Toch twijfel over het slapen!

Discussion in 'Baby en dreumes' started by JuullesD, Oct 17, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. JuullesD

JuullesD Niet meer actief

Mijn zoontje Finn bepaald zelf behoorlijk zijn ritme, maar toevallig loopt dit redelijk hetzelfde elke dag. Hij is nu 3 maanden en 3 weken. Hij was altijd tussen 7 en half acht wakker, flesje, anderhalf uur spelen en anderhalf uur slapen. Zo ging het ongeveer de hele dag weluister door, en om half negen maakte ik hem dan wakker voor de laatste ronde. Dan was het douchen/wassen spelen/insmeren flesje en rond half tien slapen.
    Doorslapen doet hij een week of 3 nu dus dat gaat echt heerlijk.
    Een tijd geleden merkte wij dat het 's avonds elke x drama was, hij ging eerst rond 6 uur naar bed en sliep dan tot ik hem wakker maakte maar de laatste tijd werd hij zelf rond kwart voor zeven aan zeven uur wakker.
    Uiteindelijk besloten dat hij ws toe was aan langer nacht slapen, ook omdat ik hem dan om half 9 uit een diepe slaap haalde.
    Dit ging een paar nachten best lekker. Ventje lag rond acht uur in bed voor de nacht en was gewoon 7 uur wakker. Heerlijk!
    Maar rond de 15 weken kwamen we in het sprongetje van 19 weken terecht (ik merkte het direct aan het onrustige drinken) en het slapen is snachts pet nu.
    Hij sliep ineens 2 nachten door om 7 uur, dus wederom om half negen wakker gemaakt.
    Opzich allemaal oké, vond acht uur lekkerder maar hey als het moet prima. Maar de nachten zijn drama.
    2 a 3 x per nacht word hij wakker en gaat hij kletsen. Dan lig ik dus een half uur tot een uur naar huuuu uuuuhhhhh haaaaaaa te luisteren. Super schattig maar niet snachts. Nu de laatste 2 a 3 dagen is het dus klagend en gaat het over in huilen. Honger is het absoluut niet, en als hij mij ziet word hij hysterisch vrolijk in bed....dus dat schiet niet op. Ik kan he'm wel susSen met een speen, wat bijzonder is want hij accepteerde ecbt nooit een speen. En nu ineens wel!
    En hij is steeds vroeger wakker lijkt het. Ene x half 7 andere keer half zes of 6 uur.

Ik ben ondertussen behoorlijk gesloopt van de nachten en vraag me af of dit het sprongetje is of toch de verandering van ritme. Geen idee of ik nu beter iets kan veranderen of juist even niet moet veranderen en gewoon dit ellendige sprongetje moet afwachten (kan gewoon nog 3 a 4 weken duren)

2. Theedoek

Theedoek Actief lid

Jul 5, 2016
    380
    8
    18
    Female
    NULL
    NULL
    Zo vervelend he dat ze nog niet kunnen zeggen wat er is.. Heb geen idee wat het is, elk kindje is anders
    Volg je gevoel!

3. Nacho

Nacho Fanatiek lid

Jun 3, 2015
    2,369
    9
    38
    Female
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Als je denkt dat hij eerst gewoon doorsliep en dit een sprongetje, dan zou ik niets doen hoor. Een paar dagen slecht slapen is toch heel normaal? Andersom kan het ook dat het een fase was dat hij doorsliep. Tip van de ervaringsdeskundige die alles geprobeerd heeft: zorg dat jij je aanpast aan de nieuwe situatie. Dan kan je alles veel beter aan en ben je niet na 3 of 4 nachten al gesloopt. Lekker om 20.30/21.30 uur naar bed, goede afspraken maken met je man en fingers crossed dat het op een nacht beter gaat! Mijn zoontje is anderhalf en slaapt nog steeds vaker niet dan wel door. Het zou wat wezen als ik dan al anderhalf jaar gesloopt zou zijn ;)

4. JuullesD

Ja ik moet idd op tijd naar bed haha! Hopelijk is het een voorbij gaande fase....
    Mijn man hoort niks als hij slaapt dus ik doe het een beetje alleen. Tegen de tijd dat hij wakker en eruit is ben ik al 3x heen en weer ;)

5. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Mijn dochter ging met ruim 3 maanden van 1 keer wakker snachts naar 2 of 3, wel voor een voeding en dat doet ze nog steeds en ze is nu 15 maanden :).....

