Daarom, helaas leest @Syane (net als de rest) kennelijk alleen mijn laatste zinnen. Daarvoor staat een hele uitleg, maar die slaan ze voor het gemak even over. Ik vind het inderdaad ook schokkend dat mensen dus totaal geen idee hebben wat een ernstige pandemie is. Uiteraard begrijp ik dat niet iedereen dit in zijn opleiding leert, maar om nou klakkeloos alles van anderen aan te nemen is ook niet altijd het juiste. En dat men inderdaad niet meer knuffelt. Je zou maar oud of ernstig ziek zijn en tijdens je laatste jaar op aarde geen normaal menselijk contact meer hebben. Helaas wil men maar niet inzien dat er momenteel ook een hoop mensen (wellicht nog wel meer) dood gaan door de gevolgen van de maatregelen tegen corona. De wachtlijsten bij de ggz lopen steeds meer op. Straks is het voor een hoop mensen op de wachtlijst niet meer nodig omdat ze het zelf al op hun manier hebben opgelost. Maar ach, om zelfmoord maken we ons momenteel niet druk want het is geen corona. Echt schokkend hoe mensen zo'n plaat voor hun hoofd kunnen hebben.
Oh ik heb jouw post heel goed gelezen hoor. En praat het maar weer goed door nu denigrerend te reageren. Een ander leest niet goed, een ander heeft een plaat voor de kop, men weet niet wat een pandemie is enz. Dat je dit dus ook daarmee meteen zegt over de meest deskundige en geleerde mensen over de hele wereld vind ik echt behoorlijk arrogant. Want @Cin85 die ook iets doet in de medische wereld die weet het beter dan al die mensen.
En daar gaat het dus fout, er is een gigantische groep deskundigen in de wereld die mijn mening delen. Deze is nog wel groter dan de paar die je in de media ziet. Echter wil men niet verder kijken dan de media/ hun eigen straatje etc. Of vind je het al heel normaal dat andere conclusies niet in de media gedeeld mogen worden? Dat er complete wetenschappelijke onderzoeken van social media verwijderd worden? Prima, dan mag jij mij arrogant vinden, ik weet tenminste waar ik over praat, heb alles van alle kanten bekeken en mijn conclusie getrokken. En ik vraag mij af wanneer jij (en ook andere mensen) verder gaan kijken? Als Rutte zegt, spring in de sloot want dat helpt tegen corona? Of als ze op het nieuws zeggen dat je met heel de straat tegelijkertijd de klompendans moet doen?
Excuses als het zo overkomt, maar dat was een oprechte vraag. Wanneer ga je verder kijken? Wat moet er daarvoor gebeuren voordat je niet meer alles klakkeloos aanneemt?
En dit doe jij dus heel vaak. Eerst van alles roepen en zeggen, zelfs mensen belachelijk maken en heel denigrerend reageren en vervolgens een draai maken. Ik hoef geen excuus van jou. Het is geen oprechte vraag. Dat maak je ook in deze post weer haarfijn duidelijk. Jij voelt je duidelijk verheven boven de rest. Degenen die zogenaamd bang zijn en klakkeloos volgen wat de regering zegt en niet verder kijken. Je zet mensen weg in een hoek. Terwijl het maar helemaal de vraag is of ze daar wel thuis horen. Maar dat oordeel heb je al klaar. Dat zeg je in al je laatste Posts. Dus nee, op je zogenaamde open en eerlijke en oprechte vraag ga ik niet in.
Precies wat @Syane zegt. Je blijft maar herhalen dat het niet erger is dan de griep. Alle cijfers schreeuwen het tegenovergestelde. Er zijn nog nooit zoveel doden, ernstig zieken en mensen met zeer lange nasleep geweest als nu. En jij blijft dat ontkennen. En nee je ontkent niet dat corona er is. Maar wel de ernst ervan. En dit is het laatste wat ik er over te zeggen heb, want het dringt blijkbaar toch niet foor in je botte hoofd.
Ah @Cin85 stop met te doen alsof jij echt kennis hebt over dit alles. Eind vorig jaar was er een topic waar je het verschil tussen epidemie en pandemie niet eens wist. Jij hebt gewoon uw visie en uw mening maar die komt er niet door het vak die je uitvoert, dus haal dat er niet altijd bij als je de mist in gaat.
