winnen!
@Roodje: Beetje late reactie, maar de proefopwerking zat destijds op 2 miljoen. Dus die was toevallig wel 'redelijk', maar bij de IUI's zat het zaad 2x onder de milj (0.4 en 0.5) en 2x krap een miljoen. Dus dan is het vrij zinloos helaas. Onze afspraak is net weer 2 weken verzet, dus nu pas in jan. vervolgafspraak. Waarschijnlijk kunnen we wel vrij snel daarna beginnen, rond feb. Super dat je alsnog spontaan zwanger bent geworden, echt een wonder inderdaad! Geniet ervan
Dat zeggen ze omdat je eerst een jaar moet proberen zwanger te worden, voordat je er hulp voor krijgt