Het leed dat de was doen heet

Discussion in 'De lounge' started by Linana, Aug 24, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Napoleon

Napoleon VIP lid

Jan 19, 2009
    11,632
    0
    0
    Docente
    Wij zijn met zeven en ik weiger om mij elke dag met de was bezig te houden... Dus ik was als er twee manden staan om gewassen te worden. Dat is ongeveer om de drie dagen.

Strijken doe ik niet aan, ben drie keer tijden het strijken flauw gevallen (toen was ik wel zwanger) dus manlief strijkt zijn eigen bloesjes maar... ( af en toe pak ik wel het strijkijzer hoor, soms is het nodig).

Het ergst vind ik de sokken! Omg... Laatst zag ik een programma over grote gezinnen, er was daar een vrouw die de sokken niet eens wast, ze gooit ze weg en koopt wekelijks nieuwe sokken voor haar 13 kinderen... Dat gaat me nou net iets te ver ;) maar er staat hier serieus een wasmand vol weduwesokken... (Altijd leuk voor een knutselprojectje).

2. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,302
    2,574
    113
    haha ik heb een verloren sokken kastje!

3. Shopaholicnl

Shopaholicnl Fanatiek lid

Mar 3, 2013
    2,775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Hier duurt een 30/40 graden was beide 30 minuten. Een 60 was een uur. Zijn korte programma's

4. Napoleon

Napoleon VIP lid

Jan 19, 2009
    11,632
    0
    0
    Docente
    Ik zet gewoon een gewassen wasmand voor zijn neus en dan mag ie vouwen ;). Hij doet wel vaak de handdoeken in de was en soms zijn eigen kleding. Als ie bijv net die broek aan wil die nog niet is gewassen. Puur eigenbelang :p

5. Hier echt een heel rooster:

zondagavond: manlief mag alle was verzamelen die hij weer eens naast zijn bed heeft laten liggen.
    Maandag: wassen en ophangen (1 of 2 wasjes)
    Dinsdag: afhalen en opvouwen
    Woensdag: wassen en ophangen (meestal nog 1 wasje)
    Donderdag: afhalen en opvouwen
    Vrijdag: rustdag :p
    Zaterdag: (om de week) beddengoed wassen (dit gaat dan in de droger)

Sinds ik er zo'n schema van heb gemaakt gaat het wel beter en heb ik ook veel minder het idee dat het oploopt. :)

Ik draai trouwens bijna altijd korte wasjes... Wordt het prima schoon mee!

6. Flutterby

Flutterby VIP lid

Jul 23, 2008
    10,153
    63
    48
    Hou op hou op...

Hier met 2 volwassenen, 1 kleuter, 1 peuter en 1 baby ook bergen was. Mijn kids kunnen hun kleren ook nooit 2x aan, de viezerikken :D. En laatst hadden dochter en ik spruw, dus toen was het helemaal vreselijk.

Ik heb verschillende wassen:
    60 graden voor handdoeken en onderbroeken
    40 graden bont
    40 graden wit
    40 graden donker
    wolwas (eigenlijk alleen in de winter)
    handwas

En dan draai ik iedere dag een was (of 2) waarvan er het meeste ligt.

7. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ja verschrikkelijk hè?

Ik heb wit, licht bont, donker bont, als het kan rood apart en dan de handdoeken apart. Eigenlijk alles op 30 graden. Heb een 6 kg wasmachine, groot genoeg.

Maar heb wel geluk... mijn schoonmoeder past op en die wil graag wat te doen hebben. Tadaa... mag ze lekker strijken. Dat vind ik het allerergst van de was, die strijk!! Behalve mijn ondergoed dan, die haal ik er zelf uit.

8. Aylen

Aylen Niet meer actief

Ik heb er niet zoveel problemen mee, eigenlijk. Maar ik maak mezelf er ook makkelijk vanaf. Ik scheid alleen wit (60*C) en bont (40*C) en strijk nooit iets. Alleen kreukgevoelige broeken en blouses gaan aan de waslijn, de rest gaat in de droogtrommel.

9. Shopaholicnl

Mar 3, 2013
    2,775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Sokken kan je ook in een lingerie netje doen heh, dan eet de wasmachine ze niet op :)

Hier ook verschillende wasjes en draai om de dag een wasje soms twee, soms als er meer ligt dan doe ik tussendoor ook een wasje.

Hier op 30 graden kinderkleding en mijn kleding
    40 graden als ze echt vies zijn
    Wit en gekleurd apart beide korte programma's

60 graden handdoeken, ondergoed, sokken en lakens
    90 graden eens in de maand voor de wasmachine en dan gaan er handdoeken en ondergoed in
    Wolwasprogramma voor wol
    Delicaat voor bh's etc
    En handwas voor uh handwas haha

Edit: strijken doe ik zelden, hang alles meteen uit en zit nooit een kreuk in dan

10. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

Oct 18, 2011
    8,460
    361
    83
    wat kan er eigenlijk op 60 graden?

