Ik lees dat je heel erg in de verdediging gaat, zo krijgen ze waar ze je willen hebben. Wees zelfverzekerd. Je hoeft niet helemaal uit te leggen hoe en waarom. Jullie zijn de ouders! Sommige kindjes gaan niet eens naar een PSZ, toe eens zeg. Dus lak aan hun hebben, niet akkoord gaan met het plan en daar alleen nog maar komen wanneer nodig en vermelden dat alles goed gaat en dat het voor de rest hun zaken niet zijn. Voor vragen kun je bij je HA terecht. Veel succes en je kunt het!
Ik neem aan dat het om een indicatie gaat voor de PSZ omdat jullie kindje achterloopt in ontwikkeling als ik jouw verhaal zo hoor. Besef je wel wat de gevolgen zijn van maanden wachten in zon geval?
Wij horen hier een verhaal van 1 kant... Een CB doet dit niet zomaar en heeft bij dit gezinsplan allang geschakeld met de huisarts die het er blijkbaar ook mee eens is. Ik kom zelf ook alleen voor vaccinaties op het bureau en heb verder een prettige relatie met het CB. Alleen voor zulke zaken gaan ze echt geen extra tijd aan je besteden, cb's kunnen al het werk namelijk nauwelijks aan qua tijd.
Oh jeetje wat een verhaal zeg. Wat inderdaad al eerder is geopperd, ga het gesprek aan, neem het op en onderteken nog niets. Maar zorg ervoor dat je duidelijk hebt waarom zij het zo nodig vinden om een gezinsplan op te stellen. Maar blijf vooral stevig in je schoenen staan. Ik weet dat niet elke cb hetzelfde is maar mijn ervaringen met het cb was ook echt niet prettig. Niet zozeer richting een gezinsplan maar vooral het niet luisteren. Het opdringen van adviezen en nare opmerkingen ( zoals oa: 'laat me raden, je geeft zeker geen borstvoeding. Dat doen die jonge moeders nooit) en zo wel meer vooroordelende opmerkingen. Daarom hebben wij ook besloten met dit kindje niet te gaan.
Toch vind ik dit een zeer bijzonder verhaal. Je kind begint iets later dan gebruikelijk aan de niet verplichte psz en je wil je kind (begrijpelijk) niet laten huilen. En daarom heeft een heel team van het CB besloten dat er een gezinsplan moet komen. Gewoon zomaar. Omdat er tijd en geld genoeg is. Gewoon zomaar om een gezin te pesten. Niet omdat ze zich zorgen maken, of omdat er toch meer speelt. Nee gewoon zomaar omdat het maandag is. Ik heb dit werkelijk waar nog nooit gehoord. Nee dat is niet waar. Ik heb dit wel eens gehoord. En dan bleek het verhaal achteraf toch iets anders te zijn. Dan bleek er toch meer aan de hand. Dan bleken er wel degelijk zorgen voor het welzijn van het kind te zijn. Als dit echt zo is... dan is het schandalig. Maar dan zal ieder gesprek/rapport/onderzoek dat ook uitwijzen. Maar het hele forum staat vol berichten van moeders die het CB slecht vinden en niet meer gaan. Die tegen het CB in gaan en kritiek uiten. Maar geen van die vrouwen heeft het over een gezinsplan.. Ik kan er niks aan doen maar ik vind het een bijzonder verhaal.
Tja hoe jij het nu brengt klinkt het inderdaad zwaar overdreven. Echter vermoed ik dat het cb een heel ander verhaal neer zou zetten. Ze gaan echt niet om zoiets een heel traject inzetten. Dus sorry, maar ik geloof niet dat jouw verhaal compleet is. In ieder geval is het verstandig om het gesprek goed voor te bereiden en niks te tekenen waar je niet achter staat. Succes ermee!
Ik vraag me af wat het cb zou willen bereiken met dat plan en aan welke doelstellingen en hulpvormen ze denken. Als het puur gaat om de psz aanmelding en deze inmiddels gedaan is, lijkt het me zonde van de tijd en het geld wat ze daarmee investeren. Mijn dochter (met ontwikkelingsachterstand) is door omstandigheden ook later gestart op de psz, maar dit is nooit een probleem geweest, het was overmacht. Daartegenover staat dat ik überhaupt nooit problemen heb gehad met het cb en ze ons juist goed hebben begeleid, dus wij hebben het goed getroffen. Dat blijkt niet vanzelfsprekend te zijn.. Ik vind het dus moeilijk om te begrijpen dat dit de enige reden is, maar dat is moeilijk te beoordelen met een kant van het verhaal. Ik ben benieuwd hoe het gesprek gaat verlopen, succes!
Ik vraag me ook af of dit werkelijk alles is. Ik kan het me niet voorstellen. Succes met het gesprek iig.
Mijn kinderen zijn nooit naar een peuterspeelzaal geweest en nog nooit problemen mee gehad. Ze gingen naar de kinderopvang dat vonden wij mee dan voldoende. Ik vraag mij af of er een indicatie was afgegeven voor de peuterspeelzaal, want dan snap ik de zorgen vanuit het cb wel.
