Ja daar zit ook wel wat in. Ik zou in ieder geval naar een andere school kijken. Maar dat kan nog moeilijk zijn als er problemen zijn. Een kind dat start met de basisschool mag niet geweigerd worden. Een zij- instromer wel... maar goed, een school die je kind niet wil moet je zelf ook niet willen. Je schreef dat je iemand op school wil die echt naar je luistert. Misschien de vertrouwenspersoon? Elke school moet zowel een interne als externe vertrouwenspersoon hebben.
Wat een voor gaande ook zei hebben wij dus ook gehad. door alle dingen in haar groei document wilde een andere school dus niet verder tot we de onderzoek in gingen pas dan konden wij een andere school kiezien. Ze heeft dus een half jaar vast gezeten op die school omdat er gekekken moest worden wat er met haar was. ZE is dus ook naar een speciaal onderwijs gegaan. BEste keuz0s
Mijn hemel, ik zit me hier op te vreten! Ik zou mijn kind ("gewoon" gemiddeld en zonder rugzakje of speciale behandeling) niet eens op die school willen hebben. Wat een onprofessionele prutsers zeg! Ik snap heel goed dat je zoon boos werd toen het potlood werd afgepakt. De afspraak is dat hij iets in zijn handen mag hebben. Ze had dat potlood moeten omwisselen voor een gummetje ofzo. Waarschijnlijk was het dan in de kiem gesmoord. Dit was helemaal niet nodig geweest. En dan twee (!!!) weken isoleren zonder gym en buitenspelen?! Weten die mensen wel íets van kinderen en adhd? Ik weet ervan wat de gemiddelde Nederlander ervan weet en zelfs ik begrijp dat het cruciaal is om zo'n kind te laten bewegen. En ik kom uit het voortgezet onderwijs, waar de kinderen een stuk ouder zijn en zelfs daar heb ik nooit meegemaakt dat een kind zo lang geïsoleerd of geschorst werd. Dit is voor zo'n jong kind een veel te zware straf, nog afgezien dat die niet binnen proportie is m.b.t. het vergrijp. Deze straf is gewoon schadelijk voor je kind, voor zijn zelfbeeld, voor zijn vertrouwen in volwassenen/andere mensen, enz. Ik zou hem echt niet naar school laten gaan en deze straf laten ondergaan. Ik zou hem thuis houden en persoonlijk de inspectie bellen om uit te leggen waarom. En ik zou zeker op zoek gaan naar een andere school. Dan maar een school wat verder uit de buurt.
Ik ben trouwens blij om te lezen dat iedereen dit niet normaal vindt. Ik zou er al bang voor worden om m’n kinderen straks naar school te sturen.
Ik ook eigenlijk. Begon al te denken dat het aan mij lag haha. Heb hier nu vriendjes over de vloer, dus ik ga er vanavond weer even voor zitten. Ben nu aan het uitzoeken of er een extern vertrouwenspersoon is. Intern is dat de ib’er voor zover ik begreep. Maar daar heb ik nu niks aan. Morgenvroeg wil ik dus nogmaals met de directeur om tafel en daarna bel ik de inspectie om te vragen of zo’n straf überhaupt mag. Ik weet inmiddels wel dat het overkoepelend bestuur wel toestemming heeft gegeven. De kinderen die grensoverschrijdend verdrag tonen worden minimaal een week uit de klas gehouden.
Altijd! Is verplicht namelijk. In de schoolgids moeten de contactgegevens van de vertrouwenspersonen staan.
Twee weken een dergelijke straf voor een jong kind is serieus bizar. Welke *piep* bedenkt dat? Zijn die mensen überhaupt pedagogisch geschoold? Ik zou zeker weten contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon en ook een officiële klacht indienen bij school en bij het bestuur.
Wat is dit voor een school?? Ik begrijp toch goed dat hij de leerlingen niets heeft aangedaan; de juffrouw niets heeft aangedaan; Hij niets kapot heeft gemaakt, met rood-blauwige plekken thuis komt; en de juffrouw aangeeft zichzelf buitenproportioneel vond handelen?? En hij krijgt straf....2 weken onvoorwaardelijk in volledige beperking. Waarom krijgt hij niet als straf: 25x opschrijven "ik mag niet boos reageren als een gemaakte afspraak door de juffrouw niet gehouden wordt" Zelfs al had hij iemand wat aangedaan, dan nog is dat niet de juiste straf. Hier wordt (behalve mss de juffrouw), niemand meegeholpen. Gaan ze ook zo met hun eigen kinderen om als ze zich thuis misdragen? Dus 2 weken lang geen deel mogen uitmaken van het gezin? Vind het ronduit kindermishandeling en zou absoluut de onderijsinspectie op de hoogte brengen van de misstanden op school.
