Wij gaan volgende maand een weekendje naar Barcelona. Wie weet of het nou voordeliger is om hier al een metrokaart voor 3 dagen aan te schaffen of dat je daar losse kaartjes, strippenkaart, oid koopt. Alvast bedankt voor de info! Bezienswaardighedentips zijn ook welkom trouwens.
Ik zou daar een hop on hop off ticket met de bus kopen. Er gaan 3 lijnen waar je gebruik van kan maken gedurende 1, 2 of 3 dagen geloof ik. De groene, rode en blauwe lijn. Deze kruisen elkaar en stoppen bij elke bezienswaardigheid en dan kun je uit en instappen. Ieder kwartier rijdt er wel een bus. Als je bovenin de dubbeldekker zit heb je goed uitzicht op prachtige stad en krijg je zelfs informatie te horen via een hoofdtelefoon. Als je de metro neemt zit je onder de grond en zie je nog niks van de stad. Tips om te bezichtigen: Segrada familia beklimmen, casa milo, casa battlo, de zoo, camp nou, bari gotico, park guell.
Dat ligt eraan hoeveel je er gebruik van gaat maken. Met een T-10, de 10rittenkaart, kom je al een heel eind. Losse kaartjes zijn relatief duur, die zou ik sowieso niet nemen.
Hop on hop off bussen zijn inderdaad wel fijn in die zin dat je aardig wat ziet, al doet hij er in de spits heel lang over en komt hij ook niet overal waar ik wou of duurde het te lang. Metro is wel voordeliger, je kunt gewoon een kaartje of kaartjes voor meerdere dagen bij zo'n automaat kopen. Boottochtje maken is ook nog wel leuk en betaalbaar, bij de haven staan er genoeg aanbieders. Als je 's avonds uit eten/drinken gaat, kun je beter wat straatjes verderop zoeken, daar zijn veel leuke tentjes en een stuk betaalbaarder, maar ja, dat is in elke grote stad zo.
Ben zelf al een keer of 10 in Barcelona geweest. De laatste keer vorig jaar 3 dagen. Je kan ter plaatse perfect metrokaartjes kopen voor 1 dag of voor 3 dagen ofzo, hoor! Of een 10-rittenkaart (maar als je bijvoorbeeld met 2 bent kan je dan maar 5 ritten doen). Losse kaartjes zijn duurder, maar als je echt maar 1 keer met de bus / metro gaat zijn ze wel een oplossing. Die hop on-hop off-bussen zijn handig als je de stad niet kent om de eerste dag te doen. Maar voor elke dag vind ik ze wat duur (ik dacht de laatste keer iets van een 17 à 20 euro per persoon ofzo?). Dan neem je beter de metro of de gewone bus. De gewone bussen zijn in die zin heel fijn dat ze vrij vaak rijden, dat ze met 't zelfde ticket werken als dat van de metro, maar dat je wel bovengronds rijdt en dus alles ziet. Naast alle andere tips vind ik de Boqueria zeker de moeite 's ochtends of tegen de middag. Het is een héle grote groenten- en fruitmarkt aan de Rambla. Héérlijk lekker ook voor een snack . Placa Reial vind ik ook de moeite om es te zien (zijpleintje van de Rambla). De grote kathedraal is ook een must see! Maar hou rekening met de openingsuren! En zorg voor bedekte bovenarmen. De laatste keer heb ik ook Barceloneta gedaan - het strand en alles errond. Niet zo "typical toeristisch". Bovendien te voet gedaan, vanaf de rambla. Behoorlijk eind lopen, maar je ziet zoveel meer van de wijken errond en het is zo "anders". Als je houdt van musea is de berg Mont Juic de moeite! Staat namelijk boordevol en op sommige plaatsen heb je nog een prachtig uitzicht over de stad ook. Sagrada Familia vind ik mooi om rond te lopen, maar het beklimmen heb ik maar 1 keer gedaan, want dat vond ik maar niks. Bovendien sta je soms uren in de rij om binnen te raken. Parc Guell vind ik elke keer ook even prachtig! Dat magistrale uitzicht ... daar blijf ik komen . Let overigens bij eten en drinken héél erg op prijzen! Vorig jaar hebben we écht overal moeten klagen over de rekening, want ze bedotten je waar je bijzit. Of er staan nog oude prijzen op de kaart, of prijzen zonder BTW inclusief, of 't BTW-percentage is ineens gestegen, of ze geven geen wisselgeld terug, ze rekenen duurdere wijn aan, ... Bepaalde dingen liet ik gaan, maar als 't eten maar zus en zo is, ga ik echt geen 3 euro "fooi" geven (lees: rekening 47 euro, je betaalt 50 en je ziet niks terugkomen en zo van die toestanden). We zijn daarna nog verder getrokken richting Costa Brava en ook daar was 't overigens geregeld prijs met die rekeningen.
