Het leed dat thuiswerkende man heet

Discussion in 'De lounge' started by Cobon, May 24, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Cobon

Cobon Niet meer actief

Kunnen we collectief aftellen tot ze weer naar kantoor gaan?!

Ben het behóórlijk zat na 15 maanden! Heel onze dynamiek en structuur is veranderd en echt niet ten goede. Ben nooit alleen thuis, het is 40 uur per week extra teringzooi en een duidelijk grens werk en privé is ver te zoeken waardoor er nu 7 dagen per week én savonds een beetje gewerkt wordt. En of ik even niet wil huishouden want dan kan hij zich niet concentreren o_O dat soort dingen..

(Wij zijn nogal uitersten, ik ben van de RRR en hij absoluut niet. Dat helpt niet mee nu)

Klaaaarrrrrr mee! Hoe houden jullie het uit? :|

Magnolia29, Kraamzuster and Vero0504 like this.
  2. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

Jan 25, 2017
    4,873
    7,936
    113
    Bij ons gaat het juist goed en vind ik het hartstikke gezellig dat hij ook thuis is. Ik hoop dat hij altijd een paar dagen thuis zal blijven werken.
    Heeft jouw man geen eigen werkkamer dan, dat hij last heeft als jij het huishouden doet? En lukt het hem niet om zijn uren te halen door de weeks dat hij 'savonds en in het weekend doorgaat? Ook dat herken ik hier niet. Sorry vast niet wat je wilt horen.

Nightingale, Lafelife and Cobon like this.
  3. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    Herkenbaar hoor. Meer rommel. Als ik alleen ben altijd op en top netjes. Met man erbij rommel. Ondanks z’n eigen kantoor. Altijd wel ergens vaat, niet aangeschoven stoelen of klusjes die tussendoor gedaan worden. Hij kan dat dan niet want het zijn kantoor uren. Waarom kan ik die dan wel tussendoor doen?

Kwestie: mannen en vrouwen zijn daar gewoon verschillend in. Ja het zorgt voor super ergernissen. Maar joh. Sla een keer een arm om je man heen en vraag of hij zich wat behulpzamer wil opstellen. Werkt hier een stuk beter dan ‘de hele dag zeuren’. Ook al is het terecht. En soms maar gewoon accepteren. Net zoals dat hij dan moet accepteren dat hij na zijn werk nog z’n sterntje mag bijdragen in het huishouden. Althans zo is het hier.

olleke, Cobon and Forumnaam like this.
  4. Sado

Sado VIP lid

May 16, 2016
    19,041
    17,010
    113
    Oef, dat klinkt niet fijn zo....
    Ik moet zeggen dat wij totaal het tegenovergestelde ervaren. Juist héérlijk samen thuis werken. Wat dat betreft dus geen tips.

Het stukje dat werk constant doorgaat herken ik eigenlijk wel, van vorig jaar.
    Het nadeel van volledig thuiswerken is dat de scheiding werk/prive wel erg kan vervagen. Wij werkten ook beide maar random gedurende de hele dag, élke dag. ‘S avonds en in het weekend was het dus ook “gezellig” naast elkaar met laptops op de bank:rolleyes:
    Daar hebben we toen afspraken over gemaakt. Nu hebben we gewoon een goed ritme (vergelijkbaar met op kantoor) en dat werkt erg prettig. Voor onszelf beter, maar ook voor ons samen.
    Soms moet een van ons toch nog wat ‘s avonds of in het weekend doen, maar dat is niet meer de standaard.
    Misschien kunnen jullie hier ook een afspraak over maken? Overdag is voor werk, avonden en weekenden voor het gezin?

Nightingale and Cobon like this.
  5. Feye

Feye VIP lid

Nov 26, 2013
    6,465
    3,910
    113
    Female
    Haha, ik vind het juist heerlijk!
    Wij werken beide deels thuis (ca. 1 dag per week op kantoor).
    Gezellig de tijd om tussen de middag samen een rondje te wandelen, hij heeft geen 2,5 uur reistijd meer op een dag dus heeft ook meer tijd met het gezin.
    Ik hoef echt niet terug naar fulltime kantoor.

Nightingale, Loeki82, Nellie4 and 2 others like this.
  6. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,230
    6,091
    113
    Hier gaat het best goed moet ik zeggen. Het scheelt echt dat ie een eigen hok heeft (wel grenzend aan de woonkamer).
    Qua geluid enzo liep ik in het begin heel erg op mijn tenen, maar hij bekijkt het inmiddels maar, ik heb ook mijn taken te doen overdag en kinderen maken weleens ruzie enzo.
    Ik ben ook van de rust en regelmaat, dus avondeten schuift hij altijd aan en de avond routine (keuken en kids naar bed) is ook verplicht. :p
    Daarna gaat ie maar weer lekker aan het werk, dat maakt me niet zoveel uit.

