"nieuw" bed en niet meer slapen 's middags

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lindangel, 20 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Sinds afgelopen maandag hebben we de zijkant van het ledikantje van mijn zoontje verwijderd. Dit omdat hij zelf uit bed klom, en ja, dat is natuurlijk gevaarlijk.
    Eigenlijk wilde ik er nog even mee wachten, want over een paar weken komt zijn broertje en ik zit er niet op te wachten dat hij bij elk huiltje naast zijn bed staat.

Maar goed, we hadden dus niet echt een keus. :x

De eerste nacht wilde het inslapen ook niet echt lukken, maar dat ging de tweede nacht gelukkig wel goed. Daarnaast is hij ook al twee keer uit zijn bed gevallen...

Maar wat echt vervelend is (vooral met een hoogzwangere moeder die doodop is), is dat hij dus nu tussen de middag niet gaat slapen. En dat terwijl hij zelf ook duidelijk hartstikke moe is. We doen gewoon het hele bedritueel: potje, luier om, boekje lezen, zingen. Maar ik sta nog niet beneden, of meneer staat al bovenaan de trap met de mededeling "ik ben klaar slapen!".

Gisteren ben ik echt onredelijk kwaad geworden - ik gooi het maar op de zwangerschapshormonen en de moeheid (ik ben op dat moment ook echt toe aan rust) - en heb hem drie keer opnieuw in bed gelegd. Maar ja, na drie kwartier heisa gaat hij natuurlijk ook niet meer slapen.
    En vandaag dus weer hetzelfde.

Hoe lossen we dit op? Iemand tips? Hij heeft zijn slaap echt nodig. Tot deze week sliep hij gemiddeld 2 uur op een dag, met uitschieters naar ruim 3 uur...

2. Dana

Dana Niet meer actief

de zijkant er weer op zetten en een slaapzak om? of klimt hij dan alsnog eruit?

lastig is dit zeg, ik kan me je moeheid levendig voorstellen. werkt het als je even samen gaat liggen? blijft hij dan bij je liggen?

ik begrijp dat hij het moet leren maar de timing is beroerd dus vandaar dat ik zou overwegen de zijkant er tijdelijk weer op te doen en een slaapzak aan maar dat moet natuurlijk wel kunnen ;)

3. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Mijn zoontje heeft net pas die fase gehad.
    Ik zou een uitvalplankje erop zetten, dan kan hij niet uit bed vallen.
    En hoe minder aandacht je eraan geeft, hoe minder leuk het spelletje is. Ik heb mijn zoontje boven aan het hek laten staan met de mededeling dat ik toch echt niet meer naar boven kwam en meneer ging dus zelf terug zijn bed in.
    He belangrijkste is dat je hem niet aankijkt, gewoon terugleggen en niks zeggen, het is even volhouden, maar je krijgt wel resultaat. De lol gaat er wel vanaf.

4. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Slaapzak aan heeft geen zin. Die heeft hij altijd al aan (achterstevoren zodat hij hem niet uit kan doen), en dat is geen belemmering voor hem om eruit te klimmen. Helaas.

Samen gaan liggen heeft ook geen zin, want dan wil hij spelen en niet slapen.

@mamavanukkie: ik denk dat we het maar zo moeten doen inderdaad. Vind ik wel heftig en zwaar, maar anders vrees ik dat hij niet meer gaat slapen 's middags en dat is geen optie.

5. mamavanukkie

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Je moet even laten zien wie de baas is, en vooral nu ruikt hij dat je niet in je normale doen bent. Het is echt doorzetten, hij heeft zijn dutje nog nodig.
    Ligt er veel speelgoed op zijn kamer of gaat hij alleen maar bij het hekje staan, anders zou ik het speelgoed even weghalen en staat hij bij het hekje, laat maar even staan, zeg dat je het spelletje niet meespeelt.
    laat hem maar even in zijn sop gaarkoken, hij gaat wel merken dat je het meent. Dan ga je naar boven, pakt hem op en zonder aan te kijken en wat te zeggen leg je hem terug en ga je weer weg.

Succes!

6. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ja, er ligt wel speelgoed op zijn kamer, maar daar kijkt hij op dat moment niet naar om. Hij rent direct naar het hekje.

Het enige 'risicovolle' aan deze strategie is dat ik bang ben dat hij boven de hele boel overhoop haalt. Maar daar is weinig anders aan te doen.

Overigens heb ik dit gisteren wel - min of meer - zo gedaan. Gewoon even laten staan en vervolgens met weinig woorden weer in bed gelegd. Maar elke keer als ik beneden stond, stond hij weer bovenaan het hekje. Bovendien had hij ook een keer gepoept, en ja, dan moet je hem toch verschonen.
    Ik denk dat ik gewoon een regel moet bedenken dat hij een uur boven moet blijven (hoef ik tegen hem niet te zeggen, want hij weet natuurlijk niet wat een uur is). En dat betekent dan misschien de eerste dagen dat ik dus een uur lang gekrijs aan moet horen en hem er steeds weer opnieuw in moet leggen (met de vijf minuten-regel ofzo, eerst na vijf, dan na tien, dan na vijftien, etc.), maar daar moet ik me dan maar even overheen zetten.

:(

7. mamavanukkie

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Ik heb een schuifje op de badkamer deur en van onze slaapkamer zitten, de kleinste kamer staat alleen een kast. Hij kan dus die kamers niet in als wij er niet zijn, ik wilde geen schuif op zijn deur, hij moet wel naar buiten kunnen.

Het is stug volhouden en als hij misschien toch wat minder slaap nodig heeft, hem een kwartiertje later dan je altijd deed op bed leggen, je hebt kans dat hij dan wat moeier is.

8. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

vervelend he!? ik weet wat het is.
    hier heeft het een week/anderhalve week geduurd en daarna ging het ineens super! dan is de lol er idd af.
    in die week duurde het soms een uur voordat hij sliep. moest er vaak heen, en soms had hij ook gepoept ja, en dan gaat hij (logisch) helemaal niet slapen. Hij is ook een paar keer op de vloer in slaap gevallen;)
    ik ben ook hoogzwanger dus ik weet hoe vermoeiend het is! je wil zelf zo graag even rusten! maar hier was het dus echt even een weekje volhouden en nu gaat het altijd meteen goed!
    wij hebben wel een schuifje op zn deur zodat hij niet boven kan gaan rondspoken. en zn kamer is vrij saai (geen speelgoed) dus daar is de lol dan gauw vanaf. succes! komt echt goed!

Deel Deze Pagina