Het ligt er echt aan hoeveel je de metro wilt gebruiken. Maar je kunt daar in alle stations kaartjes kopen, zou het niet per se vooraf bestellen. Wat ik ook altijd een heel fijn vervoersmiddel in Barcelona vind is de taxi. Zeker als je met z'n tweeën of meer bent. Tip mocht je naar parc guell gaan, koop dan van tevoren de kaartjes. Helaas is het park niet meer geheel vrij toegankelijk en de rijen zijn flink. Hetzelfde voor sagrada, als je daar naar binnen wilt kun je het beste van tevoren e-tickets kopen want dan hoef je niet in de rij te staan. Ook kun je voor een redelijke prijs fietsen huren. De rode fietsen horen bij het fietsenplan van de stad en daar kun je als toerist geen gebruik van maken. Maar er zijn zat verhuurbedrijfjes (zelfs NL'se als je dat fijner vindt). Voor gemiddeld 10 euro per dag heb je een fiets. Als ik je tenslotte een tip mag geven, bezoek aan het einde van de middag eens de wijk Gracia, carrer Verdi. Je hebt daar allerlei leuke winkeltjes, restaurantjes en pleintjes. Het is er vele malen rustiger dan in het centrum, een welkome afwisseling. Vroeger was Gracia een dorp tegen Barcelona aan en hoewel het nu helemaal onderdeel is van de stad zelf heeft het nog wel dat 'dorpse' karakter.
Ik woon in Barcelona. Je kan echt best gewoon een rittenkaart kopen ter plekke. Een rittenkaart van 10 ritten is het beste. Hier kan ook je partner gebruik van maken. De hop on hop off bus is ook leuk maar vrij prijzig. Deze zou ik gewoon voor 1 dag nemen (rond de 20 geloof ik). Dan heb je een overzicht van wat er allemaal te zien is + de informatie en dan kan je daarna nog steeds alles per metro, te voet of met de taxi doen. Taxi's zijn niet duur in Barcelona. Je kan ze op straat tegenhouden en ze werken allemaal met een meter, officieel dus. De prijzen hangen ook op in de taxi zelf. Voor korte afstanden, zoals van het centrum naar Parque Guell of zo is dit ideaal.
Tips bezienswaardigheden: Wat ik ook de moeite vind is het Poble Espanyol / Pueblo Español (op de berg Montjuic). Dat is een spaans dorp dat ze gebouwd hebben op de berg Montjuic (ligt achter de fonteinen) voor de wereldtentoonstelling van 1929. Gracia is ook een leuke buurt om eens te verkennen, net als el Born en el Raval. Casa Mila of Casa Batlló zijn ook de moeite waard (huizen van Gaudi) maar kan je lange wachttijden hebben dus best vroeg gaan. Mercat Del Encants vind ik ook leuk. Dat is de grootste vlooienmarkt van Barcelona en elke dag geopend. Nu is die ook helemaal vernieuwd. Qua winkelcentra kan je naar Portal del Angel gaan en rondom Plaça Catalunya. Wil je graag meer winkels doen, kan je ook naar Centro Comercial Diagonal Mar gaan (ligt aan de zee, dichtbij het Forum). Daar heb je ook H&M, Zara, Mango, Primark, etc.
M.b.t. het eten... niet aan de ramblas eten... ik vind het eten daar altijd ronduit slecht. Je kunt beter iets verder van het centrum in de kleine steegjes gaan eten. Daar waar de locals eten heb je vaak geweldige paella, en niet van die chemische plakrijst zoals aan de ramblas waar het puur gaat om het snel wegwerken van de gasten tegen een zo hoog mogelijk tarief. 10 rittenkaarten zijn volgens mij het meest voordelig tenzij je gigantisch veel reist met de metro. Dan kun je een meerdaags abonnement nemen maar die zijn relatief net zo duur volgens mij. La boqueria aan de ramblas erg leuk om even doorheen te lopen. Parc Guell geweldig mooi met uitzicht en zo, maar helaas moet je voor bijvoorbeeld het slangenbankje tegenwoordig dik bijbetalen om er uberhaupt in de buurt te mogen komen. Net als het museum. Aquarium bij mare magnum vond ik zeker de moeite waard. En loop even lekker over het strand. Olympisch stadion en het plein ook erg mooi om te bezoeken. Zeker in de avond, met uitzicht over de stad. Je loopt dan richting montjuic en ziet meteen de fonteinen (als daar nu nog water in zit). hele mooie licht en muziekshow in de avond.