Het leed dat verschonen heet!

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Shendari, Jul 17, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Shendari

Shendari Fanatiek lid

Jul 28, 2012
    1,628
    29
    48
    Afijn, we zijn het 1e jaar gepasseerd en ik begin direct heel sterk te merken dat mijn eens zo kleine mannetje een eigen wil begint te krijgen. Super trots natuurlijk, maar ja dat brengt uiteraard ook ergernissen met zich mee. Vooral voor papa en mama :p

Het volgende is namelijk aan de orde. Verschonen! Wat een draaaama. Ik geef mijn man de schuld. Hij heeft hem namelijk een keer zijn gang laten gaan en hing onze zoon aan de plank boven de commode. Reuze interessant wat er allemaal staat natuurlijk.

Sindsdien wilt hij onder geen beding meer liggen op de commode. Voorheen kon ik hem nog afleiden met vanalles en nog wat. Tja, dat is nu dus ook gedaan. My oh my...

Wat ik ook zeg, wat ik ook doe, hij wurmt zich binnen no time overeind en wilt er vandoor (of aan de plank hangen ;))

Dus ik dacht ok, prima. Dan gaan we staand verschonen. Ja maar ho eens even, dat gaat dus ook niet zomaar! :$ Dan moet hij wel blijven staan, en ook dát wilt hij natuurlijk niet en gaat er liever vandoor.
    Idem met de slaapzak aan doen. Zucht, krijg er een punthoofd van. Niet prettig ook die strijd met deze hitte. Probeer maar eens binnen 10 seconden billen schoon te maken en een nieuwe luier om te doen :p

Herkenning? Tips? Ik hoor ze graag :p

2. Purk

Purk Fanatiek lid

Nov 19, 2013
    3,189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien is het makkelijker om op de grond of op jullie bed te verschonen? Heb je net wat meer ruimte om hem in bedwang te houden en zo'n andere plek kan ook zorgen voor meer medewerking van zijn kant ;)
    En verder idd afleiden, afleiden, afleiden. Hier werkte de ene keer een sleutelbos uitstekend, dan weer heel gek liedjes zingen, dan weer een spiegeltje in d'r handen, of iets dat eigenlijk niet mag (tube zalf, doosje met manicure-spulletjes, zoiets). Oh, en een tandenborstel werkte soms ook, kon ze meteen oefenen met poetsen :D

3. Shendari

Shendari Fanatiek lid

Jul 28, 2012
    1,628
    29
    48
    Haha oh ja, het hele rijtje 'verboden' spullen is al aan bod gekomen :p
    Bij ons op bed blijft hij al helemaal niet stil liggen. Hij is erg ehm... actief zeg maar :D Dus nee, dat werkt echt niet.

Vanochtend gaf ik hem een klein potje sudocréme. Dekseltje er steeds op en af doen. Althans, eraf. Mama moest direct weer het dekseltje erop doen ;) Moet er wel achterlijk uit hebben zien: Mama met een rood en bezweet hoofd in no time billen verschonen, en ondertussen gek praten en 100x het dekseltje er terug op doen :D Maar het hielp wel! Ik kreeg een volle minuut van hem, aardig :cool:

Sleutelbos en tandenborstel is wel goed idee. Voor zolang dat duurt natuurlijk :p Thanks!

4. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

May 18, 2012
    3,897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Herkenning! En ook dezelfde tip als hierboven: afleiden...

5. Purk

Purk Fanatiek lid

Nov 19, 2013
    3,189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Haha, herkenbaar van het potje sudocreme :D

Hier had ik trouwens van die matroesjka-poppetjes staan op haar kamer, dat was echt een hit, poppetje open maken, nog een poppetje, nog een... En ook weer proberen ze dicht te maken. Erg lastig als je op je rug ligt, maar daardoor een goede afleiding!

6. XoXo

XoXo Niet meer actief

Hier ook luier rodeo. Afleiden helpt, maar dan moet ik wel supersnel zijn. Voor dat je het weet ligt ze alweer op haar buik :p Ik zit eraan te denken om een lampje of spiegel boven de commode op te hangen, misschien dat ze dan wat langer blijft liggen.

