het Kleuteropic!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door annetske, 27 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    #1 annetske, 27 jul 2012
    Laatst bewerkt: 27 jul 2012
    Hallo,

Misch handig om een kleuter topic te openen... Om tips en trucs uit te wisselen en ervaringen te delen? Ik heb nl een opstandige kleuter in huis ;) En vind de kleuterleeftijd veel pittiger dan de peuterleeftijd. Mijn zoon ontwikkeld enorm een eigen Ik (wil) wat natuurlijk heel gezond is maar wel de nodige ruzies oplevert in huis. Met periodes gaat het heel goed en is het heel gezellig in huis en dan inene draait het om en is hij dwars en wil totaal niet luisteren. Als ik zeg Nee dan doet hij het juist bijv. vanmiddag was hij met zijn buurmeisje met water aan het spelen, beide een bak water en een waterpistool zo komt mijn oude buurvrouw er aan lopen en ik zag het al aan mijn zoons gezicht... buurvrouw nat spuiten. ik zeg Nee dat doen we niet! en ik had het net gezegd en hij spuit oude buurvrouw nat! ze schrok zo! en ik schaamde mij kapot... heb zoonlief meteen op de trap gezet en hij mocht later alleen naar buurvrouw lopen en sorry zeggen... dit gedrag vertoond hij nu dus ik zeg nee en hij doet het dan juist (zucht). Ik merk dat het vooral met veranderingen erger is, nu heeft hij vakantie dus weer anders dan school en dan begint hij :( zijn er meer die de kleuterleeftijd pittiger vinden dan de peuterleeftijd? en hij doen jullie het mbt straffen e.d.? en hebben jullie ook opstandige kleuters?

2. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Mijn dochter is een jaar jonger dan jouw zoontje, maar hier nu al een berg discussies als ik haar haar gang laat gaan. Naast de hoe, wat, waar, waarom, hoe vaak, wanneer etc. etc. etc. vragen de HELE dag zit ze nu ook in de "Ik wil..." en met name "Ik wil niet....."-fase. Echt kattenkwaad haalt ze (nog) niet uit maar wel altijd een weerwoord klaar als ze iets niet mag of de vraag waarom ze iets niet mag. Soms wil ik haar best wel uitleggen waarom iets niet mag maar als ik bv zeg dat ze geen snoep mag vind ik niet dat ik dat moet verdedigen. Wat ik dus meestal doe is de situatie inschatten en kijken welke ruimte ik haar daarin kan geven zeg maar. Straffen doen we hier niet of nauwelijks simpelweg omdat het niet nodig is. Mijn dochter is verbaal sterk maar qua gedrag echt heeeel lief dus ondanks haar gemopper doet ze toch wel wat we vragen. Dit heeft ook weer te maken met onze consequente opvoeding, ze weet gewoon dat Nee ook echt Nee is.

3. Hartediefje

Hartediefje Fanatiek lid

25 jan 2010
    1.717
    0
    0
    Zeeland
    Hier ook een pittige kleuter, waar ik enorm van kan genieten, maar die me ook met regelmaat het bloed van onder de nagels haalt. Hij is zo slim hoe hij dingen moet bespelen... heeft de laatste tijd ook een grote mond en wil altijd het laatste woord hebben (maar is meer een familietrekje hahahaha). Ik probeer heel erg positief te benaderen, juist dingen voor te stellen op een leuke manier, afleiden (maar nu zegt hij tegenwoordig al heel snel: mama, je moet niet over iets anders beginnen, want dan luister ik toch niet....) En als hij echt heel stout is, dan zet ik hem op de bank of op de trap. En bij vervelend gedrag, maar niet nodig om echt te straffen, negeer ik hem even. Dan merkt hij dat ik niet inga op de negatieve aandacht die hij vraagt en is hij daarna weer even poeslief.

Het is een pittige tijd, maar ook echt met heel veel leuke dingen waar ik met plezier aan terug denk. Maar de strijd..het gevoel van politie zijn, dat breekt wel eens op.

4. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    IK merk ook dat mijn zoon heel bijdehand is. Gisteren bijv onder het eten zat hij achterstevoren dus ik zei Draai je even... (om kon niet meer zeggen want zoonlief zat alweer goed) maar draait zich weer terug dus ik zeg wat zegt mama? Zoon: Nou draai je even zeg je en meer niet... ;) tsja was ik stil haha. deze leeftijd heeft ook zeker zijn hele leuke dingen, ze worden nu echt een persoontje ;)

5. Hartediefje

Hartediefje Fanatiek lid

25 jan 2010
    1.717
    0
    0
    Zeeland
    Die van mij vraagt op voorhand al iets, zodat je eigenlijk op zijn vraag waar het om gaat niet meer zo makkelijk nee kan zeggen... bijv. oma, ben jij vrij morgen? Ja.... Dan mag ik toch wel bij jou komen ipv de bso? hahahahaha...bijdehandjes

6. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.543
    3.057
    113
    pff hier ook een opstandig meisje zeg, jeetje, maar dat is al een jaar-2 jaar aan de gang helaas.