Aangezien ik her en der toch een aantal beweringen voorbij zie komen die ik niet herken als waarheid, hierbij een aantal statistieken op een rij met een toevoeging van Denemarken omdat het wel anders kon: Oversterfte Nederland vs Denemarken (voorbeeld) Hierboven een grafiek van een normaal best vergelijkbaar land met Nederland, Denemarken. Denemarken greep sneller in dan Nederland en koos voor indammen, Nederland koos voor groepsimmuniteit/mitigatie (die volgens de wetenschap niet blijvend bestaat bij longvirussen, maar goed) binnen en buiten de grens van de zorg. In Denemarken hebben ze bijv. al lange tijd een werkbaar en uitgebreid gratis testbeleid en een goed opgezette BCO. En een quarantaine grensbeleid. Zowel nu als na de 1e golf konden ze een stuk eerder open dan Nederland, zonder dat het 'spannend' was. Denemarken heeft (gecorrigeerd voor verschil in inwoneraantal) slechts 1/3 van de coronasterfte van Nederland. Sterfte aan Covid t/m januari 2021 en t/m nu In januari 2021 stierven 4 387 mensen aan COVID-19, de ziekte veroorzaakt door het nieuwe coronavirus. Dat is het hoogste aantal per maand sinds mei vorig jaar. Het totaal aantal coronadoden van maart 2020 tot en met januari 2021 komt daarmee volgens de voorlopige cijfers op 24 484. Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/18/bijna-4-4-duizend-mensen-overleden-aan-covid-19-in-januari "En op basis van doodsoorzaken inmiddels in Nederland niet ruim 17, maar in januari al bijna 25 duizend. Op dit moment waarschijnlijk 29-30 duizend." Bron: https://twitter.com/rubenivangaalen/status/1391492443514757120 (Bijzonder hoogleraar Levensloopdynamiek aan UVA en verbonden aan CBS.) Het getal van 29.000/30.000 doden nu wordt gestaafd door datawetenschappers, zelfs iets boven de 30.000 bij extrapolatie van eerdere cijfers. Ziekenhuisbelasting erg griepjaar 2017/2018 vs Covid Hierboven een overzicht van de belasting van ziekenhuizen door covid (paars) en de belasting door griep (lichtblauw). De korte duur van (over)belasting door griep zonder maatregelen is niet vergelijkbaar met die van covid met maatregelen nu al ruim een jaar. Bron: https://twitter.com/steeph/status/1388579089229955072 (Data-analist die in dit draadje een uitgebreide eigen bronvermelding heeft.) Het Zelfdodingscijfer van 2020 bleek stabiel in vergelijking met voorgaande jaren Met 10,5 zelfdodingen per 100 duizend inwoners is het zelfdodingscijfer sinds 2018 stabiel. In 2020 maakten 62 jongeren tot 20 jaar een einde aan hun leven; het jaar ervoor waren dat er 67. Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/16/1-825-mensen-maakten-een-einde-aan-hun-leven-in-2020 Ik zie deze Covid pandemie als heel erg, 30.000 Nederlandse doden, 10% Long Covid blijkt uit het gemiddelde van vele buitenlandse onderzoeken, als ook uitwassen van deze pandemie als 140.000 uitgestelde operaties en vele ziekenhuizen die kritieke planbare en acute zorg niet meer aankonden/aankunnen met begrijpelijke uitputting van onze zorgmedewerkers. En ja, ook de vreselijke geestelijke en financiële uitputting van ondernemers en jongeren die hier minder goed tegen bestand bleken. Gelukkig heeft dit niet tot een hoger zelfdodingscijfer geleid vooralsnog. (Voor de liefhebber: Het had anders kunnen zijn bij snelle eliminatie i.p.v. halfzachte eindeloze mitigatie. Voor volksgezondheid, economie én onze burgervrijheden: SARS-CoV-2 elimination, not mitigation, creates best outcomes for health, the economy, and civil liberties https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)00978-8/fulltext )
Ik doe altijd drogredenbingo bij de reacties van @Cin85 , ik kan vandaag al weer drogredenen Ad verecundium, ontduiken van de bewijslast, willekeurige correlatie en Ad hominem afstrepen!
Over (ver)oordelen gesproken, jij vindt mij arrogant, @Mamafiets heeft het over mijn botte kop en is mij bij voorbaat al spuugzat (zo praat ik geen eens tegen mijn kinderen), @Neuzeke is voor het gemak even vergeten dat het om de letterlijke vertaling in het Grieks ging. Ik vraag alleen op meerdere manieren, wanneer je verder gaat kijken dan de media. Je zou ook gewoon kunnen antwoorden dat je dat niet gaat doen? @Mamafiets hoe kom jij erbij dat ik de ernst niet van corona inzie? Heb je mij ooit horen beweren dat er geen mensen dood aan gaan? Of dat het niet bestaat?! @Lafayette even terug lezen, dan zie je gewoon officiële bronnen zoals nice vermeld staan. Of is dat opeens niet objectief genoeg meer als ik deze bronnen aanhaal? Verder ben jij zeker van de Argumentum ad populum? Verder weten jullie goed de slachtofferrol te spelen, ik bied netjes excuses aan als iets verkeerd en persoonlijk geïnterpreteerd wordt, maar dat ik regelmatig allerlei vooroordelen en verwijten naar mij hoofd geslingerd krijg dat maakt niet uit omdat mijn mening afwijkt van die van jullie. Nou slaap ik er geen seconde minder om hoor, en zegt dit alles voor mij al genoeg. Echter zijn er ook een aantal meiden door jullie van het forum afgegaan (Whysteria en @tuc ) dat kan toch niet de bedoeling zijn?! Gewoon letterlijk weggepest door jullie. En alleen maar omdat zij een andere mening hebben. Maar voor een discussie heb je nu eenmaal verschillende meningen nodig, anders wordt het forum ook dodelijk saai. En als iemand over een bepaald onderwerp een andere mening heeft, dat wil niet zeggen dat ze helemaal een rotte persoonlijkheid hebben.