11. Shopaholicnl

Mar 3, 2013
    2,775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Handdoeken
    Lakens
    Dekbedovertrek
    Ondergoed
    Sokken
    Kleding met flinke vlekken en waarvan je denkt die krimpt niet snel
    Badmatjes
    Hydrofiele luiers
    Washandjes

Ik gooi best snel wat in de 60 haha

12. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Hier gaan alle gewone kleren op 30. Handdoeken beddengoed en dierenkleedjes op 60 en 1 x per maand op 95..

13. Leona

Leona Fanatiek lid

May 30, 2012
    1,195
    0
    0
    De mount everwash... jep die hebben we hier ook. En zodra ik alle wasmanden leeg heb is het een paar uur later alsof ik niets gedaan heb..
    Aan strijken heb ik geen hekel meer sinds ik het niet meer op spaar

14. Annette123

Annette123 Niet meer actief

Sommige mensen strijken nooit en zeggen ook dat als ze het netjes ophangen dat ze het niet hoeven te strijken. Wat doe ik dan verkeerd? Bij mij komt het al gekreukeld uit de wasmachine. Moet je het dan minder centifugeren? Please vertel mij het geheim, want ik haat strijken. Helaas kan niet alles in de droger, want uit de droger vouw ik het gelijk op en hoef ik het niet te strijken.

15. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

Oct 1, 2007
    18,389
    1,292
    113
    Flevoland
    whahaha die verloren sokken, heel herkenbaar!! hele la vol met sokken die hun maatje zoeken :p de was vind ik opzich geen probleem. hubby doet t ook regelmatig gelukkig.

de afwas vind ik daarintegen echt een hell!! hebben een vaatwasser staan maar ik ben er ook gewoon heel lui in omdat ik t 100x niks vind die smerige afwas :p hebben hier soort van afspraak dat ik zonder zeuren altijd kook en hij zonder zeuren altijd vaatwasser doet. helaas is hubby liever lui dan moe en laat het vaak staan onder t mom van 'doe ik morge ochtend wel voor ik naar mn werk ga' en dan gebeurt dat gewoon niet

strijken van werkkleding doet hubby zelf

16. Shopaholicnl

Mar 3, 2013
    2,775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Misschien ligt het ook aan de wasmachine? Die van mij is vrij nieuw en komt er niet gekreukeld uit. Maar moet ook zeggen dat vl zijn overhemden anti-strijk koopt... Dat staat letterlijk op de verpakking en daar ben ik dan ook erg blij om :)
    Soms hangt het niet netjes in de kast en dan strijk ik het wel effe netjes

17. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

Mar 3, 2010
    1,950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier een gezin met vijf personen. drie kinderen.

En mijn droger doet het al een aantal weken niet.

Ik heb een wasrekje in het trapgat hangen. (zolder). Ik doe nu elke dag een was en de volgende dag is het droog. Kan er het volgende wasje op. Omdat mijn droger het niet doet, hou ik het nu netjes bij. Beddengoed hang ik over de deuren heen boven. Volgende dag ook droog.

Ik laat het maar mooi zo, zonder droger. Van het rekje vouw ik het direct op en gooi het de kasten weer in.

18. Aylen

Aylen Niet meer actief

#78 Aylen, Aug 25, 2013
    Last edited by a moderator: Aug 25, 2013

Alle kreukels eruit slaan en trekken. Broekspijpen pak ik bij de naden en trek er een paar keer flink aan. Blouses sla ik met veel kracht een paar keer uit. Als de stof nog goed nat is, gaat dat heel makkelijk. Dan hang ik de blouses op een kleerhanger aan de gordijnrails voor het raam en laat ik de wind de rest van het werk doen. Resultaat zijn echt superstrakke blouses. Let wel op dat de kleppen van borstzakken en de kragen netjes hangen.

19. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

Feb 24, 2012
    1,286
    9
    38
    Female
    Ik vind dat die was wel meevalt.
    Wij zijn hier ook met 3.

Ik heb zelf bijna geen kleding die gestreken moet worden. (Daar let ik trouwens echt wel op als ik iets nieuws koop :D)
    Broeken en tshirts van mijn vriend strijk ik wel.
    Dat zijn 2 jeansbroeken, en 5 tshirts elke week (op 20 minuten is dat gestreken)
    Kleding van mijn dochter wordt ook niet gestreken.

Ik doe elke week +/- 3 wassen, ik hang het allemaal op het wasrekje boven. De droger wordt alleen gebruikt voor het beddengoed.

Wat ik erger vind is poetsen...
    Ik moet dringend nog eens heel het huis dwijlen... Bah bah bah

20. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

Jan 4, 2013
    4,621
    1,576
    113
    Female
    het oosten
    Ik was heel veel op 60graden. Ik heb eczeem dus dat is veel gezonder voor je huid. (niet alle bacterien worden gedood onder 60graden)

Kwetsbaardere kleding op 40graden en haddoeken, hydrofielen, sokken ed gaan af en toe eens in de 90graden was.

Share This Page