Ja hoor! Ingredienten. Massala teentje knoflook tomaten ui bouilionblokje ( rundvlees) kip ong 500 grm aardappelen (ong. 4) Groente naar gelange je zelf wilt ( ik doe de ene keer chinese kool en de andere keer kouseband, sperziebonen. Bereidingswijze: Olie in de pan en lekker laten opwarmen.. Snij intussen de ui de tomaat en kip. Als de olie heet is doe je de ui erin. Lekker laten bakken tot de ui een beetje bruin kleurig is. Doe dan knoflook de tomaat en boulionblokje erbij en lekker roeren tot de tomaat veranderd is in een bruin papje. Doe hierna een eetlepel massala in de pan en even aan laten bakken. Gooi na ongeveer 1 minuut de kip er in en de kip insmeren met de massala. Lekker laten bakken en als de kip mooi en goed gebakken is doe je er een half kopje water bij. Nu doe je de geschilde aardappelen ( in 4 partjes gesneden) Erbij en giet je er nog een half kopje water bij! Op een zacht vuurtje zetten met de deksel erop. ( Wil je hem spicey hebben dan doe ik er meestal als ik de massala kruiden erin gooi ook nog eens gedroogde chili/vlokken) Rotiplaat koop ik altijd in een toko! Eetse!
Aardappel in room saus = HEERLIJK! Koos ik als kind zijnde altijd om te eten op mijn verjaardag. Voor 4 personen 6 grote aardappels 50 gram margarine bloem (op gevoel) 1 pakje slagroom (niet geklopt!) melk (op gevoel) blikje boterhammenworst (eventueel kaas en appelmoes) Kook de aardappels. Snijd de boterhammenworst in blokjes. Smelt de margarine in de pan. Voeg steeds wat bloem bij, tot je een soort bal krijgt. Laat de bloem op laag vuur en steeds roeren gaar worden. Voeg steeds een scheutje melk toe en goed roeren (laag vuur houden). Voeg net zoveel melk toe tot je een gladde, dunne (zonder klontjes) saus hebt. Voeg de room toe en laat het op laag vuur warm worden. Doe de boterhammenworst bij de saus en laat het geheel weer warm worden. Stamp de aardappelen grof in stukjes/ brokken. Roer deze door de saus. Lekker met kaas en appelmoes! Ps. waarschuwing, het ziet er niet lekker/ ranzig uit! hihi Maar het smaakt VERRUKKELIJK! =P~
loeki bedoel je nou dat je de couscous bij de runderlappen doet op het einde? word het niet erg waterig dan, of valt het mee?
Ik haal altijd maiskolven van de bonduelle (diepvries), die doe ik 15 minuutjes in de magnetron met een laagje water.
Ik weet hoe ik ze klaar moet maken, dat heb ik al eerder gedaan, maar nu zoek ik echt iets lekkers en verrassends. Iets wat je met de mais kunt doen. Mijn man lust geen soep.
Hmmm... weet ik zo ook niet. Ik vind ze gewoon heerlijk zonder verder iets speciaals, wat boter en suiker (of zout).
Mais heel even koken en daarna in de grilpan of oven, de bbq is nog beter . Wij eten er altijd gehakt met aardappeltjes uit de oven bij gekruid met tacokruiden.mmmmmmmmmmmmm
Klinkt goed. De mais lekker puur eten is ook heel lekker. Maar ik weet niet zo goed wat ik erbij moet serveren. Vorige keer hebben we er taco's bij gegeten. Lekker, maar ik ben daar niet zo'n liefhebber van. Dus nu zoek iets creatiefs bij de mais Iemand een lekker visrecept met mais, of is dat geen lekkere combi.
Oh dat klinkt ook lekker. Ik denk dat ik er maiskip bij ga doen, dat kan haast niet anders dan lekker zijn.