@Cin85 Whysteria is allang terug onder een andere naam. En die staat haar vrouwtje wel. Ik heb geen enkele illusie dat zij om mij is weggegaan. Als er iemand goed is in de bal kaatsen is zij het wel. Tuc is nog gewoon hier en die heb ik zelfs nog geholpen rondom de problemen met thuisonderwijs en noodopvang. Wij hebben geen enkel probleem met elkaar wat ik weet. En je spreekt over jullie? Net alsof we samenspannen? Nee hoor, hier is geen sprake van jullie. Ik spreek voor mezelf. En inderdaad, ik vind het arrogant overkomen als je het beter denkt te weten dan deskundigen. Je vraagt geen open vragen. Je vult in en oordeelt in je vragen. En dan moet ik daar op antwoorden, dat doe ik dus niet. Kan je blijven vragen. En dat heeft niks te maken met hoe ver of niet ver ik kijk. Want dat weet je niet eens. Dat vul je in voor mij.
Ik heb jou al heel vaak zien beweren dat corona nauwelijks erger is dan influenza. Want daar gaan ook mensen aan dood. Maar iedere grafiek die aantoont dat sterfte en drukte in ziekenhuizen door corona vele malen erger is negeer je of wuif je weg. Niet bij voorbaat. Maar pas na tig reacties waarin je stelselmatig de ernst van de huidige situatie ontkent of bagatelliseert.
Geen idee of Whysteria al terug is, ik herken nooit iemand. Maar ze is weggegaan vanwege het corona topic, vast niet door jou alleen, of misschien helemaal niet door jou, maar wel om het feit hoe men hier reageert en omgaat met anders denkenden. Dat is ook exact de reden dat @tuc een poos weg is geweest van zp en nu ook niet meer in het corona forum komt. En met jullie bedoel ik echt niet dat er een clubje ofzo opgericht zou zijn, maar jullie als in een andere mening hebben dan dat ik heb. Daarbij stel ik juist open vragen, maar krijg ik nooit antwoorden. Dat invullen klopt ook niet, want zo kan het best zijn dat we over sommige dingen het zelfde denken. Dat weet ik toch niet? Zo is @Mamafiets het volgens mij wel met mij eens dat er meer geld moet naar de zorg. En dan ook echt naar de zorg en niet naar de managers. Zonder vragen en discussie was ik daar nooit achter gekomen.
Het klopt dat ik corona de nieuwe seizoensgriep zie. En dat ik corona vergelijk met influenza. Echter zien veel mensen de ernst van influenza niet in. Daarvoor krijgen de ouderen en zwakkeren jaarlijks een vaccinatie, je wil niet weten hoe de statistieken voor influenza er zonder vaccinatie uit zouden zien. Ik denk dat ze minimaal gelijk zijn aan die van corona, of het zouden overtreffen. Echter denken veel mensen nog steeds dat influenza het zelfde is als een griepje. En ja, long covid lijkt mij echt verschrikkelijk om te hebben. Ik heb als gevolg van influenza ooit een dubbele longontsteking gehad, en dat vond ik al letterlijk verstikkend. Dus long covid sla ik liever over. Dus ik weet echt wel de verschillen tussen influenza en corona, zowel de lichamelijke klachten als op microscopisch niveau. Maar ik blijf erbij dat mensen influenza onderschatten. En dat jij daar anders over denkt, dat is prima. Maar termen als spuugzat of botte kop, dat is naar mijn idee een schreeuw van frustratie. En ik begrijp niet waarom? Iedereen mag het toch anders zien of een andere mening hebben? Om welke reden dan ook? Niet Iedereen hoeft toch per see in jouw maat mee te lopen?
Ik kan me hier helemaal in vinden, en dat heb ik niet vaak bij jou @Cin85 . Ik denk dat COVID straks de seizoensgriep gaat worden en dat het uiteindelijk hetzelfde verloop gaat krijgen als de influenza/griep? Kan jij mij het verschil uitleggen tussen griep en influenza? En werden de ouderen en zwakkeren voor COVID ingeënt tegen influenza of griep? Sorry, so many questions.
