Het leven na vaccinaties

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door julia80, 10 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aszz

Aszz Niet meer actief

Applaus! Heel helder verhaal!
    Waaruit blijkt dat de maatregelen wel degelijk helpen, en ‘we’ het beter hadden kunnen doen!

En in angst heb ik nooit geleefd, wel maken we beide op dit moment bewuste keuzes en gaan we nu niet op verjaardagsvisite waar mijn schoonzus snot verkouden is. Als zzpers kunnen wij ons geen ziekte dagen veroorloven ;)
    Maar angst voor mondkapjes, vaccinaties, knuffels of avondklokken hebben wij nooit gehad.

Lizoe, Mapje en Trirani vinden dit leuk.
  2. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.710
    27.353
    113
    Vrouw
    #82 GroeneBomen, 16 mei 2021
    Laatst bewerkt: 16 mei 2021
    En vergeet ook niet dat we dankzij de maatregelen ook geen flinke griepgolf naast covid hebben gehad. Dan was t allang code zwart geweest vrees ik...
    Dat is iig een fijne bijkomstigheid van de maatregelen, minder griep ook.

Als covid is ingedamd zal t vast ook meer worden als een influenza met een kleinere golf in de winter en prik a la griepprik voor diegene die kwetsbaarder zijn. Mutatie van corona kan ook plaatsvinden naar mildere variant, zodat t virus lang kan overleven zeg maar zoals verkoudheid. Dat kan snel muteren en is super besmettelijk maar vooral rottig.

Mamafiets en Aszz vinden dit leuk.
  3. Villa Kakelbont

Villa Kakelbont Fanatiek lid

13 okt 2020
    1.053
    1.717
    113
    Vrouw
    Behalve dat er veel meer mensen besmet zijn geraakt met Covid-19 en dus het sterftecijfer wel veel hoger ligt. Percentage zal dan niet zoveel afwijken, maar 0.03% van 5000 besmettingen is natuurlijk wel veel meer dan 0.03% van 500 besmettingen.
    En daar zijn die maatregelen nou net voor om te zorgen dat er minder mensen besmet raken.

Mapje, Syane en GroeneBomen vinden dit leuk.
  4. Liliane92

Liliane92 Fanatiek lid

7 sep 2020
    2.083
    3.164
    113
    Vrouw
    #84 Liliane92, 16 mei 2021
    Dit is natuurlijk heel interessant alleen als je dit zo op gaat sommen zijn er toch veel meer aspecten waar rekening mee gehouden mag worden. Ik zie namelijk tijdens mijn werk dat de geestelijke gesteldheid van mensen het zwaar te verduren heeft (gehad). Het aantal eetstoornissen onder jongeren en de stijgende depressies, huiselijk geweld, verslavingen etc. Ik denk dat dit niet gelijk te rijmen is met het aantal zelfdodingen, maar stel je heb straks 15% van de Nederlanders met psychische gezondheidsproblematiek dan vind ik dat ook een heel ernstig probleem, deze cijfers zouden mij, naar de praktijk kijkende, niet verbazen. En hier zullen ook heel veel gezonde levensjaren aan ingeleverd worden.

Vind het trouwens ook belachelijk dat er tegen gestemd is om de nevenschade van deze crisis te onderzoeken. Kan je duidelijk creëren, doe je het niet. Ik heb wel een idee waarom..

Bijgevoegde bestanden:

Me26 vindt dit leuk.
  5. Liliane92

Liliane92 Fanatiek lid

7 sep 2020
    2.083
    3.164
    113
    Vrouw
    #85 Liliane92, 16 mei 2021
    Hoe bedoel je dit? Dat is toch juist andersom? Er waren in het begin geen testen maar wel was toen de grootste uitbraak. De mensen die wel stierven/in het ziekenhuis kwamen door corona zijn juist wel getest want dit gebeurde wel als je ernstiger ziek werd of in het ziekenhuis kwam. De mensen die een snotneus hadden werden toen niet meegenomen. Juist bij corona zou de IFR aardig moeten kloppen omdat er zo veel getest wordt. Of mis ik dan iets?

Met influenza wordt uiteraard ook niet iedereen meegenomen in de cijfers omdat dit simpelweg onmogelijk was, er werd niet getest als een influenza virus zich bij iemand uitte als verkoudheid of verhoging oid.

Let wel, dit gaat om de sterftecijfers en niet de nevenschade van een corona-infectie. Als we dat nog meenemen zou het een completer beeld geven. Echter kan je na een heftige griep hieruit voortvloeiende longontsteking ook een aantal maanden goed ziek zijn. Die cijfers zou ik graag wel naast elkaar willen zien.

6. Villa Kakelbont

13 okt 2020
    1.053
    1.717
    113
    Vrouw
    Ik bedoel dat door natuurlijke immuniteit jaarlijks minder mensen influenza krijgen dan nu Corona doordat die natuurlijke immuniteit er nog niet is.
    Dus bij <65 is IFR 0.03% in beide gevallen, maar wanneer er 500 mensen <65 influenza krijgen sterven daar dus gemiddeld 15 van, terwijl er veel meer mensen <65 Covid-19 krijgen/hebben gehad en van 5000, 0.03% 150 mensen is.
    (500 en 5000 zijn fictieve getallen hoor, ik weet niet hoeveel mensen in die leeftijdscategorie daadwerkelijk influenza en Covid-19 krijgen, alleen dat Covid-19 aanzienlijk meer is).
    En dat is natuurlijk het doel van die maatregelen; zorg ontlasten en zorgen dat mensen niet dood gaan

7. Liliane92

Liliane92 Fanatiek lid

7 sep 2020
    2.083
    3.164
    113
    Vrouw
    #87 Liliane92, 16 mei 2021
    Maar op basis van deze stelling zou je toch juist verwachten dat de IFR bij corona dan hoger zou moeten liggen in de cijfers dan lager? Er zouden dan dus meer mensen ziek moeten worden omdat we er vatbaarder voor zijn en hierdoor zou het huidige IFR percentage dan omhoog gaan. Er wordt wel goed gemonitort dus deze IFR cijfers zouden dus moeten kloppen, in ieder geval de IFR percentages van Covid. De toegevoegde tabel is redelijk recent.

Heb je een bron van je stelling? Hoeveel verschil maakt die natuurlijke immuniteit uit in percentages? Kom hier namelijk nergens informatie over tegen.

Bijgevoegde bestanden:

8. Villa Kakelbont

13 okt 2020
    1.053
    1.717
    113
    Vrouw
    Cin85 kwam de vorige pagina met een overzicht met de percentages IFR bij influenza en covid-19. Daar reageer ik op.
    Verder is het gewoon logica.
    0.03% doden is meer doden bij een hoger aantal besmettingen.
    Is gewoon een rekensom.
    Net als dat het een feit is dat er minder mensen influenza hebben gehad dan covid-19 in de periode waar haar schema over gaat.
    Dus leuk dat percentage, maar het levert meer doden op

Liliane92 en Elsss vinden dit leuk.
  9. Liliane92

Liliane92 Fanatiek lid

7 sep 2020
    2.083
    3.164
    113
    Vrouw
    De vergelijking tussen influenza en corona is inderdaad discutabel, maar ben wel van mening dat de IFR cijfers van corona zelf wel aardig zouden moeten kloppen. Dank voor je toelichting.

Villa Kakelbont vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina