Het licht gezien denk ik.

Discussie in 'De lounge' gestart door pnirmal, 26 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daantje1

Daantje1 Fanatiek lid

19 jul 2010
    1.314
    0
    36
    NULL
    NULL
    vind het echt heel knap van je, dat je dat kan..
    ik kan het niet..tenminste, heb het met 1 persoon..schoonvader...heel veel dingen zitten mij dwars (niet alleen mij, die man heeft zo ongeveer met iedereen ruzie of ruzie gehad die op zijn pad is gekomen...dan wel met de buren, dan wel met de gemeente dan wel met de mensen in de supermarkt..etc etc...zo gaat het het eindeloos door...het is niet zomaar dat schoonmoeder vroeger bij hem is weggegaan
    maar zo ook de dingen die hij heeft gedaan, niet alleen mij maar ook zijn gezin vroeger (waaronder mijn man) zijn gewoon niet goed te praten..ik vind het dan ook te erg om hier te schrijven wat die man allemaal heeft gedaan..en helemaal vergeven kan ik dus echt niet..want dan praat ik het in mijn ogen goed wat hij allemaal heeft gedaan (zijn echt erge dingen..)
    ikk bedoel..zou jij iemand die je kind of jezelf of je partner oa heeft mishandeld kunnen vergeven??

voor de rest heb ik geen vergevingen die ik moet doen..maar mijn vraag is, moet je dus alles zo kunnen vergeven?

2. Survivor

Survivor Bekend lid

23 okt 2011
    749
    8
    18
    Kokkin, knuffelaar, wasvrouw, schoonmaakster.. Mam
    Flevoland
    Je moet helemaal niks. Zoals het overkomt heeft hij verschrikkelijke dingen gedaan (bv de mishandeling die jij noemt) en dat is absoluut ook niet goed te praten. Maar dat is ook niet het doel met deze vorm van 'vergeving'. Je hoeft niks goed te praten wat hij heeft gedaan. Je laat hem alleen niet continue meer je gedachten en gevoelens beheersen. Je leven verwoesten eigenlijk door de gedachtes/gevoelens die je nog hebt.
    Je erkend alleen dat hij een vreselijke man is(geweest) en dat er (hoe graag je ook zou willen) niks is wat jij of je man of je schoonmoeder of wie dan ook daar aan veranderen kan. Dat ieder mens zijn/haar eigen keuzes maakt in het leven en dat jij(jullie) niet verantwoordelijk bent(zijn) voor de keuzes die hij in het verleden heeft gemaakt en nu nog maakt.
    Betekend dit dat je tegen hem zegt 'ik vergeef je'? Nee. Dat jullie dikke vriendjes moeten zijn? Nee.
    Het is alleen dat je je leven niet meer door hem laat beheersen en gaat leven zoals jij dat wilt.

3. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Vergeven is absoluut geen goedpraten! Maar wel de keuze maken je niet meer te binden aan het verleden. Wat al eerder genoemd is: dat je geaccepteerd hebt dat het verleden niet meer te veranderen is en nu gewoon je eigen leven leidt. Als je schoonvader je nu nog steeds kwetst is het aan jou een manier te vinden om hiermee om te gaan. Bijvoorbeeld het verbreken van contact of niet laten aankomen wat hij zegt.

4. Daantje1

Daantje1 Fanatiek lid

19 jul 2010
    1.314
    0
    36
    NULL
    NULL
    Survivor en Chocoladekoekje: bedankt voor jullie duidelijke reacties/antwoorden. Ik begrijp het nu.
    dankjulliewel!

Vind het trouwens nog steeds heel knap dat mensen dit kunnen. Ik ga er ook mn best voor doen, hopelijk lukt het

5. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Dat zou mooi zijn. Ik zelf ben er de hele dag mee bezig geweest. Ben nu moe van het piekeren.

Hoop dat het voor jou ook gaat lukken.;)

6. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ik vind het heel knap!

Bij mij gaat het niet werken, mijn ex verdient mijn vergiffenis niet en met haat valt ook goed te leven!

7. Momisake

Momisake Fanatiek lid

27 jul 2010
    1.641
    173
    63
    Vrouw
    Survivor, mooi uitgelegd, dank je wel!

Ik hoop ook ooit zover te komen..
    Op dit moment ben ik er nog niet aan toe (ook al is het al bijna 5 jaar geleden..)

Deel Deze Pagina