hoi dames ik ben 2 dagen bezig met het afleren van speen inslapen zonder Speen gaat wel maar dan wordt ze voorbeeld over 2 uur weer wakker dan slaapt ze weer heel moeilijk ik moet dan bij haar blijven ik weet niet hoe ik het moet aanpakken tips graag
Gewoon doorgaan zoals je nu doet. Blijven herhalen; speentjes zijn voor hele kleine kinderen, jij bent nu al een grote meid en hebt hem niet meer nodig. De speen is weg. Desnoods belonen als ze er een weekje vanaf is, mocht ze zich door de week heen worstelen.
Belonen, als ze zoveel nachtjes zonder speen slaapt krijgt ze een cadeautje. Dochter was bijna 3 en dat werkte bij ons heel goed. En doorzetten, niet weer geven.
Zo door gaan. Zeker een kind van 4 kun je prima uitleggen dat er speen niet meer terug komt. Het lastige net zo laat afleren is dat ze er helemaal aan gewend zijn. Met een paar dagen zul je vast al verschil merken.
Idd met 4 jaar moet ze begrijpen dat een speen voor kleintjes is. Gewoon volhouden en misschien een beloningssysteem?
Wat anderen zeggen volhouden. Even een paar dagen (weekje) lastig en dan lukt het wel. Aangeven dat ze nu groot is en de speentjes nu weggaan voor de kleintjes. Aan het einde van de week een kleinigheidje.
Wij hebben hem het regelmatig uitgelegd en op het moment dat hij de speen zelf weg gooide mocht hij meteen een klein cadeautje uitzoeken. Dat nam hij dan mee naar bed en is meteen goed gegaan. Vooraf belonen dus werkte in ons geval.
Ze huilt gelukkig niet om haar speen ik zit dan bij haar tot ze slaapt alleen het probleem is dat ze heel moeilijk in slaap valt normaal viel ze binnen 10 minuten in slaap maar nu slaapt over een uurtje pas hoe was dat bij jullie eigenlijk inslapen
Wij hebben nooit moeilijk gedaan over het in slaap vallen aan zich. Als ze niet meteen in slaap kunnen vallen liggen ze in bed nog even te friemelen met knuffels, of een boekje bladeren oid. Ik kan een ander mens niet dwingen om in slaap te vallen, dat is een lichaamlijke toestand. Enige wat ik ze heb geleerd is dat eigen bed een veilige plek is, en dat het prima is om in je bed te liggen totdat je in slaap valt.
Als ze rustig in slaap valt alleen ze doet er langer over, lekker laten gaan. Desnoods geef je haar een boekje mee of iets anders waar ze zich mee bezig kan houden en tijdens het friemelen in slaap kan vallen. Hier ging het goed. Hij heeft er nog 2 keer om gevraagd en nogmaals duidelijk uitgelegd. In slaap vallen was denk ik 3 dagen moeilijker. Dan lag hij wat te draaien en dat was het. Doorzetten hoor! Als je weer een speentje geeft dan wordt het de volgende keer nog veel moeilijker. Dan hoopt ze misschien dat ze hem na een paar dagen ‘zeuren’ weer krijgt. Het speentje is een gewoonte geworden en dat leer je niet snel af. Het moet ook weer een gewoonte worden om zonder speen te gaan slapen. Even doorzetten, je kan het!
Zolang ze rustig in bed ligt en op een gegeven moment gewoon gaat slapen zou ik me er niet druk om maken. Maar hier slapen ze nooit snel, dus ik ben niet anders gewend.
Ik dacht bij de jongste ook altijd dat hij snel in sliep en laat wakker is. Nu denk ik dat dat nooit zo is geweest, maar dat hij gewoon altijd heerlijk stil was en het wel prima vond om met zijn speentje lekker wakker in bed te tutten. Dus hij ging zonder speentje ook wat meer lawaai maken en zijn slaapjes leken dus korter. Ook het middagslaapje was toen echt klaar, maar dat mocht ook wel met net 3 jaar. Ik zou er niet bij gaan zitten totdat ze slaapt, dan kun je straks weer wat anders afleren. Gewoon in bed leggen en af en toe komen kijken. Succes met doorzetten!
Wij gaan gewoon naar beneden en horen hem dan nog even praten. Meestal moeten we nog 1x terug en daarna valt hij jn slaap.
Ze slaapt al 4 dagen zonder speen maar ze wil dat ik in haar kamer zit tot ze slaapt ben nu bang dat ze daar aan went hoe moet ik nou dit probleempje aanpakken hoe is dat bij jullie gegaan
Ik zou gewoon zeggen dat je het niet meer doet. Duidelijk ritueel afspreken (bv. tanden poetsen, pyjama aan, voorlezen, knuffel en kus en dan gaan slapen) en dat volhouden.