Dames, Allereerst wat ontzettend attent dat jullie nog in je vrije tijd antwoord willen geven op onze vragen. Hardstikke bedankt! In 2005 ben ik al een keer zwanger geweest, echter hebben wij de zwangerschap af moeten laten breken. Na deze traumatische gebeurtenis (heb er soms nog steeds moeilijk mee), wilde ik voorlopig niet meer zwanger zijn. Nu na 1,5 jaar ben ik er mentaal aan toe om weer zwanger te worden en heb ik afgelopen januari het spiraal laten verwijderen. Alleen helaas nu nog steeds niet zwanger (maar daar hadden we al rekening meegehouden ivm " ontpillingsverschijnselen"). Nu wil mijzelf goed voorbereiden op een toekomstige zwangerschap en afvallen, omdat ik nog steeds de zwangerschapskilo's van de vorige keer met mij meedraag. Ik ben circa 1.65 mtr en weeg nu circa 73 kilo (voor de vorige zwangerschap woog ik 64 kilo). Ik ga ervan uit dat ik sowieso circa 10 kilo moet afvallen. Zou dit genoeg zijn? Of moet ik juist meer afvallen of vergroot ik mijn kans op een zwangerschap als ik al 5 kilo afval?
Hoi Pindy, je moet niet teveel af willen vallen, want je moet je er ook goed bij voelen. Het is niet hoe lager je gewicht, hoe meer kans op zwanger worden, want een te laag gewicht is vaak nog lastiger dan een wat hoger gewicht! Dus alles wat je af kunt vallen is meegenomen en bij jou lengte en je gewicht nu is 5 kilo al heel mooi. Het is ook niet zo dat je veel te fors bent he, dus niet te streng zijn voor jezelf en 5 kilo is al heel mooi als dat lukt. Gaan er daarna nog 2 kilo af is dat fantastisch, maar maak het jezelf niet te moeilijk. Leef verder gewoon gezond, niet roken en niet teveel alcohol, lekker gevarieerd eten, wat sporten voor je conditie en voor die paar kilo´tjes en dan doe je alles wat je kan op dit moment. Groetjes Brigitte