Even een vraagje over taalontwikkeling. Dl is inmiddels 2 jaar en 3 maand en is druk bezig om te leren praten. Ze was niet super vlot, met woordjes etc. Tussen de 18-22 begon ze heel rustig woorden te leren en af en toe 2 woofdzinnen. Rond de 22-24 maanden ging her wat sneller, maar vanaf haar 2e verjaardag is de knop om. Haar woordenschat gaat razendsnel. Ze leert dagelijks nieuwe woorden bij. En kwebbelt hele dag. Maakt meestal zinnen 2-3 woordjes, maar 4-5 ook steeds meer. Super dus! Alleen der uitspraak is vrij slordig. Nou weet ik vd oudste dat dit normaal is en ze gaandeweg ook beter leren uitspraak. Oudste sprak ook niet direct alles goed uit maar denk wel 70/80% direct goed. De jongste heeft hier moeite mee. Ik had eerst het idee ze bepaalde letters niet kon uitspraken, maar inmiddels heb ik het idee dat het meer ligt aan de combintake van letters/klanken in woord. Enkele voorbeelden: 1) Bal/boom/beer/bumba / bloem / baby zegt ze goed. Dus de 'b' kan ze wel. Maar:Bed wordt ded / bad wordt dad / buiten wordt duiten. / Boot en brood worden dood. Boek wordt koek en een doek wordt ook een koek. Broek vgl mij ook. Boven maakt ze ook wat anders van. Boos wordt doos. 2) maan wordt daan, terwijl mama zegt ze goed. Jas wordt sas, leuk wordt keut/keuk. Paard wordt iets van taart. maken wordt kaken. Fiets wordt siets. Varken wordt karken. 3) sch woorden vervangt ze door een k. Dus school/kool, schaap/kaap etc. En er zijn nog wel meer voorbeelden. Overigens zegt ze ook heel veel woorden wel goed. Bijv slapen/lopen/hoog/ koelkast.Ook wat langere woorden zoals trampoline/krokodil. Mijn oudste had het ook wel bijv slab werd plab, prullenbak werd bullebak en vogel was gogel. Dit ging in verkoop van tijd vanzelf goed, maar zij had het dus in veel mindere mate. Ik heb met cb hierover gehad en die adviseerden afwachten tot 2.5 jaar en dan nog eens over hebben. Ik vraag mij af of er mensen zijn die ervaring hebben met kindjes die ook veel woorden anders uitspraken. Is het de moeite om nog even af te wachten? Of is het misschien handiger dit eens voor te leggen bij logopedist. Ik wil niet dat het een gewoontje wordt zeg maar. Overigens als ze dus een woord verkeerd uitspreekt, dan zeg het daarna nog eens goed over. Als ze bijv zegt ded slapen, zeg ik ja je gaat naar bed toe om te slapen..
Dit heeft mijn dochtertje ook gehad, in bepaalde woorden zei ze letters goed, in andere woorden maakte ze er wat anders van. Op de school waar ik werk komt soms een logopediste langs, die heb ik eens gevraagd waardoor dit kon. Had volgens haar te maken met combinatie van letters. Zo zei mijn dochter wel boe maar de bank werd de mank... De combinatie van letters/klanken kan maken dat het lastiger uit te spreken is. Komt vanzelf goed. Op basis van een aantal voorbeelden die ik noemde vond de logopediste juist dat mijn dochter toen al erg goed sprak. Als ik lees dat jouw dochter ook al langere woorden zegt zou ik me niet zo'n zorgen maken! Komt vanzelf goed.
Mn zoon heeft dit ook, zo zegt hij standaard "Ses" voor fles en "peen" voor speen. fiets is ook sjiets en pleintje is pijntje. Dat soort dingen. Toch is hij zo vlot in zn woordenschat dat ik me er nog geen zorgen om maak.