Tip voor siervis aquarium 120 liter

Discussion in 'De lounge' started by Trirani, Jan 21, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Trirani

Trirani Fanatiek lid

Aug 6, 2013
    1,292
    1,129
    113
    Female
    Waar ik ben
    Hoi!

Mijn man heeft een warm water aquarium van 110 à 120 liter. Er zitten enkele corydoras vissen, een school neon tetra's en enkele kleine algeneters in, met planten, hout en twee stenen.
    Hij zoekt een siervis (of twee) die past in een aquarium als deze.

Op mijn verzoek een niet-agressieve siervis die de rust en gemoedelijke sfeer in het aquarium niet verstoort :):).

Hebben jullie een tip?

2. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik vind gourami vissen erg mooi.

Wij hebben ze ook met neos enncorydoras en dat gaat harstikke goed. Heel vredige vissen.

Je houdt ze in paren.

3. Minime3

Minime3 Bekend lid

Oct 13, 2013
    674
    133
    43
    Ik Had een drukke bak en heb de vis toen vervangen voor discus vissen. Die zijn erg mooi en rustig maar wel wat duur misschien. Heb daarbij zwaarddragers (ook redelijk rustige visjes) en dwerggouramies (of hoe je dat ook schrijft)
    Moet zeggen dat de bak lekker rustig is.

4. Deedee91

Deedee91 VIP lid

Jun 10, 2015
    13,628
    5,656
    113
    Ja die zou ik ook aanraden :)

5. aicirtap

aicirtap VIP lid

May 25, 2014
    9,148
    3,392
    113
    Female
    Ik gebruik even je topic. Want heb zelf ook een vraagje.
    Ik ben mij aan het verdiepen in een klein aquarium.

Denk max 20 liter. Ik wil dat hij op de eettafel staat dat is de veiligste plek zeg maar in huis met 2 katten.

Ik ben ook aan het oriënteren op wat voor visjes ik er in wil.
    Ik ben bekend met guppy's en goudvisjes vroeger van huis.

Iemand tips voor een klein aquarium en een beginner welke soorten visjes je er in kan doen?

En is het wel/niet aan te bevelen om een tweedehands aquarium aan te schaffen?

6. djennes

djennes Bekend lid

Apr 24, 2012
    823
    29
    28
    Female
    Thuis mama
    Rsn
    Gourami vissen zijn zeker mooi of maanvissen.

7. djennes

djennes Bekend lid

Apr 24, 2012
    823
    29
    28
    Female
    Thuis mama
    Rsn
    20 liter is te weinig voor visjes dan zou je er het beste garnalen in kunnen doen.

8. Louise11110

Louise11110 Niet meer actief

20 liter is echt te klein voor visjes. Al helemaal voor goudvissen. Google maar eens. Goudvissen hebben een minimaal aquariumlengte nodig van 1 meter. Ze kunnen namelijk best 25 cm lang worden. In een 20 liter aquarium zou je eventueel een kempvis/betta kunnen houden... Of gewoon hele mooie garnalen inderdaad.
    Tweedehands kun je echt prima een aquarium aanschaffen! Let wel goed of de naden nog goed zijn en of het glas niet is beschadigd. Dat zou zonde zijn.

Gouramies zijn inderdaad hele leuke vissen voor in een wat groter aquarium! Je kan eens bij een goede visspeciaalzaak navragen welke soorten ze allemaal hebben. Ik heb zelf 3 gouramies op 100 liter. 1man en 2 vrouwen. Succes!

P.s. heb je een foto van je aquarium? Ik vind dat altijd zo leuk om te zien:p

9. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

Sep 18, 2008
    5,406
    138
    63
    Female
    Het beste wat je kan doen is inlezen of je vraag stellen op een aquariumforum.

Ik kan je de bovenste in onderstaande link aanraden en Veni Vidi Vissie die onderop de pagina ook nog genoemd word.

LMGTFY

10. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Maanvissen kunnen behoorlijk agressief zijn..

Plus dat je neos waarschijnlijk binnen een week opgegeten zijn..

Zou het niet aanraden..

En aicirrap, als je maar 20 liter wilt is het enige wat naar mijn mening kan garnalen. Anders aub geen aquarium kopen. Zielig voor de vissen..

11. djennes

djennes Bekend lid

Apr 24, 2012
    823
    29
    28
    Female
    Thuis mama
    Rsn
    Hier gaat het al jaren goed met de maanvissen en neons😉

12. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Oh wauw, das wel heel goed!

De maanvissen die ik ooit had waren verre van lief voor iets anders. Ze staan niet echt bekend om hun liefde voor andere vissen haha

13. Trirani

Trirani Fanatiek lid

Aug 6, 2013
    1,292
    1,129
    113
    Female
    Waar ik ben
    Dank voor jullie tips!

