PDS/spastische darm en zwanger

Discussie in 'Gezondheid' gestart door mvRoosenMuffin, 22 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mvRoosenMuffin

mvRoosenMuffin Actief lid

12 feb 2014
    177
    0
    0
    al 5 jaar gezinsbegeleider
    NULL
    Hoi meiden,

Ik vroeg me af of er ook meiden zijn met PDS. Hoe was dit tijdens jullie zwangerschap?
    De vk heeft gezegd dat het erger kan worden tijdens een zwangerschap door de verdrukking en ruimtegebrek in de buik, dus als het kindje flink begint te groeien. Met Roos* ben ik niet zover gekomen dat ik er last van kreeg.
    Ik ben wel extra gevoelig voor chocola en lactose als ik er veel van drink/eet. Ik neem vaak lactose vrije producten, maar die kan ik nu niet luchten of zien. Herkenbaar? Wat doen jullie: dan maar niet, of de lactose en er rekening mee houden dat je dicht bij de wc moet blijven?

2. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Hier heb ik er juist minder last van. Wel merk ik dat ik nog steeds met zuivel uit moet kijken maar ik ga niet speciaal iets anders er voor eten of drinken.ik slik multivitamines en eet wat ik kan verdragen.geniet van je zwangerschap!

3. Mienemuisje

Mienemuisje Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.161
    0
    0
    Ik had er juist helemaal geen last van tijdens mijn zwangerschap! Ik kon zelfs weer producten eten en drinken die ik normaal absoluut niet kon verdragen... Het waren 9 heerlijke maanden wat dat betreft.

4. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had bij mijn dochter minder last en ook na de bevalling is het nooit meer zo heftig geweest als ervoor. Ik reageerde altijd heftig op hormonale verandering, dus rond menstruatie bv veel klachten. Verder kwam ik er na de bevalling achter dat mijn dochter koemelkallergie had en ik ging vanwege borstvoeding zelf op een koemelkvrij-dieet; dat bleek voor mijn darmen ook echt heel goed. Nu eet ik dus geen dierlijke melkproducten meer, hooguit op verjaardagen ofzo, thuis niks. En pds is echt ver te zoeken!

5. Babyliz

Babyliz Fanatiek lid

4 feb 2011
    1.038
    0
    36
    NULL
    Hier een minder positief verhaal, tijdens de zwangerschap was/is het drama. De eerste 25 weken waren echt vreselijk, bijna continu enorme koliekkrampen en ontzettend vaak diarree. Kon het huis bijna niet uit. Nu is het iets minder, nog wel elke dag buikpijn. En nog steeds kan het voorkomen dat ik bijv. in de supermarkt sta en enorme kramp krijg en naar huis moet rennen. Hopelijk wordt het bij jou niet zo erg! Ik zou er trouwens gewoon voor kiezen om dan gewoon geen producten met lactose te nemen, de baby heeft er ook weinig aan als jij steeds pijn daardoor krijgt.

6. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Hier schommelt het heel erg. Maakt niet uit wat ik eet. Dan heb ik het wel en dan weer niet.
    De ene week diarree, dan 2 dagen hele harde en dan weer normaal tot dunner. Maar wanneer ik de dagen heb dat het heel hard is pak ik twee flesjes yakult en dan kan ik twee dagen erna weer normaal.

7. Lieke86

Lieke86 Fanatiek lid

16 jun 2012
    4.789
    1
    38
    Zwemonderwijzeres
    Zuid-Holland
    Ik heb als bijwerking van Coeliakie en lactose intolerantie last van mn darmen..neem ook lactose vrij en gaat prima :)

8. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Mijn eerste drie maanden waren een ramp, enkel door heftige pds-klachten. Ik heb nog nooit zoveel last van mijn darmen en krampen gehad als toen, terwijl ik al 2 jaar vrijwel klachtenvrij was. Overgeven, flauwvallen, van ellende niet meer weten hoe ik de pijn kon verlichten... De gynaecoloog kon er niets aan veranderen, alleen mocht ik vrij veel paracetamol slikken (wat voor mijn gevoel niets hielp). Ze vertelde dat veel zwangere vrouwen last van hun darmen krijgen door de veranderende hormonen (extra lucht/opgeblazen/minder ruimte), en dat als je pds hebt dat extra versterkt kan worden. Als je pech hebt.

Het verloop tijdens de zwangerschap kunnen ze niet voorspellen. Bij sommige vrouwen gaat het opeens veel beter en is de blijvende hormoonverandering juist positief ook na de zwangerschap. Anderen krijgen er veel meer last van. Het meeste kans op extra last is in het eerste en laatste trimester. Het eerste vanwege de plotselinge verandering in hormonen, de laatste omdat je darmen in de verdrukking komen.

Gelukkig heb ik na de 3e maand vrijwel geen last meer gehad. Dus ik hoop van harte dat het zo blijft.

9. Novella

Novella Actief lid

8 okt 2010
    323
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Bij de eerste nergens last van... nu bij de tweede zwangerschap sinds een week of 2 sinds week 18/19 echt wel flink last.

Veranderd ontlastingspatroon, soms wel 8x op een dag. Veel slijm... buikpijn. echt gewoon niet fijn.

weet niet door welk voedingsmiddel het wordt versterkt...

10. mvRoosenMuffin

mvRoosenMuffin Actief lid

12 feb 2014
    177
    0
    0
    al 5 jaar gezinsbegeleider
    NULL
    Ik kan er voor mezelf op het moment geen touw aan vastknopen. Het is een poosje wat rustiger geweest dan normaal, maar nu is het weer meer. alleen bij mij is er nog niet zo heel erg ruimtegebrek in mijn buik.

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.767
    18.912
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik had er bij de oudste tijdens de zwangerschap minder last van, zolang ik maar zorgde dat ik geen 'witte' dingen at (wit brood, koekjes e.d.) want dan raakte ik helemaal verstopt. Terwijl ik normaal gesproken die witte producten wel kan verdragen als ik het met mate eet.
    Bij de jongste heb ik tijdens de zwangerschap niet veel verschil gemerkt. Nu na de zwangerschap is het wel een groter probleem geworden, omdat ik mijn ontlasting nu nog moeilijker kan ophouden dan voorheen.

12. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.036
    12
    38
    Vrouw
    lawyer
    Den Haag
    Zijn er ook mensen met een ernstige ontstekingsziekte (crohn/ CU)?

13. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Hoi Minigirl, ik heb CU. Misschien beter een apart topic openen?

14. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Bij alledrie zwangerschappen de eerste 14 weken heel heftig!

Maar.....na 2 zwangerschappen is het écht stukken minder geworden!
    Alleen een beetje rond de menstruatie, maar niet meer in het dagelijks leven. Ik keek altijd wel uit met volle melk producten.

Maar voordat ik zwanger was, lag ik wel 2x in de week met een kruik op de bank, omdat ik óf steeds kon lopen óf al 3 dagen niet was geweest en ik een blok beton in mijn dikke darm had.

Nu ben ik 17 weken zwanger en heb nergens meer last van.

Dus tja...afwachten dus hoe je lichaam er op reageert vrees ik.

15. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.036
    12
    38
    Vrouw
    lawyer
    Den Haag
    Hoi Chebu, dat zou ook kunnen. Ik weet nog niet hoe dat moet, maar zal het anders later op de dag ofzo uitzoeken.

Deel Deze Pagina