Het long in long-covid heeft alleen niet zoveel met je longen te maken. Het long staat voor het Engelse woord voor lang. Oftewel langdurige klachten na covid. Zoals mijn collega die na 13 maanden nog steeds niet in staat is om te werken. Die niet zonder hulp een trap op kan. Die niet zelf voor haar jonge kinderen kan zorgen omdat ze al uitgeput is als ze gedoucht heeft. Ze is halverwege de 30 en was voor haar covid besmetting helemaal gezond. En zo zijn er veel meer. Er zijn al meer dan 60.000 mensen die voor revalidatie na covid bij de fysio lopen. Dat heb ik na influenza echt nog nooit gezien/meegemaakt
Oh, maar ik verwacht ook dat covid als seizoensgriep terug zal blijven komen. Alleen zullen we met ons allen eerst wat meer weerstand moeten gaan opbouwen, voordat we helemaal terug naar normaal kunnen. @Cin85 zegt al een jaar dat we geen extra regels nodig hebben omdat het niet veel erger is dan de griep. En daar reageer is dan een tikkeltje fel op. Want het is nu nog wel ernstiger dan tijdens een griepgolf.
Griep is een ander woord voor influenza, echter zeggen mensen tegenwoordig als ze 3 dagen verkouden zijn en niet fit, ook al dat ze griep hebben. Dat klopt niet influenza is een heel ander virus, waarbij je minimaal 7 dagen echt ziek bent en koorts, en spierpijn hebt. Het herstellen duurt ook minimaal een paar weken. Daarnaast is influenza tijdens grieppandemie ook levensgevaarlijk voor kinderen. Dus de ouderen en zwakkeren die de griepprik krijgen, worden echt gevaccineerd tegen influenza. De klachten, symptomen en besmettelijkheid van influenza en corona lijken op elkaar. Echter zijn het 2 heel verschillende virussen. Ik kopieer even het lijstje van de ggd voor je (scheelt mij weer typen ) Overeenkomsten corona en griep Beide ziekten • worden veroorzaakt door een luchtwegvirus. • zijn besmettelijk via druppels (spuug, snot, slijm). Dat kan direct naar de ander via niezen en hoesten of indirect via druppels die via handen in ogen, mond of neus komen. • hebben een aantal dezelfde verschijnselen: koorts of koortsig gevoel / koude rillingen, hoesten, benauwdheid of achter adem zijn, moeheid, keelpijn, een loopneus of een verstopte neus, spierpijn, hoofdpijn en soms overgeven en diarree. • kunnen verlopen zonder veel klachten, of juist met ernstige klachten. Of asymptomatisch (helemaal zonder klachten). Meer hierover kun je nog steeds teruglezen op onze website. • veroorzaken pas klachten na minstens 1 dag na besmetting. • zijn gevaarlijk voor ouderen en mensen met (chronische) ziekten. Griep kan nare gevolgen hebben voor zwangeren en haar ongeboren kind; bij corona hebben we hier nog geen bewijzen voor. Verschillen corona en griep • Als je symptomen hebt van griep, dan hoort daar altijd koorts bij. Bij corona hoeft dit niet zo te zijn. • Smaak-of reukveranderingen komen bij griep niet voor. Wel bij corona. • Na besmetting met het coronavirus kan het langer duren voor je klachten krijgt dan bij het influenzavirus. • Iemand met corona kan langer besmettelijk zijn dan iemand met griep. Hoe lang dat is wordt nog onderzocht. • Corona is besmettelijker onder bepaalde groepen mensen en leeftijdscategorieën dan griep. • Griep is gevaarlijker voor gezonde kinderen dan corona. Echter staat hier niet bij dat corona het longweefsel kan beschadigen. Dit kan gebeuren als je immuunsysteem zeg maar te hard reageert. Dit is vaak gebeurd bij de mensen die aan de beademing op de ic liggen. Mensen onder de 50 overleven dit vaak wel, maar het revalideren kan zo een jaar duren. Heel verhaal, hoop dat het je wat duidelijkheid geeft, zo niet, vraag gerust verder!
Klopt, en ik zeg ook nog eens dat de maatregelen niet werken. Dat zei ik vorig jaar al, en nu nog steeds. Net zo als dat ik vorig jaar zei dat het enige dat wel zou helpen goed ventileren en of buiten zitten is. Uiteindelijk heeft de regering dat licht ook gezien en moesten de scholen plotseling gaan ventileren, maar wel pas een half jaar later ofzo. Onder de 65 (en ik neem aan dat iedereen dat hier is), zijn corona en griep vergelijkbaar qua ifr (het percentage besmette personen dat overlijdt aan de ziekte). Daarna fluctueert het om en om qua leeftijdscategorie. Maar zijn er ook geen grote verschillen te zien.