Hier hebben we als strafplek de gang (doen we dan de deurklink uit aan de binnenkant zodat ze niet zelf naar binnen kan komen) dat werkt het beste, kamer gaat ze heen als de gang niet werkt, maar daar kunnen we haar niet 'opsluiten'
    in princiepe is het altijd gang.. maar ze kan zo hard gillen dat we dr ook wel is boven zetten ;)

vannochtend had ze haar driftbui al om half 9 (ze (en ik) deed net dr ogen open) erg gezellige ochtend gehad, 1x kamer en geloof 3x in de gang gehad.
    nu is ze wel lief gelukkig, ohja en ze mocht niet naar buiten vandaag als straf, en als ze vanmiddag niet lief was zouden we morgen niet weg gaan (plaswijckpark)
    toen kalmeerde ze wel gelukkig en heel de middag is ze lief :)
    nu hopen dat we vanavond geen strijd hebben met douchen en naar bed gaan.

Hier komt het eigenlijk altijd doordat ze moe is, sinds 2 jaar is ze zoooo moe, al bij kinderarts geweest vorig jaar, maar in bloed niks te vinden, buikfoto gemaakt en zat veel ontlasting in, dus aan laxeerzooi maar helpt niet, toen werd de kleinste geboren en werd het daarop afgeschoven dat het veel stress voor haar was en het daardoor kwam (tijdens zwschap ook al veel stress gehad)
    Maar nu is het nog niet beter met de moeheid(en dus de driftbuien) en over 2 weken gelukkig weer een afspraak bij de kinderarts. 2 jr terug was het een hyper kind dat we haar echt op de bank moesten zetten "" nu even rustig '' en nu moeten we zeggen dat ze moet gaan spelen, ze doet amper wat, terwijl ze vaak nog middagslaapje doet! (wat ze met 1 jaar al niet meer deed)

Maargoed dat is mijn verhaal hihi

7. Hartediefje

Hartediefje Fanatiek lid

25 jan 2010
    1.717
    0
    0
    Zeeland
    Mamachantal...wat vervelend dat je meisje zo moe is alsmaar...mss is ze daardoor ook juist wel vervelend. (en de driftbuien...vreselijk he. Senne heeft er heel veel last van gehad toen hij een jaar of 2 was, dan gilde hij ook alles bij elkaar)
    Soms heb je van die dagen dat je blij bent dat ze om zijn en dan de volgende dag weer met positieve zin beginnen...

Ik heb afgelopen weken een cursus van het GGD gevolgd, voor drukke en opstandige kinderen. Daar heb ik erg veel van geleerd, ook de manier van het straffen. En omdat het bij ons een samengesteld gezin is (mijn man heeft 2 kinderen van 10 en 9 en ik een jongen van 5 en samen zoontje van 20 maanden), is het hier wel eens heel erg hectisch. Ik kan er niet zo goed tegen de laatste tijd (het afgelopen jaar zie ik er meer tegenop dat ze er allemaal zijn in het weekend dan dat ik het leuk vind), dus we hebben vandaag voor het eerst onze straftechniek uitgevoerd! De jongste van mijn man kreeg de waarschuwing dat als hij nog een keer hetzelfde zou doen, hij vijf minuten eerder naar bed zou gaan vanavond. Toen ze naar bed moesten, zei ik ook..we moeten nu wel de straf ook uitvoeren, anders denken ze ook van tja...ze doen het toch niet, dus kunnen we gewoon doorgaan. Dus zo gezegd, zo gedaan. Het leverde wel even een boze jongen en wat verdriet op, maar als we dit volhouden, weten ze wel wat de regels zijn en dat we ook werkelijk menen wat we zeggen. Maandag gaan we op vakantie met alle kindjes, dus we zullen zien hoe het ons dan afgaat. Maar ik hoop dat deze betere duidelijkheid naar de kinderen toe, ook het effect heeft op het luisteren van hun. (en dan ook van mijn kleuter van 5 die op het moment volgens mij weer in een fase van uitproberen is beland)

8. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    ik ben hier op het moment ook redelijk radeloos.
    2maanden geleden verhuisd en al vanaf we de sleutel hebben is alyssa regelmatig onuitstaanbaar.
    ze kan zindelijk zijn, al klinkt dat erg raar.
    als we weg zijn heeft alyssa geen ongelukjes, hebben we bezoek, gaat het prima. zodra alles normaal gaat is het regelmatig mis.
    vandaag al 1x in de onderbroek gepoept en 1x in de onderbroek geplast.
    ik weet echt niet meer wat ik ermee moet.
    heb de ha al gebelt ervoor maar die zegt dat ik haar regelmatig op de wc moet zetten en het verder moet laten gaan omdat het door de veranderingen komt en dat het vanzelf weer goed komt.

liefs doris

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

hahah misschien is het niet handig om eerst nee te roepen? en als hij het toch doet dan n straf geven en excuses laten aanbieden. en als je wanneer je elke keer zo een speelgoed geeft de speelregels nog een keer noemt? je mag met deze spelen maar mag niemand anders dan je speelmaat nat maken enzo.
    want wanneer je nee roept denk hij 'jahaa'= dat is de essentie van opstandigheid, is tegen mama en papa niet tegen de buurvrouw. en hij moet zelf die beslissingmomenten beleven=de buurvrouw loopt langs, ik heb water pistool in mijn hand, het mag niet maar doe ik het toch?' enzovoort.

maar goed, ik heb geen kleuter thuis,alleen als n idee...wel n leuke topik!!!

Deel Deze Pagina