Je moet maar zo denken het kan altijd slechter, mijn dochter deed op die leeftijd overdag alleen maar slaapjes van 20 minuten, pas met 7 a 8 maanden werd dat beter :p.
    Nu slaapt ze nog maar 1 keer overdag, maar soms is dat meer dan 2 uur, luxe ;).... Vandaag was het ruim een uur en nu zit ze er nog over te mopperen, want ze slaapt liever wat langer...

6. JuullesD

Mamavanlieverd geef jij bv?

We hebben hier in het begin rot periode gehad. Dan was hij de hele dag en bijna de hele nacht wakker. Lijkt wel alsof hij het nog aan het inhalen is.
    Hij slaapt overdag 3 x anderhalf uur en 1 x 45 minuten en dan zo een uur of elf in de nacht...dus ik bof zeker want het is een goede slaper.

Behalve nu dan haha

7. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Ja, ik geef idd borstvoeding, voordeel daarvan is wel dat ik wat makkelijker weer doorslaap zelf, bij gebroken nachten zonder borstvoeding heb ik zelf moeite met verder slapen (hormoondingetje). Uiteindelijk gaat ze vast doorslapen ;). Mijn dochter had ook (lichte) reflux, en was continu verkouden vorige winter, dus dat hielp ook niet echt. Een paar weken geleden kwam ze een aantal dagen achter elkaar maar 1 keer, maar nu is ze weer verkouden, dus het is weer slechter nu ;).
    Hopelijk is het bij jullie maar een korte fase, want die gebroken nachten zijn niet zo fijn.
    Dat zijn inderdaad heel wat uurtjes slaap die hij doet, dat vond ik wel lastig, op die leeftijd kan je baby nog niet zoveel, dus dan ben je echt continu met ze bezig als ze wakker zijn en dan is het niet handig als dat zowat de hele dag is....
    Nu was haar broer ook geen goede slaper, dus ik was al wel wat gewend (hij stopte wel met 10 maanden met de nachtvoedingen).

8. JuullesD

Ik mag niet klagen. Sowieso niet maar zeker niet als ik af en toe bepaalde dingen hoor. Finn kan zichzelf echt heel goed vermaken, ik geef hem de fles leeg hem op zijn kleed en hij gaat lekker frobelen. Daarna spelen we samen nog, even knuffelen en een boekje voorlezen en dan na anderhalf uur schuif ik hem zo zijn bed weer inaar.
    Ik moet wel echt zijn dingetjes doen, slaapzakje, ventilator aan (maar veel bouw herrie hier hoor) doekje over zijn oogjes en dan slaapt hij meestal anderhalf uur.
    Tis een makkelijk zoet kind!

Ik ben sowieso een moeilijke slaper. Ook toen ik bv gaf....aanleggen drinken en ik lag nog een uur wakker. Dat in combinatie met mijn druktemakertje (drinken duurde toen een uur, nu met de fles ook een half uur puur door onrust) dat ik dus amper sliep met de nachtvoeding en....

9. Sama1

Sama1 Fanatiek lid

Jan 18, 2015
    1,050
    73
    48
    Mag ik vragen waarom je hem wakker maakt om 9 uur? Je zegt dat je hem hiervoor ook om 9 wakker maakte maar jij hem uit diepe slaap haalde? Misschien gewoon laatste fles nu ook om 7 uur doen en lekker op bed?

10. JuullesD

Omdat ik een beetje de bed tijd wilde bepalen. Als ik hem dus liet slapen dan ligt hij en heeeeeeel erg vroeg op bed (want dan ging hij om 6 uur slapen) en dan werd hij rond 1 uur wakker. Als ik dus net een beetje in diepe slaap kom. Hij trekt dan de hele nacht ook niet meer, is veel te lang. Dus ik bepaal een beetje de eerste en de laatste fles, mag hij de rest zelf uitzoeken.
    De eerste fles krijgt hij dus nooit later dan Max acht uur (wat eigenlijk nooit gebeurt maar hey wie weet) en de laatste is wel echt Max 9 uur aan de fles.

