zwanger worden en rookruimtes?

Discussion in 'Zwanger worden' started by borsatofan, Oct 8, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. borsatofan

borsatofan Actief lid

Oct 8, 2006
    382
    0
    0
    Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, dus ik weet niet of jullie dit oderwerp al eens behandeld hebben, maar hoe gaan jullie om met ruimtes waar gerookt wordt? Als je zwanger wilt worden, is het dan beter om niet in restaurants, cafés, of bij mensen thuis te komen waar gerookt wordt? #-o

Ik rook zelf niet maar vind het sowieso vies om, wanneer je bij vrienden of familie op visite bent, in "andermans rook" te zitten. Nu ik graag zwanger wil worden, vind ik dit nog lastiger. Mijn omgeving weet dit nog niet, dus ik praat daar ook liever net over. :oops:

Hoe doen jullie dit, en is het (nu ik zwanger wil worden maar nog niet ben?) schadelijk om in ruimtes te zitten waar gerookt wordt?

Liefs,
    Borsatofan

2. Tanja20

Tanja20 Fanatiek lid

Sep 6, 2006
    2,958
    0
    0
    hmmz , ik weet niet of je het wel zo letterlijk allemaal moet opvatten.
    Als je echt overal op gaat letten , kan je nergens meer heen.
    En het is natuurlijk al helemaal niet zeker of je wel zwanger bent.
    Waarom leuke dingen, cafe`s enzv ontlopen als je geen eens zeker weet
    of je wel zwanger bent..? :(
    Als je zwanger bent en je bent voorzichtig , dan is het natuurlijk te overwegen.
    Mijn mening : lekker uitgaan en dergelijke , en als je straks zanger bent , kan je het altijd nog overwegen ;)

3. maisy

maisy Fanatiek lid

Jun 12, 2006
    4,859
    0
    0
    idd vind ik ook!

4. borsatofan

borsatofan Actief lid

Oct 8, 2006
    382
    0
    0
    Dank je wel, dat jullie zo snel reageren! :thumup:

Ik ben weer iets meer gerustgesteld...dus als alles goed gaat en ik (over een tijdje) zwanger blijk te zijn, dan kan ik nog wel op visite gaan, maar niet te vaak in een rookruimte gaan zitten? Dat "meeroken" valt dus eigenlijk wel mee?

Sorry dat ik zo onzeker doe, maar het is nog allemaal nieuw voor mij, misschien ben ik een beetje overbezorgd op dit moment..

Liefs, X

5. Tanja20

Tanja20 Fanatiek lid

Sep 6, 2006
    2,958
    0
    0
    Maakt helemaal niets uit.
    Vraag maar raak ;)
    Iedereen zit hier met vragen , dus we kijken er niet raar van op.

Ga maar lekker naar restaurants en cafe`s.
    Als je straks zwanger bent kan dit zeker ook nog.
    Er zijn meiden die gaan nog lekker uit dansen met hun toeter :thumup:
    Lekker doen waar je zin in hebt... komt vast allemaal goed.
    Zal alleen niet zelf drinken en roken tijdens de zwangerschap , maar rook inademen
    is niet zo erg...

Liefs Tan xx

6. Belle

Belle Fanatiek lid

Nov 7, 2005
    1,380
    1
    0
    Verpleegkundige, columniste
    Amsterdam
    Er zijn genoeg vrouwen die de hele zwangerschap door roken en die prachtige, gezonde baby's krijgen. Begrijp me niet verkeerd, het is beter om niet te roken tijdens je zwangerschap, maar wat ik wil zeggen is dit: Van een avondje in de kroeg krijgt je kind echt geen lager geboortegewicht. Daarvor zul je de hele zwangerschap door moeten roken. ;)

Belle, nog steeds blij dat ze drie jaar geleden gestopt is.

7. berbel

berbel Fanatiek lid

Nov 25, 2005
    2,800
    96
    48
    Nou meeroken is wel slecht hoor, zwanger of niet zwanger.
    Je kind zal er niet gelijk afwijkingen van krijgen maar als je het kan vermijden dan zou ik het zeker doen.

8. Elisje

Elisje Fanatiek lid

Jun 18, 2006
    3,930
    933
    113
    Als je het echt vervelend vind kan je misschien proberen zo min mogelijk naar café's enzo te gaan wanneer je zwanger bent. Tuurlijk is meeroken ook niet goed, maar met visite zou ik wel normaal blijven. Daar zitten geen 30 mensen heel de tijd te roken en meestal valt het nog wel mee in een huis, het staat er ook niet direct blauw van de rook zoals in een café.

9. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ikzelf probeer t ook te vermijden, maar als t niet anders kan.. Nou ja, vind t voor een paar x in de zwangerschap moet t maar, anders kom je nergens meer. Maar ik denk wel de hele tijd, hoop niet dat die kleine er onder lijdt nu. Dus.. moeilijk.

