Psz geeft aan dat zoon baat zou hebben bij kleine klas.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door laravelk, 28 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Net een eerste evaluatiegesprek op de psz gehad. Zoon gaat sinds november naar de psz en op zich gaat dat prima, hij is blij en vermaakt zich goed. Toch kwamen er wat dingetjes in het gesprek naar voren waarvan de belangrijkste was dat D. moeite heeft met luisteren, concentreren en schakelen in een prikkelende omgeving. De juf heeft het gevoel dat ze D. altijd even persoonlijk moet gaan aanspreken voor er van activiteit gewisseld wordt en dat hij extra sturing nodig heeft bij het concentreren. Zij wijt dat aan de prikkelende omgeving (D. ziet en hoort alles en kan moeilijk filteren). Ze is dan ook van mening dat we op zoek moeten naar een school met kleine klassen en een goede structuur. We kunnen ons absoluut vinden in haar visie en deze sluit aan op hoe wij onze zoon kennen. Ook de psychologe heeft al opgemerkt dat D. in de basis een rustig kind is maar hulp nodig heeft bij het vasthouden van die rust in een drukke omgeving.
    We zijn al even kennis gaan maken op de jenaplan school in de buurt. Daar was ik erg tevreden over maar vnl over de aanpak in de groepen 3 en hoger. De combinatiekleutergroep bestond uit 30 kinderen en oogde ontzettend chaotisch. De groep is ondertussen gesplitst maar omdat het aantal aanmeldingen blijft stijgen en ik vrees dat de groepen tegen de tijd dat D. naar school moet toch groter zijn dan goed voor hem is.

Wie herkent dit en wat is wijsheid? Want scholen met echt kleine klassen zijn er volgens mij bijna niet dus zullen we het toch moeten zoeken in een onderwijsvisie.

2. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.669
    1.427
    113
    Hier ook jenaplan onderwijs en hier willen ze van school de klassen niet groter hebben dan 24 kinderen, anders wordt er gesplits, (dus misschien eens vragen hoe het bij hun zit want volgens mij is maximale klassen grote wel een jenaplan punt) de kleuterklas zit bijna aan hun max met 23 kinderen maar als ik op school binnen kom ben ik altijd verbaasd over hoe stil en rustig de klas is, zelfs tijdens het spelen tuurlijk is er wel geluid maar er hangt zoveel rust in de klas en er is zoveel structuur en duidelijkheid, Quinten weet al precies van vandaag is het maandag dus doen we dit en dit en dit en morgen hebben we ......... Dus wat dta betreft bevalt het erg goed, hier zie je in de hogere klassen ook geregeld kinderen die werken met oordoppen op omdat ze te snel afgeleid worden, zulke hulpmiddelen worden vrij makkelijk ingezet en worden door leerkrachten en andere kinderen als normaal gezien. Dus wat dat betreft zeg ik goede keus, moet er wel eerlijk bij zeggen dat bij ons de totale school uit 82 kinderen bestaat dus sws erg overzichtelijk is ;) .
    Schoolkeuze blijft lastig dus ik zou zeggen kijk rustig rond.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Hier ook een kind dat moeite heeft met schakelen en een prikkelende omgeving..haar slechte concentratie is ook een groot aandachtspunt. Gelukkig had onze favo school het beleid niet verder dan 25 kids in een klas te gaan. Het zijn er overigens nu nog maar 20.

4. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    Denk dat elk kind gebaat is bij kleine(re) klassen. Helaas is dat niet overal realiseerbaar dankzij de overheid.

Onze ervaring is wel dat ze op de psz heel andere visie hebben dan de basisschool en ook op de basisschool zijn de kindjes iets ouder en dus ook qua gedrag anders.
    Hier is ook een combinatieklas, maar die is juist rustiger dan de horizontale klas omdat ze meer in kleine groepjes werken.

Gewoon verschillende scholen langs gaan (als dat mogelijk is) en gesprekken aanvragen of er in bepaalde situaties op die school gehandeld wordt.

5. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Je zoontje heeft een diagnose toch?
    Je kan de sbo proberen. Is ook voor normaal tot bovennormaal iq dus niet meer alleen voor kids met lager iq.
    Daar zijn de klassen zeker de helft kleiner dan gewone scholen en gestructureerder. En toch geen echt speciaal onderwijs.
    Trouwens ookal heeft ie geen diagnose dan kan ie toch naar sbo. Als het maar duidelijk is dat er de kans is dat ie op gewoon onderwijs gaat vastlopen ivm te grote klassen en weinig structuur.

Je kan hem niet zelf bij de sbo aanmelden dat moet via de pcl commisie. En die bekijkt dan of je kind in aanmerking komt om naar de sbo te mogen.
    De juf moet papieren invullen en eventueel behandelaars.
    Succes!

6. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.684
    1.860
    113
    Voordeel van Jenaplan is dat het heel gestructureerd is, maar dat lijkt vaak niet als je binnenkomt. Dochter begon ook haar 1e halfjaar in een klas met 34 kinderen, maar daar heeft ze helemaal geen last van gehad. Ze werken met een weekplan, verder hebben ze een maatje uit groep 2 dat ze altijd om hulp kunnen vragen.

Bij dochter zitten meer "bijzondere" kinderen, maar daar gaat het heel goed mee.

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.815
    5.951
    113
    Vrouw
    Je kan wel informeren wat de plannen zijn qua klassen.
    Hier 2 groepen (1/2a en 1/2b). Op een gegeven moment was het aantal leerlingen 30+, en dat is gewoon niet wenselijk voor leerlingen en leerkrachten. Daarom hebben ze hier toen een nieuw groepje gemaakt, 1c. En daar kwam mijn dochter in terecht.
    Wat heerlijk, maar 8 kleine kaboutertjes in de klas... Mijn dochter is helemaal in haar element!
    Wij hadden dus mazzel, maar het kan dus zijn dat een school grote klassen heeft en daarom van plan is ook zo'n "bijklasje" te maken.

8. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Zou gewoon eens rondkijken, hier een max van 23 leerlingen. Zijn hier dan ook 5 kleuterklassen.

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

#9 Saskia78, 28 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 mrt 2014
    Edit

10. miep84

miep84 Niet meer actief

idd, goed rondkijken en sfeer proeven in de scholen en klassen. Vraag of je eens mag komen kijken naar een school "in bedrijf". Dan zie de leerkrachten, de kinderen en merk je vanzelf hoe de sfeer is. Zou het zelfs zo proberen te plannen dat je ook kunt zien hoe het er aan toegaat als de school uit is/ pauze heeft.
    Dan gebeurt er veel en zie je veel van kinderen/ouders/leerkrachten. Kies vooral met je gevoel, waar voel je je het meest prettig en denk je dat je kind het meest "gezien" wordt.

Groepsgrootte kan nog erg veranderen. Kunt beginnen in een groep van 30, maar als er door verhuizingen/scheidingen/zittenblijven/SBO verwijzingen kinderen weggaan, kan het zomaar een groep van 24 worden.

Andersom kan ook. Een groep van 21 kan ook een groep van ruim 30 worden. Heb het zelf meegemaakt :) (verhuizingen, zittenblijvers van hogere groep, overstap naar de andere groep vanwege onderlinge conflicten tussen kinderen, etc.)

En ook:
    Een kleine groep kan soms drukker zijn dan een grote groep, ligt ook aan de leerlingen die er in zitten.
    Heb een groep gehad van 17 leerlingen waar ik mijn handen vol aan de had en veel extra hulp in de klas kreeg. Heb ook een groep van 34 gehad, en dat ging prima!

Of een groep druk(ker) is, kan ook aan de leerkracht liggen. Iedere leerkracht is anders en zet de groep anders neer: strenger, vrijer, georganiseerder, vlotter etc.

Daarom is sfeer proeven in de school ook belangrijk. En praat er over met andere ouders, wat zijn hun ervaringen met de scholen in de buurt?

Deel Deze Pagina