Cao klein metaal

Discussie in 'De lounge' gestart door stef, 30 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. stef

stef Fanatiek lid

19 apr 2006
    3.084
    31
    48
    Hallo Dames,

Mijn vriend gaat van baan wisselen en wil eigelijk 1 dag in de week vrij zijn.
    Maar nu las ik dat ouderschapsverlof pas mag nadat je een jaar in dienst bent.
    Nou kan ik in de cao er helemaal niks over vinden. En we durven het eigelijk ook niet aan het bedrijf te vragen bang dat die toch niet aangenomen wordt omdat die gelijk 1 dag thuis wil zijn.

Maar we hebben 2 hummels lopen hier en nummer 3 is onderweg dus vind die het toch fijn om elke woensdag lekker thuis een papa dag te hebben!
    Weten jullie misschien iets meer van deze cao? Zijn teamleider zei zelf dat hij een papa dag heeft waarvan die gewoon 20% doorbetaalt krijgt.

Alvast bedankt!

Groetjes stef

2. Suuzje

Suuzje Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.024
    0
    36
    Het is wettelijk bepaald dat je minimaal een jaar in dienst moet zijn om aanspraak te kunnen maken op ouderschapsverlof. Het lijkt mij niet aannemelijk dat daar bij CAO van afgeweken wordt, zodat hij bij aanvang van het contract al ouderschapsverlof opneemt.
    Wellicht is het bespreekbaar om de uren over 4 dagen te verdelen. Of anders de eerste tijd een contract voor 4 dagen (32 uur?) en daarna urenuitbreiding.

3. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Bij mijn weten kan hij geen ouderschapsverlof opnemen als hij nog geen jaar in dienst is, dus kan dit ook niet bij indiensttreding worden afgesproken.

Verder staat er in de CAO Metaal en Techniek niets over ouderschapsverlof, waardoor de wettelijke regelgeving van toepassing is. Dat betekent dat het opnemen van ouderschapsverlof dus onbetaald is. Wel kan je recht hebben op een bijdrage van de belastingdienst, de zogenaamde ouderschapsverlofkorting.

Lees er anders ook nog eens meer over in het stukje 'Geld en Gezin' op deze site (te bereiken via de homepagina). Daar staat nog meer uitgewerkt over ouderschapsverlof en de ouderschapsverlofkorting.

Succes!
    Josien

Deel Deze Pagina