10. Alex

Alex Lid

Sep 23, 2006
    92
    0
    0
    Mijn moeder rookte toen ze zwanger van mij was en ik moest meteen aan het zuurstof na mijn geboorte. :( Verder ben ik wel helemaal gezond... 8)
    Toen ze een aantal jaren later zwanger was van mijn broertje is ze ook meteen gestopt.

Ik zie er nu al wel een beetje tegenop om bij mijn vader op visite te gaan als ik zwanger ben of de kleine er is. Hij is echt een kettingroker en trekt zich nergens iets van aan en ik wil mijn kind uiteindelijk niet aan die schadelijke stoffen blootstellen... Ik weet nu al dat hij gaat zeggen dat het allemaal wel meevalt en ik me niet zo moet aanstellen dus een extra raampje open zal er niet inzitten. :(
    Mijn vermoeden zegt dus dat de bezoekjes dan ook wel af zullen nemen. Heeft iemand hier ervaring mee? En hoe hebben jullie dat opgelost?

11. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    gewoon doen en blijven doen wat je zelf wilt, als je echt alle risico's wilt vermijden die je maar kunt lopen voor en tijdens je zwangerschap kun je je wel 9 mnd verschuilen en gaan leven op water en brood aangevuld door vitaminepillen en zelfs van die vitaminepillen zijn er onderzoeken die feitelijk bewijzen dat dat ook niet je van het is...

punt wat ik wil zeggen is maak je niet gek doe wat je altijd doet (deed) houd rekening met bepaalde dingen maar maak het niet te gek want dan heb je zelf geen deel van leven meer...

succes met zwanger worden... :D

12. Realtjuh

Realtjuh Fanatiek lid

Aug 18, 2006
    1,181
    0
    0
    Tilburg
    Amen Smoekie! [-o<

13. borsatofan

borsatofan Actief lid

Oct 8, 2006
    382
    0
    0
    Hey Alex,

Wat herkenbaar, het lijkt mij dus ook moeilijk om tegen je ouders te zeggen (of bij vrienden) dat je het prettiger vindt als ze niet roken (wanneer je zwanger bent) of als je kindje er is...

Ik bedoel, je bent tenslotte bij een ander op visite en zij zijn in hun eigen huis...dus je mag eigenlijk niet van ze verlangen dat ze niet roken in hun eigen huis, alleen omdat jij er bent.. :oops:

De reactie is vaak ook "dat daar vroeger ook niet zo moeilijk om werd gedaan en dat tegenwoordig alles maar schadelijk schijn te zijn voor de baby". Tja, daar zit je dan met je goede bedoelingen.. :(

Ik ben wel blij dat hier op het forum ook moeders zitten die al een paar prachtig gezonde kinderen hebben, die aangeven dat het niet zo heel erg is om in rokerige ruimtes te zijn; jullie hebben tenslotte de ervaring er al mee, dus dat geeft me wel vertrouwen.

Nogmaals dank voor alle reacties, echt tof.

Liefs, x

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Hi,

Meeroken is wel slecht, zwanger of niet. Ik vind het zelf al vervelend om rook van anderen in te ademen, dus laat staan als ik zwanger ben. Gelukkig houden de meeste rokers in mijn omgeving rekening met de niet-rokers, dat zie je ook niet overal helaas.

Mocht ik zwanger zijn dan probeer ik dus rokerige ruimtes te vermijden. Ik zal er alles aan doen om mijn kindje gezond geboren te laten worden. Ik heb in mijn omgeving ook anders meegemaakt en ik wil niet het idee hebben dat als het misgaat ik het had kunnen voorkomen.

groetjes,
    Snoopy

15. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    als het misgaat kun je het niet voorkomen dat is moedertje natuur die je een handje helpt omdat het anders niet "goed" ter wereld zou zijn gekomen..iedereen heeft daar natuurlijk zijn eigen gedachtes over maar ik ben van mening dat als het niet goed gaat het moedertje natuur is die ingrijpt...

en daarbij kun je rekening houden met bepaalde dingen maar alle risico's uitsluiten kun je niet en moet je ook niet willen kunnen, want dan zou je je 9 mnd lang op moeten sluiten en daar is niemand mee gebaat...

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Hi,

Ik bedoelde met als het misgaat eigenlijk niet een miskraam, maar een voldragen kindje dat sterft in de buik. Heb het in mijn familie meegemaakt en dat maakt nogal indruk. Gelukkig heeft de persoon wie het is overkomen overal rekening mee gehouden in haar zwangerschap dus geen verwijten naar zichzelf toe.
    Roken (en dus ook meeroken) vergroot de kans op wiegendood, iets wat bij haar kindje in haar buik is gebeurd.
    Ik zou niet met mezelf kunnen leven als mij dit ook zou overkomen en ik er niet alles aan zou hebben gedaan om het te voorkomen.

Ik vind het ook nogal wat om tegen iemand te zeggen dat ze gerust is rokerige ruimtes mag komen als ze zwanger is, omdat het bij anderen ook goed is gegaan. Een keertje zal vast geen kwaad kunnen inderdaad, maar goed is het niet.

groetjes,
    Snoopy

17. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0

Share This Page