Zo als sommige weten. Ben ik bezig om uit een diep dal te komen. Vandaag ( gezellig piekeren) en in eens bedacht ik me iets. Je kunt pas verder met je leven als je gaat vergeven wat er in je verleden is gebeurt. Je ouders je zus je partner. Je moet vergeven. Als je niet vergeeft blijf je steeds in het zelfde kringetje rond draaien. Vandaar dus mijn berichtje het licht is aan gekomen. Nu nog vast houden. En vooral vergeef je omgeving en je zelf. Moest het even kwijt. Zie ik het juist?
Dat zie je helemaal juist! Wat goed kan helpen is een "brief"schrijven naar degene die je wilt vergeven. Letterlijk je gevoel op papier zetten en schrijven dat je hun vergeeft zodat je kan afsluiten en doorgaan. Je hoeft de "brief " niet te sturen, het gaat om jezelf. Het werkt! Succes meid, en ik heb respect voor je!
iemand heeft mij ooit verteld dat vergeving eigenlijk als volgt werkt. je hebt een wond in je hand met een doorn erin, die wond kan pas gaan genezen als je de doorn eruit haalt. kortom pas als je vergeeft kan de genezing van jou wond gaan genezen. en natuurlijk is de wond er dan eerst nog als de doorn eruit is........dus jou pijn heeft tijd nodig!
Ja dat klopt. Ken je de doornvogels een serie van de jaren 80. Daar in werd ook iets verteld over een doorn. En nu pas nu pas besef en begrijp ik wat me te doen staat. Pff.
Ben het helemaal met je eens! Vond er ook een mooie quote over op pinterest Inspiration Eerste blokje bedoel ik.
Je hebt het helemaal juist! Hoe moeilijk het ook is, uit eindelijk zou je moeten kunnen vergeven om verder te kunnen met je leven. Je kan boos zijn omdat er in het verleden is gebeurd, maar dit ligt in het verleden en je moet je nu gewoon gaan richten op het nu en de toekomst. Je kan je alleen richten op nu en de toekomst als je vrede kan hebben met wat er gebeurd is in je verleden.
Heel goed meid! Loslaten wat je aangedaan is en lekker je eigen leven leiden. Ga zo door, je komt er wel!
Absoluut.Vergeven doe je niet zozeer voor anderen,maar ook voor jezelf. Bij mij hielp het te realiseren dat de mensen die mij gekwetst hadden ook handelden vanuit hun patroon,of bagage/verleden..gevormd door hun ervaringen. Sommigen doorbreken dat patroon of die zienswijze nooit,daar ben jij niet verantwoordelijk voor.Wanneer je in staat bent het los te laten,en het niet meer mee te nemen,is dat enorm bevrijdend.Neemt niet weg dat dit een lange weg kan zijn,maar het inzicht is al een mooie stap de goede kant uit.
Je ziet het zeker juist, het is voor mij een hele opluchting geweest om dingen los te laten en mensen te vergeven.
Wauw, heel goed van jou hoor! Hier ben ik nog niet zo ver... Ik hoop ook ooit de kracht en durf te hebben om mensen te vergeven, maar ik kan het nog niet..
Ik weet hoe moeilijk het is, maar vergeven is een verstandelijke keuze en deze kan lijnrecht tegenover jouw gevoel staan. Een keuze om je niet meer gevangen te laten houden door wat andere mensen jou aangedaan hebben of nog steeds aan doen. Daar moet je boven gaan staan, je eigen keuzes maken en je leven leiden zonder afhankelijk te zijn van anderen. Ik hoop dat je dit snel kan doen, het is zó bevrijdend!
Dat is het inderdaad. En dan niet vergeven in de zin van 'het was goed wat je met me deed' want dat zal het gewoon nooit zijn. Maar vergeven in de zin van 'ik neem de macht over mijn eigen leven terug en sta het niet toe die gedachten mijn toekomst nog verder te laten verwoesten'. Dit kwam na een quote die ik hoorde bij 1 van de uitzendingen van oprah. Ik worstelde toen ook met dingen die ik niet los kon laten. Mensen hadden het ook steeds over vergeven, maar dat kon ik gewoon niet. Pas na die quote snapte ik wat zij hadden bedoeld met 'vergeven'. De quote: "Forgiveness is giving up the hope that the past could have been any different. It's accepting the past for what it was and using this moment and this time to help yourself move forward". Hier word in gezegd dat vergeving het opgeven is van de hoop dat je verleden anders had kunnen zijn. Dat je dit moment moet gebruiken om het verleden te accepteren voor wat het was (dat je daar niks meer aan veranderen kan) en daardoor jezelf te helpen om vooruit te gaan, dus te leven zoals jij dat wil eigenlijk. Voor mij kwam dit op het juiste moment en dat was zo'n opluchting. Het verleden valt namelijk inderdaad niet te veranderen. Je kan er alleen (hopelijk) van leren en besluiten dat dit niet meer zo zal gaan zijn. Heel veel succes!
Precies! Ervoor kiezen te accepteren dat je niets meer kan doen aan de manier waarop mensen vroeger gehandeld hebben en ze dat niet meer kwalijk te nemen. Leg je erbij neer en ga verder! Wat mij vaak helpt om gedachten van me af te zetten (natuurlijk: wonden doen pijn en die pijn kan je nog best voelen) is te bedenken dat mensen vaak gehandeld hebben uit onwetendheid of onmacht. Mijn ouders hebben mij vroegen bijvoorbeeld veel pijn gedaan, ik ben daar ook lang boos over geweest. Totdat ik besefte dat ze op dat moment deden wat hun het beste leek. Niet om hun kinderen pijn te doen, maar omdat ze geen andere uitweg zagen! Met deze gedachte in je achterhoofd, wordt het al een stuk makkelijker om er over heen te stappen en verder te gaan.
pnirmal: het gaat helemaal om dit soort kleine of grote doorbraken. als je dat soort lichtpuntjes (of breedstralers, ik weet niet hoe ingrijpend dit inzicht voor je is) gaat zien, ben je op de goede weg. Sterkte, en hopelijk komen er nog meer van die lichtjes! Vergeving is in elk geval een prachtig iets, waar je vooral zelf heel veel baat bij hebt wanneer het uit je hart komt. De kunst van het loslaten, is het voor mij.
En als het niet zo is: Stap er over heen en ga verder! Je kunt er niets meer aan veranderen, alleen nog je excuses aanbieden.