11. JuullesD

Als ik hem dus om 9 uur wakker maakte was hij niet zelf wakker geworden om 7 uur, vergeet ik eigenlijk nog te zeggen :)

12. Sama1

Sama1 Fanatiek lid

Jan 18, 2015
    1,050
    73
    48
    Maar hij kan wel nachten maken van 11 uur toch als hij voorheen van 8 tot 7 sliep? Ik weet niet precies wat zijn ritme is?

13. JuullesD

Hij sliep eigenlijk van 2100 tot 0730 een tijd geleden. (Maandje geleden denk ik zo)
    Zijn ritme is om en nabij:
    0700 wakker
    0830 slapen
    10 uur wakker
    1130 slapen
    1300 wakker
    1430 slapen
    1630 wakker
    1800 slapen
    1845 ongeveer wakker-laatste fles om 2000
    Naar bed om 2020. Dus het scheelt feitelijk niet enorm hoor, we nemen meer tijd om met hem te spelen en te tutten.

Is dit een beetje wat je bedoelde met zijn ritme? Dit is het ritme wat hij zelf bepaald, soms is de wakkertijd iets korter maar de slaaptijden zijn vrijwel altijd hetzelfde.

14. Sama1

Sama1 Fanatiek lid

Jan 18, 2015
    1,050
    73
    48
    Dat is een mooi ritme! Misschien is hij wel van alles aan het leren en wordt hij daarom wat wakker. Hier ook zulke periodes gehad. En nog wel.

15. JuullesD

Zou zomaar kunnen! Merk met veel dingen dat hij echt in een sprong zit en het lastig heeft. Soms best wel zielig soms best wel frustrerend. Maar.....hij gaat nu hele prachtige geluidjes maken....zo gaaf

16. Sama1

Sama1 Fanatiek lid

Jan 18, 2015
    1,050
    73
    48
    Lief is dat hè! Ik zou niet veel aan zijn ritme veranderden. Hij geeft dit zelf al aan. Volgens mij is 1,5 uur wakker ook mooi en slaapt hij heerlijk overdag. Waarschijnlijk gooit hij het zelf binnenkort wel weer in de war. Hier al zoveel ritmes gehad. Eindelijk denk je er 1 te hebben en loopt het, gooien ze de boel weer in de "war". Hier met 2 slaapjes nu voor een lange tijd wat meer ritme. Maar goed 1 slaapje staat ook nog voor de deur dus zal tegen die tijd ook weer puzzelen zijn.

17. JuullesD

Nou zeg dat. Net als je denkt dat je het gaat snappen veranderen ze alles weer!

18. Anzza

Anzza Fanatiek lid

Jun 23, 2012
    2,345
    0
    36
    drenthe
    Kan ook best zijn dat zijn ritme gewoon veranderd, en dat gaat nu gepaard met onrust in de nacht. Op een gegeven moment wordt de wakkertijd overdag toch iets langer, dus iets minder slaaptijd overdag en misschien dat de nachten dan weer beter gaan.
    Blijft natuurlijk een baby, wakker worden in de nacht hoort erbij :)

19. JuullesD

Ja ze zeggen het ;)

20. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,271
    25,740
    113
    Ritmes van baby's veranderen voortdurend. Niks om je zorgen over te maken hoor. Is soms gewoon een kwestie van uitzingen.

Als voorbeeld:
    Mijn zoontje liet 2 wkn nadat hij geen nachtvoeding meer nodig had zijn 23u voeding vallen. Hij was niet meer wakker te krijgen en dus zaten we wel weer aan de nachtvoeding.
    Sinds 1,5 week wordt hij plotseling wel weer wakker tussen 22u en 23u... En nu geen nachtvoeding meer nodig. Maar hij was blijkbaar zo van slag door zijn eigen nieuwe ritme dat de nachten zeer onrustig waren. Veel wakker, zelfs een paar keer liggen kletsen, wat hij echt nog nooit had gedaan.
    En nu begint hij er volgens mij aan te wennen. De afgelopen 2 nachten opeens heerlijk doorgeslapen van zijn laatste voeding tot ca. 7 uur.

En het enige wat ik me afvraag, is hoe lang dit zo blijft :D

Share This Page