Maar het niet alleen thuis zijn mis ik wel.(heel erg:|)

Cobon likes this.
  7. Cobon

Cobon Niet meer actief

Haha geeft niet hoor! Ben blij voor iedereen die het goed uitzingt thuis :)

Wij moeten nog verbouwen, dus geen eigen kamer of kantoor. En de productiviteit ligt laag, daarom altijd doorwerken. Die afwezige grens tussen vrije tijd en werk vind ik erg vervelend. Hij gaat ook in het weekend zonder aankondiging na het ontbijt aan z'n bureau zitten, gezellig :(

Kraamzuster and Nellie4 like this.
  8. Cobon

Cobon Niet meer actief

Haha daarom zeur ik hier ipv tegen hem! Dan ben ik het kwijt ;)

Nellie4 and Nina Sanders like this.
  9. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

Oct 22, 2018
    4,209
    1,753
    113
    Female
    Herkenbaar qua dat ik nooit alleen thuis ben
    Huishouden doet ie dan weer wel aangezien meneer zowat smetvrees heeft. en dan gewoon op mijn vrije dag mij instrueert wat ik kan gaan doen.

En dat heb ik nooit geaccepteerd dus nu ook niet. Dan doe ik het juist niet. heb mijn eigen plannen en als ik 3 ochtenden on 05 uur op sta en dan 2 x tot 17:00 werk en 1 tot 13:00 dan bepaal ik zelf wanneer ik mijn huishouden doe….

Ik hoop zo dat er vanaf augustus weer naar kantoor gegaan mag worden. Al is het dan maar 2 dagen.

maar ja dan zegt ie leuk even bekijken wanneer ik dan kan gaan aangezien er ws niet genoeg werkplekken zouden zijn

Nou, mijn vrije dagen gaat ie mooi naar kantoor dat zeg ik je…

altijd bepaald hij zelf wanneer hij thuis werkt vakantie heeft etc dus er gaat nooit wat in overleg met zijn collegas

dus nu ook niet

lidu1 and Cobon like this.
  10. Cobon

Cobon Niet meer actief

Ja, ik heb dat wel een paar keer laten vallen of laten blijken maar niet duidelijk genoeg denk ik.

11. Cobon

Cobon Niet meer actief

Ja ik ook! Ook al hoor of zie je 'm niet, het is toch anders

12. soovi

soovi Fanatiek lid

Nov 1, 2007
    2,465
    582
    113
    Ik snap je helemaal. Ben alleen bang dat hij nooit meer helemaal naar kantoor gaat.
    Hij wil altijd zoveel praten en extra mensen in huis geeft rommel. En stress als de wifi weer eens slecht werkt.

13. Cobon

Cobon Niet meer actief

Same here, maar één dag in de week thuis werken is mijn grens ;)

14. RoseMurphy

RoseMurphy Fanatiek lid

Dec 15, 2018
    2,344
    4,879
    113
    Female
    Dit zou ik ook vervelend vinden. Maar dit kun je gewoon bespreken toch, of reageert ie daar vervelend op? Ik zou zeggen: ‘Het weekend is (zeker overdag) voor t gezin, als je nog werk hebt doe je dat vanavond maar als de kinderen slapen.’ Of dat je bijv donderdag of vrijdag al afspreekt wanneer ie in t weekend nog even tijd nodig heeft zodat het niet onverwacht is?

Paardenbloem likes this.
  15. RoseMurphy

RoseMurphy Fanatiek lid

Dec 15, 2018
    2,344
    4,879
    113
    Female
    Mijn man werkt 4 dagen (ik ook), maar hij werkt volledig op locatie en ik 95% thuis :D haha. In de eerste lockdown had hij een andere baan en toen werkte hij nog wel thuis, maar toen kwam ik net terug van verlof dus was t nog wel anders. Kan me voorstellen dat vooral t gebrek aan kantoorruimte vervelend is (heb ik hier wel).

Oh en opmerkingen mbt het huishouden; dan doe je maar oordopjes in. Pff alsof het jouw grootste hobby is om dat allemaal te doen (ik ga er even van uit dat dat niet zo is, haha).

16. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    Dit hadden wij dus precies zo. Maar omdat man recentelijk van baan is gewisseld is het dus weer even opnieuw zoeken naar die balans. Soms vraagt dat dan echt even om geven en nemen. En ja, dan ontstaan de rommeltjes tussendoor, de ergernissen etc.
    Maar dat gaat vast wel weer komen. Wat hier werkt is gewoon een goede planning maken en afstemmen met elkaar. En ook accepteren dat het soms dan even net wat anders loopt.

Sado likes this.
  17. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

Jul 5, 2016
    4,695
    4,304
    113
    noord holland
    Ik herken het niet van mezelf, man zit boven op kantoor. Hij kan alleen weleens last hebben van hysterische pubers die ook op die verdieping rondhangen (die hebben afgelopen jaar ook slechte momenten ervaren waardoor er weleens een bom barstte). Verder ruimt hij over t algemeen z'n dingen wel op. Het ligt een beetje aan hoe druk hij het had die dag (anders vergeet hij zelfs op een fatsoenlijk tijdstip te eten ;)), dan stopt hij zelfs nog weleens de was in de droger die ik aan heb gezet en haalt de vaatwasser leeg.
    Ik zelf werk buitenshuis dus in die zin hebben we echt niet zoveel last van elkaar. Op mijn vrije dagen doe ik gerust t huishouden boven. Met stofzuigen kan ik wel rekening houden met hele belangrijke calls natuurlijk :). Verder kan ik zelfs met zijn deur dicht boven wel stofzuigen.
    Ik herken het wel van mensen om mij heen.
    Dat de man nu nog steeds volledig thuiswerkt en zich bemoeit met wat de vrouw doet overdag, inclusief tips voor vrije tijdsbesteding als er even op de bank gezeten wordt. Toen de kinderen ook nog thuis waren moesten die zich dus ook stil houden, even stofzuigen kon niet zomaar en ze hoorde haar man de hele dag praten en typen omdat het kantoor aan de huiskamer ligt (het was dus nooit helemaal stil in huis). Ook laat hij veel dingen slingeren zoals ontbijt of lunch rommel. Dat leverde heel veel frustratie op :(.
    Pas een paar maanden terug kon ze het hem duidelijk maken dat er echt iets moest veranderen, daarvoor vond hij dat maar onzin, of althans hij wist ook niet wat eraan te doen.
    Gelukkig hebben ze inmiddels een werkplek op en bovenverdieping kunnen creëren. Kinderen weer naar school hielp ook al heel veel.
    Maar het heeft hun echt heel veel gekost in hun relatie. Dat komt ook wel weer goed, vervelend is het echter zeker wel geweest.

18. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

Jan 25, 2017
    4,873
    7,936
    113
    Als de randvoorwaarden beter zijn (lees: eigen werkkamer) dan denk ik dat het echt beter kan worden. Hoe lang duurt de verbouwing nog?

19. Lafelife

Lafelife Fanatiek lid

Apr 25, 2017
    1,604
    1,064
    113
    Female
    Hier gaat het ook goed. Dit heeft wel wat tijd gekost voordat vooral mijn man gewend was. Inmiddels ben ik een robotstofzuiger en een nieuwe droogtrommel rijker. En hij heeft ontdekt dat al die jaren dat ik mijn werk combineerde, met de kinderen, zelf meenam, en overal naartoe brengen en halen, huishouden en tuin, best pittig is. Inmiddels werk ik in de zorg, en heeft hij nu hij thuis werkt dezelfde ervaring een paar uren in de week. Ik kwam gisteren thuis van het werk, en hij was zowaar in de tuin aan het werk! Nu is het hopen dat hij een aantal dagen thuis mag blijven werken, dit zou ideaal zijn met de kinderen.
    Nou moet ik ook zeggen dat ik van hem niet verwacht dat hij naast 40 á 50 bureau uren in de week en de kinderen opvangen van school en wegbrengen en halen, ook nog het huis netjes houdt. Dat doe ik met plezier samen als ik thuiskom, met of zonder hulp van de kinderen.

Cobon likes this.
  20. Youtan

Youtan VIP lid

Jun 9, 2015
    6,495
    4,332
    113
    Female
    Mijn man mag sinds kort weer naar school (MBO Theorievak) dus hij werkt nog 2 dagen thuis, de rest op school. Hij heeft op de zolder zijn werkkamer, dat scheelt wel. Maar het: alles laten staan, stoelen niet aanschuiven, kopjes in de vaatwasser zetten etc. kan idd niet onder werktijd!
    Hij verwacht thuis ook een conciërge geloof ik :) Gelukkig werk ik zelf wel 4 dagen gewoon op school en heb ik er geen last meer van, maar ik herken de frustratie zeker.

Cobon likes this.

Share This Page