Kat beter binnenhouden?

Discussie in 'De lounge' gestart door Valora, 11 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Valora

Valora Niet meer actief

Misschien een beetje een onzinnig topic, maar ik vraag het toch maar even. :)

Onze kat gaat nu al bijna 2 jaar naar buiten, maar sinds kort begint ze meer en meer vogels en muizen te vermoorden, op onze koer. Ik weet dat het de natuurlijke aard is van een kat, maar het begint hier onderhand een kerkhof te worden, en ik vind het nou ook niet echt leuk om dode beestjes op te ruimen... Zou ik haar misschien niet beter binnenhouden?

2. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

als dat de enige reden is niet... wat ik hiervan weet is dat als katten beestjes vangen en mee naar huis nemen dat ze dat als cadeau voor jullie doet..

3. frommel

frommel Fanatiek lid

26 apr 2010
    1.042
    0
    0
    Een belletje om de halsband doen? Dat hielp hier voldoende toen wij nog katten hadden..

4. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Een kat die gewend is om buiten te zijn, zou ik niet zomaar weer binnenshuis gaan houden. Lijdt alleen maar tot onnodige stress voor het beestje.

5. Valora

Valora Niet meer actief

Een belletje gaat het niet worden, want daar word ze gek van, ze doet dan allerlei pogingen om haar halsband af te krijgen.

6. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Je kat is gewoon gelukkig en zegt dat door cadeautjes mee te brengen voor jullie.
    De mijne doen dat ook, een buitenkat binnenhouden is geen optie. Dat beest word dan gek. Gewoon een schep neerzetten waar je de lijkjes mee op kan scheppen. Het is de natuur, en de kat kan de gezonde beestjes niet vangen hoor. Alleen de dieren die al verzwakt zijn worden een prooi.

7. Valora

Valora Niet meer actief

Meebrengen tot daar aan toe, maar ze vermoord ze net buiten de deur, zielig om die beestjes dan te horen piepen hoor. En het hangt hier buiten onderhand ook al weer vol veertjes. :)

8. noensje

noensje Bekend lid

25 jul 2011
    968
    0
    0
    In me holletje
    Als ik de keuken instap smorgens (behalve in de winter) moet ik uitkijken dat ik niet in resten muizen staat, ze neemt ze continu mee naar binnen en her en der versprijde darmen en ingewanden.
    Kotsmisselijk ben ik dan een paar uur, ik houd me hart vast in het voorjaar haha

9. noensje

noensje Bekend lid

25 jul 2011
    968
    0
    0
    In me holletje
    Katten binnenhouden geeft stress maar soms heb je geen andere keus, ik heb er 2 van 14 jaar als ze buiten komen komen ze niet terug en blijven ze een paar meter verderop in een tuin van iemand wonen, krijg ze er dan voor geem mogelijkheid te pakken, komen ook niet terug ondanks ze honger hebben.
    Nu hebben ze boven een eigen kamer.

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

En voor de eigenaar...
    Poes is inmiddels gewend aan een zekere actieve levensstijl dus die is niet spontaan verdwenen als je hem binnenhoudt.
    Plus dat de kans groot is dat hij het helemaal niet wil en dan sta je continu met veel moeite je kat binnen te houden.
    En straks als het zomer wordt wil je ook niet met alle deuren dicht zitten denk ik? :)

Denk dat er maar 2 opties zijn... Een bandje met een belletje
    Wat ook niet 100% werkt want meeste katten zitten heel stil voordat ze aanvallen... Pas als ze springen begint het belletje geluid te maken en bij een hele snelle kat.. Heeft vogeltjelief dan alsnog te weinig tijd om weg te springen.
    Of je tuin afschermen zodat hij er hieruit kan.
    Binnen houden is waarschijnlijk onbegonnen werk..L dat had je van begin af aan moeten doen.

Overigens.. Zo natuurlijk is het niet om 3x per dag een onaangevreten vogel te krijgen... Natuurlijk is als ze hem ook daadwerkelijk opeten ipv brokken :)
    Een wilde kat zal niet zo snel jagen om het jagen. Die jaagt om te eten en gaat daarna slapen.

11. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Als je katten vanaf het begin binnenhoudt en ze niet anders gewend zijn, zoals bij mij thuis, is het niet erg.. Maar zou het zoals de rest hier zegt niet ineens gaan doen.

Zo'n tingelding dat herrie maakt door de wind.. Of een kikker oid de geluid maakt als je er langs loopt, geld ook voor de vogels toch?

12. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik zou hem niet naar binnen doen.. Dan wordt hij niet leuker.. Mijn katten deden dit ook en ondanks dat iedereen het slecht vond wat ik deed zei ik op een gegeven moment heel duidelijk NEE! tegen mijn katten als ze het binnen brengen.. En uiteindelijk zei ik neem hem mee naar buiten en droeg hij hem weer naar buiten.. Ze mogen best dingen vangen, en opeten.. Maar ik heb geen zin aan die rommel in huis.. Ik had op een gegeven moment de vogelbloed en veren 1 meter hoog op de muren.. amahoela. Hier is het gewoon not doen, en 3x nee en naar buiten met dat ding, ik heb er geen last meer van:)

13. meiss

meiss Bekend lid

11 nov 2012
    644
    0
    0
    oow dat doet je kat nog netjes

mijn katten vermoorden ze in huis op mijn vloerkleed
    wat ik er aan doen?
    ik ruim het op en geef mijn katten een plakje worst ;)
    en laat ze gewoon verder jagen

14. Valora

Valora Niet meer actief

Tja ze kan niet anders, ze kan niet binnen als ik het raam niet open doe voor haar. Nog een geluk, anders lag het hier allemaal binnen.

Maargoed, ik denk dat ik haar maar beter niet binnen hou, dus ik ga vanavond maar eens vragen aan mijn vriend om de lijken te ruimen. :)

15. Valora

Valora Niet meer actief

Ik wilde net de vuilniszak buiten zetten, en zie opeens dat die vogel nog leeft, zat me daar aan te staren. Waarschijnlijk kan hij niet meer vliegen ofzo? Wat moet ik er nu mee doen? Ik wil het beestje ook niet zomaar laten zitten...

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.784
    18.937
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Toch schijnt dat niet waar te zijn. Het verbaasde mij ook hoor, maar laatst nog een studie die aangaf dat katten toch meer dieren doden dan gedacht en dat dit toch een (te) grote impact heeft op de natuur.

Katten nog dodelijker dan gedacht | nu.nl/opmerkelijk | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

Ik zie katten liever binnen dan buiten, omdat wij er redelijk wat overlast van hebben. ('s nachts vaak kattengejank en de tuin vol stront) Maar eerlijk gezegd denk ik dat je daar beter pas bij een volgende kat mee kunt beginnen. Een kat die buiten gewend is, kun je niet zomaar binnen gaan houden. De enige optie is misschien de tuin goed afsluiten en geen vogelvoer e.d. strooien en dan maar hopen dat die vogels op een gegeven moment slim genoeg zijn om in te zien dat jullie tuin gevaarlijk is en ze er dus uit wegblijven.

17. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@tupp: ik denk dat het bizarre aantal katten dat buiten loopt sowieso een redelijk deel van het probleem is.

1 kat die continu jaagt zal weinig invloed hebben
    Maar als ik zie hoeveel katten hier buiten lopen... Stel ze pakken 1 vogel per dag... Dan zou dat toch nog ontzettend veel dode vogels opleveren.

Wat dat betreft vind ik het helemaal niet erg dat de mijne binnen blijven. En zomers komen ze in de tuin.
    Eentje gaat soms op stap naar de buren maar die kunnen inmiddels aardig mikken met een oude schoen dus dan is ze snel weer terug.
    Snap niet zo waarom dat perse zo moet... Poepen doet ze gewoon thuis namelijk. En als ze al iets vangt is het een wesp of vlieg.
    Nouja... Voor ze er daar te veel van opeten....... :)

Plus dat ik het gezelliger vind dat ze gewoon lekker binnen zijn.
    Mijn oude kat was altijd buiten tenzij hij honger had... Dat wil ik dus niet meer :)

Deel Deze Pagina