KIPFILET DER ROMANTIEK (zo noemt mijn zusje het tenminste) INGREDIËNTEN voor 4 personen: 4 kipfilets 2 gekookte eieren 1 banaan 4 plakjes katenspek 1 pakje kerriesaus 1 á 2 zakjes aardappelschijfjes (500 g) peper/ zout naar smaak voor de sla: 1 zakje gemengde sla sla saus 1 gekookt ei augurken tomaten komkommer appel kaas BEREIDINGSWIJZE Eieren ongeveer 5 min koken. Bak de kipfilet gaar en bak ondertussen de aardappeltjes mooi bruin Maak de kerriesaus klaar (zoasl op de verpakking staat) Maak daarna de sla mooi op met alle bovengenoemde gesneden ingrediënten. Mix het door elkaar. Als de kipfilet en de aardappeltjes klaar zijn kun je beginnen met het opmaken van de borden. Ondertussen bak je de katenspek lekker knapperig in de koekenpan. Snijd de 2 gekookte eieren door de helft. Leg nu 1 kipfilet op elk bord en daarboven op een half gekookt ei en een kwart banaan. Giet hier de kerriesaus overheen. Al laatst leg je er een plakje knapperig gebakken katenspek op. Schep ernaast de gebakken aardappeltjes en serveer de sla er apart bij! Je kan ipv de gebakken aardappeltjes ook gekookte of gebakken krieltjes gebruiken, of aardappelkroketjes etc.
Zuurkoolschotel met mager rundergehakt Zelfs zuurkoolhaters vinden deze schotel lekker. Het recept heb ik van mijn moeder en zelf wat aangepast. Aantal personen: Geschikt voor 4 personen Ingrediënten 500 gram zuurkool 500 gram aardappels 250 gram mager rundergehakt 40 gram katenspek 2 stuks uien 1 stuk (rode) paprika 2 teentjes knoflook 45 ml (3 eetlepels) boter of margarine 1 blikje ananas, uitgelekt 2 stuks banaan 2 theelepels kerriepoeder 2 dl tuinkroudenbouillon 40 gram paneermeel Bereidingswijze Verwarm de oven voor op 175 graden. Stap 1: De aardappelpuree maken: Schil de aardappels, snijd deze in stukken en stoom deze met de fijngesneden paprika boven de tuinkruidenbouillon in ongeveer een halfuurtje in een stoommandje gaar. Ik stoom mijn aardappels en groente, omdat ik dat lekkerder vind, maar koken kan natuurlijk ook, houd dan een kooktijd aan van ca. 20 minuten. Stamp de aardappels en de paprika met wat van het kookvocht fijn, het moet een lekker smeuïge puree worden! Zelf pureer ik de aardappels en de paprika altijd met de staafmixer, maar met een gewone stamper kan het natuurlijk ook. Stap 2: het gehaktmengsel maken Doe 45 ml (ca. 3 eetlepels) in een braadpan/wok. Goed heet laten worden! Pers hier boven de twee teentjes knoflook uit. Snij de uien en fruit deze in de boter glazig. Voeg het gehakt toe en bak lekker rul, dit doe je het gemakkelijkst door het gehakt steeds met twee pollepels te husselen. Voeg de kerriepoeder en naar smaak peper en zout toe. Stap 3: de schotel in elkaar flansen Snij de banaan en de uitgelekte ananas. Snij de uitgelekte zuurkool fijn. Bekleed de bodem van de ovenschaal met de katenspek (40 gram komt neer op ongeveer 4 plakjes). Schep hierop het gehaktmengsel. Op het gehaktmengsel komt de fijngesneden zuurkool. Vervolgens de ananas en de banaan. Tot slot de aardappelpuree. Dek af met de paneermeel (tip: mocht je schotel van tevoren klaar maken, strooi de paneermeel er dan pas op vlak voordat je de schotel de oven schuift.. zo wordt de meel niet drassig). Laat de schaal in een halfuurtje gaar worden en schuif tot slot nog zo'n 5 a 10 minuten onder de hete grill voor een krokant korstje. Eet smakelijk!
Het is ook echt lekker, kan het je echt aanraden! Had het gisteravond weer eens klaar gemaakt en bedacht me toen dat ik er wellicht meer mensen blij mee kon maken! Als je het hebt gemaakt, hoor ik graag hoe het is bevallen!