7. Michelle123

Michelle123 Actief lid

May 31, 2014
    156
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hahahahaha sorry maar ik moet echt heel hard lachen. Wat een leuke verhalen! Dit staat mij dus ook te wachten. Al herken ik nu al een paar dingen. Vooral dat met een bezweet hoofd (met die heerlijke hitte nu) zo snel mogelijk proberen die luier om te doen. Haha

8. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    ik geef altijd een schone luier, gelukkig werkt dat al heel lang elke verschoonbeurt. gelukkig is ze daar wel lang mee bezig en heb ik nog ruim de tijd. maar soms zijn er van die dagen.... tja, erg lastig idd :)

9. Koekie1

Koekie1 VIP lid

Jul 31, 2013
    5,678
    2,001
    113
    Female
    Hier draait ze ook heel snel op haar buik en tijgert er dan vandoor. Ik verschoon haar vaak al op de grond omdat ik dan wat meer ruimte heb als op de commode.
    De verpakking van de billendoekjes wil hier nog wel eens werken net als een schone luier. Echter wil ze de laatste dagen alleen maar wegtijgeren. Alsof mama het nog niet warm genoeg heeft :(:$

10. lunap

lunap Fanatiek lid

Oct 15, 2011
    2,064
    6
    38
    Heel herkenbaar hahaha meneer wurmt alle kanten op een hou ik hem tegen = boos huilen 😩

Alleen afleiding kan ik bedenken

11. Bianca88

Bianca88 Fanatiek lid

Feb 17, 2011
    2,665
    8
    38
    Heeeel herkenbaar vooral van dat opstaan en aan wandplankje vast houden. Ik geef haar altijd een klein sudocremepotje en doet er dan een haarspeldje in en doet ze ermee spelen of een boekje. Maar werkt ook niet altijd hoor, vooral als mevr heeft gepoept OMG wat kan ze dan tekeer gaan. Ik hang dan zelf soms onder! Het is steeds uitproberen met afleiden, en ik zeg altijd tegen haar: als je even mee werkt is het zo gedaan :)

12. Nyn

Nyn Fanatiek lid

Jan 14, 2013
    1,008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Ik ben eigenlijk altijd van het soort wat denkt: "wil je meer zelfstandigheid? Prima, dan krijg je dat".

Dus mijn tip: laat hem meehelpen! Belangrijk hierbij is dat je alles benoemt wat je doet, zodat hij die woorden leert kennen. En om te oefenen met plasluiers totdat het goed gaat;)

Dus hier ging het zo: steeds zeggen dat we de luier gingen doen en dat hij moest gaanliggen. Vervolgens luier openen en vragen of hij de beentjes omhoog wilde doen. De eerste tijd zul je dat nog zelf moeten doen. Vervolgens oude luier weg (ook benoemen/laten zien dat die vies/vol is), en doekjes pakken. Hem ook het pak geven en vragen of hij mee wil helpen poetsen. Voordat hij een doekje heeft gepakt en die tussen zijn beentjes heeft gekregen heb jij het allang schoon (hier is het dus belangrijk dat je met plasluiers begint). Daarna weer de vraag of hij de beentjes omhoog wil doen, schone luier eronder, opstaan, aangeven dat er alleen nog een broekje aan moet en hij dan klaar is, hem tegen je aan laten leunen en hem zelf in zn broekje laten stappen. Dan ook duidelijk aangeven dat hij klaar is en mag gaan spelen/eten/whatever.
    En bij alle stappen die hij doet natuurlijk heel enthousiast "Goed zo!" roepen e.d.:p

Het duurt even, en de eerste tijd zal de pot sudocreme nog wel nodig zijn ter afleiding, maar zolang je alles blijft het herhalen leggen ze vanzelf de link tussen de woorden en de benodigde handelingen (vieze luier, beentjes omhoog, poetsen, broek aan. En bij rode billetjes kan ook nog "smeren" geïntroduceerd worden).
    Hier duurde dat ongeveer 3-4 weken, nu hoef ik hem alleen maar voor te bereiden door te zeggen dat hij een vieze luier heeft en we die gaan verschonen, en dat gebeurt dan ook zonder strijd.

Share This Page