Ik kan mij niet voorstellen dat het cb alleen kan beslissen om zo'n plan op te stellen. Overigens ben ik benieuwd wat het gezinsplan daar inhoudt, want wij hebben ook een gezinsplan opgesteld ivm de oudste. Maar dat betekende niks meer en minder dan een formulering van de hulp die wij samen met het CJG aanvroegen voor haar. Er was geen sprake van "je ergens aanhouden oid". Dit was de hulpvraag die daarna naar de praktijk ging die haar vervolgens onderzocht hebben. Maar wellicht betekend het bij het cb wat anders. Maar ik denk ( maar dat weet ik uiteraard niet zeker) dat het cb dus al contact met derden gehad heeft hierover om tot die beslissing te komen. In jullie geval denk ik de ha, omdat jullie nog niet bekend op school zijn e.d.
Mijn dochter is ook nooit naar de psz geweest en heb nooit iets raars meegemaakt bij het CB. Moet wel zeggen dat mijn vriend altijd ging en ik niet echt. Verder dus geen verstand van! Maar wel heel apart verhaal.
Wat ik op zich wel gek vind, is dat jullie geen tijd hebben gehad of vergeten zijn het formulier in te vullen. Ik heb gelezen over de bedrust e.d. maar dan nog is zo'n formuliertje invullen 5 minuten werk. Je man had dat ook kunnen doen bv. Het feit dat je dat compleet vergeten bent vind het cb misschien wel vreemd Iedereen snapt dat er veel tijd en aandacht naar de zwangerschap uitgaat, maar je hebt de zorg over meerdere kinderen. Het feit dat er een indicatie voor de psz was (anders bemoeit het cb zich er niet mee) geeft aan dat de psz dus wel heel belangrijk is in jullie geval. En snap ik dat het cb het gek vindt dat je zoiets compleet vergeet.
Daarom vroeg ik ts al naar de indicatie, maar daar komt dan geen reactie op. Ik vind het in dat geval ook slecht dat er maanden gewacht is. Als er geen vve indicatie is dan weet het cb in feite niet eens of je kind wel of niet naar de psz gaat. Anyway, sterkte ts.
Nou zo een indicatie zegt ook niet alles. Mijn dochter kreeg een VVE-indicatie omdat ik mijn middelbare school niet heb afgemaakt. Let op: ik heb een prima hoofd op mijn schouders, heb werk waar ik mezelf prima in thuis voel en mijn man heeft niet één maar drie MBO-diploma's. Echter werkt hij in de bouw, dus dat vond ze ergens ook een aanleiding. Dat hij zijn eigen goedlopende bedrijf heeft en we in de hoogste belastingschaal zitten qua inkomen vond geen reden om geen VVE-indicatie te verlenen. Ik kon het dan toch gewoon zien als 2 dagen extra, gratis peuterspeelzaal? Ik ga er overigens ook geen gebruik van maken hoor. Ze gaat sowieso al 2 dagdelen. Ik vind dat echt ruim voldoende. Er is ook verder ook nog geen enkel 'signaal' dat madam een taalachterstand zou hebben. Integendeel, haha.
Hier is veel meer aan de hand dan jij ons nu vertelt. Je hebt jouw verhaal en jouw waarheid. We horen de kant van, in dit geval, het CB niet. En dat geeft een vertekend beeld. Ik lees wel signalen waarbij ik als hulpverleningsinstantie meer zou willen weten. Niet om je te pesten, maar in het belang van de ontwikkeling van je kind. In het belang van zijn/haar toekomst. Ik hoop dat het je lukt om met een open blik en in het belang van je kind te kijken wat nodig is. Succes.
CB werkt natuurlijk gewoon volgens protocol, dus er zal zeker meer spelen dan alleen deze kant van het verhaal.
Zie dat er al aardig wat hulpverleners, advies hebben gegeven. Verder betreft het CB. Ik snap de frustratie van sommige adviezen, maar hier hebben zij zich nooit bemoeid of zich zorgen gemaakt, terwijl hier veel medische zorgen waren. Alleen stonden zij buitenspel, omdat mijn dochter 2 medische teams ter beschikking had. Een cb adviseert, als meermaals wordt opgemerkt dat een kind onvoldoende ontwikkeld en ouders de ontwikkeling belemmeren. Ik ben het met deel van forumgangers eens. Er ontstaat niet zomaar een zorgmelding. We hebben veel te veel kinderen in jeugdzorg. Het doel is dat het er minder worden! (Al zijn er mensen die geloven in complottheorieën en denken dat kids uit huis worden gehaald, zodat jeugdzorg geld kan verdienen). Het is een taak van cb om voortijdig te signaleren, zodat er o.a. door een zorgplan ouders de juiste begeleiding krijgen bij het opvoeden van hun kind(eren). Dit om te voorkomen dat een melding bij veilig thuis en uiteindelijk jeugdzorg nodig is. Mijn advies, stel vragen, maar wees coöperatief. Werk samen met je huisarts en vraag desnoods hulp van iemand, die zonder emotie naar de situatie kan kijken.
Idd. Ik vind het heel erg jammer dat daar niet eerlijk over wordt gesproken. Er wordt meteen naar het CB gewezen waardoor een hoop mensen die niet weten hoe het werkt met een heel ander oog naar het CB kijken en daardoor ook nog eens verkeerde adviezen geven. Alleen het vergeten in te leveren van een briefje kan de oorzaak natuurlijk niet zijn. Daar is veel meer aan vooraf gegaan. Ts ik wil je veel sterkte en wijsheid voor de toekomst wensen.
Maar dan nog, al was het laksheid, al zijn ze het echt vergeten, al hadden ze er geen zin in of wat dan ook, een CB heeft daar niets over te zeggen, niemand is verplicht om een kind naar de PSZ te doen. Of ze er nu een indicatie voor geven of niet, CB mag je alleen adviseren en niets verplichten.