Zo kan het dus ook! Maar op wereldniveau gaat dit waarschijnlijk nooit gebeuren. Door de toenemende welvaart in bijvoorbeeld china, blijft de (overdadige) behoefte aan vlees stijgen. Ik denk dat je dus op een gegeven moment echt de tegenstelling zal krijgen tussen de boer die jouw zwager is geworden, en daar tegenoverstaand de megastallen. Aan de mens om de keus te maken. Minder vlees en van goede kwaliteit, en met een achtergrond die moreel gezien in orde is, of.....
Ik weet niet wat je precies met zogenaamd bedoelt. Maar als je je om dierenrechten bekommerd dan kies je er zelf voor om een bepaalde levensstandaard aan te houden. Een 'betere wereld' begint immers bij jezelf. Daarnaast zijn er mensen die het eerst moeten zien voor dat ze het geloven. ik heb het filmpje trouwens niet verder gezien dan de reacties van die mensen, kan er niet tegen.:x Dieren in NL hebben het misschien beter dan in tal van andere landen wat niet betekend dat het hier goed gaat of dat er geen punten van verbetering zijn. Daarnaast zit het vlees uit deze industrieën wel verwerkt in ons voedsel. te denken aan ingeblikte of gedroogde voor geproduceerde pakjes. In pannenkoekenmeel waar alleen nog melk of water aan toegevoegd moet worden zitten ook nog steeds de eieren van legbatterijen. Het is minder zichtbaar omdat vers vlees dat in de schappen ligt al op een veel diervriendelijke manier wordt geproduceerd maar dat het meer uit het zicht is wil niet zeggen dat weg is. Ik kan me wel zorgen maken over heel de voedselindustrie.
Amen! Mensen die niet weten hoe het er op een boerderij aan toe gaat, die er uberhaupt nog nooit zijn geweest hebben de grootste monden..
Dat is soms wel zo idd. Gelukkig weet ik waar ik over praat want ben praktisch op een BD boerderij opgegroeid en kom uit een boeren familie. En wat betreft de melkindustrie die gaat het in NL nog zwaar krijgen de komende tijd door het afschaffen van het melkquotum. Gemiddeld gezien waarderen we alleen onze portemonnee niet de waarde van ons voedsel en alles wat er achter zit. We willen zo veel mogelijk voor zo min mogelijk geld. Maar ergens houdt het op. In de supermarkt wordt een pak melk alleen maar duurder en de boer krijgt steeds minder.
Ik hoor net op de radio dat de boer voor 1 kilo varkensvlees 1,50 krijgt. En er dus per kilo 20 cent bij moet leggen. Das toch bizar? Bizar voor de boer, bizar voor het dier...
Ik kan het niet aanzien als ik zie hoe dieren mishandeld worden (ook niet in filmpjes), dus daarom vind ik het vreemd dat mensen die (zeggen) zich nog meer om dierenrechten te bekommeren dan ik (want ja, ik eet ook wel eens vlees, drink melk, dus zal dan wel geen die hard persoon zijn) het toch aankunnen om zulke filmpjes te laten zien, delen enz. Daarbij komen zulke filmpjes vaak uit het buitenland dus snap ik niet zo wat dat dan met de situatie in Nederland te maken heeft.
Ik vind dat je dieren moet beschermen tegen dit soort mensen. Mensen zijn zoogdieren, net koeien, varkens, honden, katten enz. Het idee dat menselijke gevoelens op dieren projecteren meteen fout is, lijkt me onzin. We komen in zenuwstelsel behoorlijk overeen, voelen dus allemaal pijn. Ook dingen als moederinstinct is niet alleen maar menselijk. Dat ze al generaties in stallen worden geboren, maakt nog niet de hele natuur van een dier anders, daar gaat veel langer overheen. Er zijn ook hele generaties mensen als slaaf geboren, dat maakt hun toestand ook niet normaal. Iemand hier zei dat we huisdieren houden voor ons plezier en dat is erger, want het dient nergens toe. Vlees eten is wat dat betreft hetzelfde verhaal, zo niet erger! Een dier doden puur voor je plezier en dat het je dan niet eens interesseert of het geleden heeft tijdens zijn leven. Je hebt het niet nodig om te overleven, de vleesindustrie doet ook voor het milieu en voor de voedselverziening meer kwaad dan zo'n beetje welke industrie dan ook. Voor ons plezier! Naar mijn idee is dat pure wreedheid. Iedereen zou minder kunnen en daarmee een betere standaard mogelijk kunnen maken. Er is altijd de dood van iets of iemand aan verbonden, zodat een ander kan leven. De hele natuur werkt zo en dat is op zich geen ramp. Zolang je maar eerbied hebt voor dat wat er voor jou gestorven is en die eerbied is al lang en breed bij mensen verdwenen. Nog nooit hebben mensen zo'n klein deel van hun inkomen hoeven besteden aan hun eerste levensbehoefte en dan toch nog moeilijk doen over een paar centen. Het zou simpelweg verboden moeten worden om dieren níet fatsoenlijk te behandelen en om het milieu zo te belasten. Als vlees dan te duur is, dan eet je het maar 2x per week in de plaats van elke dag. Welk recht heb je om anders te eisen? En een boer hoort ook te kunnen leven van zijn werk en de mogelijkheid hebben zo goed voor zijn dieren te kunnen zorgen als nodig. Als het product daardoor extra kost, dan is het dat waard. Je verwacht tot ook geen auto voor een tientje??