Met welke kolf beginnen??

Discussion in 'Borstvoeding' started by mamalien, Dec 12, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamalien

mamalien Actief lid

Apr 8, 2010
    117
    0
    0
    NULL
    Almere
    Hallo!

Ik wil binnenkort beginnen met kolven om een voorraadje op te bouwen.
    Nu denk ik dat ik eerst maar een kolf ga huren, want ik heb geen idee of het bij mij wel werkt.

Hoe hebben jullie dat in het begin gedaan?
    Ook eerst gehuurd? Welke kolf?
    Welke kolf hebben jullie uiteindelijk gekocht?

Thanks!!

2. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Hier in de kraamweek 1 gehuurd voor het op gang brengen, ik had de Avent Isis IQ duo gehuurd, zodat ik 'm nog weer kon gebruiken als handkolf. Via mijn werk heb ik de Avent Isis Iq Uno gekregen en bevalt mij prima.
    Ik zou persoonlijk niet eerst gaan huren, omdat je de setjes erbij moet kopen, vaak rond de 35 euro. Plus de huurkosten en als je een kolf koopt, heb je het weer dubbel.
    Als je een kolf koopt, dan kun je 'm altijd nog weer verkopen.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,352
    36,210
    113
    In de kraamweek heb ik gekolft toen mijn dochtertje nog niet aan de borst wilde. Toen heb ik een medela sympony gehuurd. Daarna heb ik om te beginnen met een voorraadje de avent handkolf gekocht. Pas toen ik aan het werk ging en de bv nog goed liep heb ik een dubbelzijdige electrische kolf medela freestyle gekocht. Veel geld, maar ik vond het wel waard voor het gemak en ik wist dat ik toch nog een tijdje zou blijven kolven op het werk.

4. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Ik heb een Medela Lactina gehuurd. Die is in Belgiƫ via een zorgverzekering gratis in de 1e 6 maanden. Ik ben van plan om 6 maanden BV te geven, misschien dat ik nog een handkolf koop in verband met werk (ik ben soms onderweg naar klanten toe).

Mijn vroedman/lactatiekundige heeft me alles uitgelegd en geholpen met de 1e keer kolven. Om een voorraadje aan te leggen, heb ik elke keer na elke voeding de borst gekolfd die m'n dochter als laatste had gekregen. In het begin niet compleet leeggekolfd, maar 10-20 ml per keer. Alle beetjes die ik in 24 uur tijd afkolfde, verzamelde ik in een flesje en gaf m'n vriend aan onze dochter.

Nu kolf ik meer, 's ochtends na de 1e voeding het meest (dan is je productie het hoogst) en dan door de dag totdat ik ongeveer 100 ml heb verzameld, dan vries ik het in. Ik heb nu een voorraadje van 7 bewaarflesjes a 100 ml, en 2 diepvrieszakjes met elk 9 klontjes erin. Lijkt me een goeie start voor de kinderopvang straks :)

5. Linda86

Linda86 VIP lid

Bij Milan was ik niet van plan om veel te kolven (hij ging niet naar 't kdv, pas toen 'ie 1,5 was), dus toen heb ik gewoon een goedkope handkolf gekocht.

Isabelle gaat als ze 4 maanden is naar 't kdv (2 dagen in de week), dus voor haar zal ik wel veel moeten kolven. Ik wist daardoor al dat ik dubbelzijdig electrisch wilde kolven. Ik ben toen wat recensies gaan lezen en heb toen op de gok een Medela Pump in Style gekocht. Gelukkig bevalt die prima!

Huren heb ik nooit gedaan, dat leek mij niks.

6. Bammetjebam

Gaat anders perfect hoor, ik heb alleen de plastic onderdeeltjes nieuw moeten aanschaffen, is wel zo hygiƫnisch :)

7. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

Oct 19, 2010
    3,250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Huurkolven zijn er voor gemaakt om door veel verschillende mensen gebruikt te worden, de medela symphony vind ik een superkolf maar op langere termijn wel duur om te blijven huren.
    Ik heb nu een medela pump in style, ook niet goedkoop maar ik kolfde heel veel toen Simone nog niet aan de borst dronk.

Een collega van mij heeft een kolf via Medische Artikelen gekocht, je mag daar namelijk eerst proberen voor je hem koopt.

8. Linda86

Linda86 VIP lid

Ja oke, maar jullie mogen een half jaar gratis die kolf lenen toch? Dat scheelt sowieso al wel.

Ik vind 't verder ook niet vies hoor, ik weet dat 't speciale kolven zijn. Maar ik vind het gewoon zonde van m'n geld, ik heb een kolf toch lang nodig, dus kan ik er net zo goed eentje kopen.

9. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

Oct 29, 2009
    5,925
    2,093
    113
    Female
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Hier begonnen met de Avent handkolf om de bv op gang te krijgen.
    Later van Medela de Pump-in-style Advanced gekocht, omdat ik straks op mijn werk ga kolven en dan is een dubbelzijdige elektrische pomp wel erg handig en snel.

10. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,829
    19,165
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Omdat ik a van lan was om lang bv te gaan geven, ook in combinatie met werken, was huren voor mij geen optie. Als je lang gaat kolven is kopen veel goedkoper. En ik vind het zonde van het geld om eerste te huren en dan alsnog te kopen.
    Als je trouwens een medela huurt en daar dus zo'n los setje bij koopt, kun je later ook alleen een losse motor kopen. Dan heb je dat setje dus niet dubbel. Scheelt ook weer in de kosten.

Ik heb de Philips avent Isis. Ik vind het een fijne kolf omdat je hem zowel als handkolf als elektrische kolf kunt gebruiken. En elektrisch kan hij zowel op stroom als op batterijen. Dat vind ik wel handig, ik kan er dus onder alle omstandigheden mee kolven. Ik vind het ook prettig dat je het ritme eerst zelf met de hand aangeeft en dat het motortje het daarna precies in jouw tempo en kracht overneemt.

11. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    8,002
    6,753
    113
    zuid-holland zuid
    mijn kraamhulp had geadviseerd om te gaan beginnen met een handkolf zodat ik het een beetje in de vingers kon krijgen. Ik heb toen de Avent handkolf gekocht.. het gaat heel goed maar ik krijg wel echt kramp in mijn handen. Ik heb er ook 2 handen bij nodig en kan dus niet echt een boekje lezen tijdens het kolven ofzo :(
    Daarom heb ik na 2 maanden de medela swing erbij gekocht. Ik ga 3 dagen werken straks en ik vond een dubbelzijdige pomp wat te overdreven. Ik ben met de swing ook in 20 min. klaar en ik mag 2u kolven op een werkdag, dus dit werkt goed genoeg voor mij. Met de swing heb ik wel weer 1 hand vrij dus ik kan op mn werk altijd nog even wat stukken doorlezen ofzo ;)
    De handkolf gebruik ik nu als reserve en als ik een middagje ga winkelen bijvoorbeeld, hij past gewoon in mijn handtas.

12. Bammetjebam

Da's waar, mijn zorgverzekeraar in Belgie biedt de Medela Lactina gratis aan, voor een periode van 6 maanden (zouden ze in NL ook moeten doen). We hebben alleen dus de borg moeten geven (50 euro), en zelf een afkolfset moeten kopen (25 euro). Na 6 maanden zou ik de kolf kunnen blijven huren, maar dan moet ik per maand wel betalen.

Hoe dan ook, het is op een bepaald moment natuurlijk goedkoper om een kolf te kopen, als je van plan bent om langer dan 6 maanden BV te geven.

13. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,829
    19,165
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Bij ons kost het huren van een kolf bij de kraamzorg meer dan een euro per dag. Tel daar die set bij op (hier 35 euro). Dan kun je beter gelijk kopen, in mijn ogen. Tenzij je in het begin een proffessionele kolf nodig hebt om d bv op gang te krijgen, dan is het anders.

14. mamavanDdjim

mamavanDdjim Actief lid

Nov 21, 2009
    363
    0
    0
    borne
    ik heb ook meteen een kolf gekocht de medela swing prima kolf hoor, maar bij mij liep de voeding iets terug en ik kon heel goedkoop de pump in style kopen dus dat heb ik gedaan en ik kan niet anders zeggen dan super fijne kolf. ben in 5 minuten klaar ideaal .

15. mamalien

mamalien Actief lid

Apr 8, 2010
    117
    0
    0
    NULL
    Almere
    Ik heb de Medela Swing gekocht..
    Ben benieuwd..

Mag je nou moedermelk van 2 x kolven bij elkaar gooien??

16. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,829
    19,165
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Dat mag, als ze dezelfde temperatuur hebben.

17. mamalien

mamalien Actief lid

Apr 8, 2010
    117
    0
    0
    NULL
    Almere
    Heb net voor het eerst gekolfd na de voeding.. Er kwam wel 10 (!!)ml uit ;) Haha..
    Morgen maar weer proberen en gaan sparen..

18. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,829
    19,165
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Over het algemeen is de opbrengst 's ochtends het grootst. Maar wat het bijmij ook altijd wel goed doet is kolven na het douchen. Ik douche meestal 's avonds, maar dan krijg ik er toch nog veel uit. Nu heb ik de mazzel dat ik sowieso vrij makkelijk kolf. Maar na het douchen zou ik de kolf bijna niet eens hoeven te gebruiken. Als ik mijn borsten dan maar een beetje stimuleer spuit het er zo al uit.

19. mamalien

mamalien Actief lid

Apr 8, 2010
    117
    0
    0
    NULL
    Almere
    Thanks voor de tip! Ga ik morgen proberen..

Share This Page