Wij hebben zelf maanvissen gehad (we hebben een maand of drie geleden de laatste begraven met de kids), maar het bleken bij ons ook kribbige (maar heel mooie) beestjes. Ze lieten de tetra's met rust, en andere vissen ook. Maar de andere vissen mochten ook niet te dichtbij komen of eten snel pakken, dan werd er op ingezwommen en gehapt.
    Dat vonden we iets minder leuk, dus daarom nu op zoek naar een ander type siervis.

Ik zal ff kijken naar een foto: ik vind het ook leuk om die van jullie te zien!

14. Debaky

Debaky VIP lid

Apr 22, 2013
    10,348
    5,392
    113
    Hier ook maanvissen en neons gehad en ging ook prima. Mij werd toen verteld dat als je kleine maanvissen op laat groeien in een bak waar de neons al inzitten dat ze dan gewend raken aan elkaar en elkaar dan over het algemeen met rust laten. Hier dik 2 jaar goed gegaan en toen was ik de maanvissen zat en heb ik ze weg gedaan. Wat een saaie beesten hahaha.

Wij hebben nu een schooltje Sumatranen gekocht en we hebben ook vijfstreep barbeeltjes, wat neons, dwerg kreeftjes, gewone algeneter en 3 albino algeneters 3 corydora's. Leuke levendige bak :D

15. Lies1988

Lies1988 Fanatiek lid

Dec 18, 2012
    2,332
    116
    63
    Female
    Werken als verpleegkundige en moederen;)
    Omgeving Utrecht
    Wij hebben een 60 L aquarium met 10 Neontetra's, 7 Corydoras panda en 1 mannelijke Betta Splendens.
    Ik vind een mannetjes Betta Splendens echt een mooie siervis. Ze kunnen niet samen met soortgenoten gehouden worden, maar met andere rustige vredelievende vissen gaat het super.

16. Key

Key Fanatiek lid

Dec 13, 2013
    2,145
    0
    36
    Italië
    Ik heb eens gelezen dat je voor een gemiddelde vis 50l water nodig hebt. Dus voor 2 minimaal 100l, 3 150l etc..

17. Debaky

Debaky VIP lid

Apr 22, 2013
    10,348
    5,392
    113
    Ze zeggen altijd dat je minimaal 1 liter (Netto) water per cm van de vis moet rekenen.

Als je bijvoorbeeld een bak hebt van 60x30x30 dan heb je in principe 54 (Bruto) liter water maar daar gaat dan je grond/bodem, plantjes, ornamenten, en de bovenste lege rand nog vanaf, meestal moet je er dus ongeveer zo'n 20% vanaf halen. Je zou dan ongeveer nog 45 liter water overhouden.

De lengte van je bak moet je dan ook mee rekenen. Ze zeggen dat je de lengte van je bak gedeeld door 7 moet doen en dat is dus het aantal CM vis wat je MAXIMAAL in je bak kan doen. In zo'n bak van die 60x30x30 zou je dus vissen kunnen plaatsen die maximaal 8 cm worden.

Dit is wat mij altijd geleerd is en hier hou ik mij aan.

18. aicirtap

aicirtap VIP lid

May 25, 2014
    9,148
    3,392
    113
    Female
    Ik heb gelezen dat een kleine bak een nano aquarium is. Je kan misschien maar 4 visjes er in houden.

Ik lees idd ook 1 cm vis per 1 liter water.
    Mijn bak is 35 cm. Er stond ergens een formele op internet.
    Dat je dit getal door 10 moet delen. Je kan dan vissen van max 3,5 cm houden. Je moet vervolgens de inhoud van het aquarium delen door dit aantal cm's. En dan kom je op max 5 visjes.

In het formaat wat ik heb staan hadden wij vroeger veel guppy's of 2 sluierstaarten.

Ik ga nog wel informeren op een aquarium forum.

19. Caithy

Caithy Fanatiek lid

Feb 8, 2013
    3,713
    1,060
    113
    Een nano is een vierkant aquarium. 20 cm is echt veel te klein voor elke vis.

Lengte van een volwassen neon tetra is tot 5 cm, dus moet hij minimaal in 50 liter gehouden worden. En dat is nog maar voor 1 vis.
    Het cm-liter verhaal is voor een volwassen vis.

Ik heb een 30 ltr bakje (had eerst veel groter 120 ltr) hier zitten alleen garnalen in en appelslakken (nu veel veel jonkies)
    Dat is echt super leuk!!

20. Debaky

Debaky VIP lid

Apr 22, 2013
    10,348
    5,392
    113
    Dat zou best kunnen maar het gaat er om of dat wel goed is voor een vis. Hoeveel mensen je nog steeds wel niet ziet met een ronde vissenkom en dan 3 goudvissen er in ;) Natuurlijk past dat maar die beesten zullen zich daar nou niet echt vrolijk in voelen.

Share This Page