Bizar, ik zit echt met mijn mond open jouw verhaal te lezen. Deze mensen gaan niet zomaar hun werkwijze aanpassen met een diagnose, anders zouden ze nu, zelf zonder diagnose, niet al over het belang van medicatie beginnen. Medicatie is in hun geval de oplossing, want alles ligt aan jouw zoon en een eventuele diagnose, niet aan hun manier van handelen...zo denken ze. Daarnaast, deze straf staat niet in verhouding tot wat er is gebeurd. Deze straf gaat alleen maar voor meer spanning zorgen. En hoe moet hij zich voelen als hij alleen buiten moet spelen, terwijl andere kinderen hem vanuit het klaslokaal bekijken. ‘Oh kijk, die jongen moet wel wat heel ergs hebben gedaan als hij alleen buiten speelt’, weet de hele school het meteen. Daarnaast, als ze zo doorgaan en de kans groot is dat hij geschorst wordt en je wilt hem op een andere school, staat dat wel in zijn dossier. Straks denken ze dat hij een enorm probleemgeval is en hoeven ze hem niet. Van alle kinderen hetzelfde aanpakken snap ik nooit zoveel, niet elk kind is hetzelfde, dus de aanpak verschilt ook. Ik zou de onderwijsinspectie/leerplichtambtenaar bellen. Natuurlijk kan het een moeilijke klas zijn, maar laat er dan iemand de boel begeleiden met meer verstand van kinderen.
Ik heb wat verder staan graven en blijkbaar komt dit vaker voor op andere scholen. Ook daar is de inspectie ingeschakeld, maar die stonden vierkant achter de school. Ik zal morgen ook de gemeente nog eens bellen.
Waar ben je dat tegengekomen? Ik heb dit nog nooit meegemaakt of gehoord, niet bij een basisschoolleerling en niet bij vo-leerlingen met ernstige (!) gedragsproblemen. Extern schorsen mag sowieso maximaal een week, nadeel is dat dit intern is en dat is allemaal wat onduidelijker. Maar ik zou absoluut een officiële klacht indienen, contact opnemen met het bestuur/daar een klacht indienen en zonodig de onderwijsinspectie of een ombudsman oid bellen. Dit kan in mijn beleving echt niet.
Nou ik ook! Maar ik zou als eerste contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon. Die kan je helpen de juiste wegen te bewandelen.
Via fb, ervaringsverhalen. Ik ben hulp aan het inschakelen en op zoek gegaan naar ervaringsverhalen. Ik ga straks vragen of er toetsen gepland staan vandaag en morgen. Ik vind wel dat hij die gewoon moet maken wanneer ze gepland staan. Hij was gisteren zo verdrietig toen we thuis kwamen. Ik ga eerst vragen hoe het zit met de begeleiding tijdens het apart zitten. Hij heeft recht op onderwijs, ook tijdens straf. Wat gebeurt er met de groepsles van Engels en geschiedenis? Hij mag niet in de klas meedoen, maar hij moet toch die les krijgen, want wat als er een toets over komt? Ik wil ook weten of ze überhaupt open staan voor begeleiden voor een diagnose, of trekken ze nu gewoon hun handen van hem af tot er medicijnen in zitten? Thuis ga ik de vertrouwenspersoon bellen en de schoolinspectie, eventueel de leerplichtambtenaar, maar dat is afhankelijk van een aantal antwoorden die ik krijg van school. Als het me niet bevalt meld ik hem ziek, desnoods haal ik schoolwerk op om dat thuis samen te maken. Maar twee weken apart gaat absoluut niet gebeuren. Ondertussen ga ik rondkijken en informatie van andere scholen opvragen.
O ja. Ik heb ook een boek besteld voor school. ‘Wat stuitert daar door de klas’. Ga het eerst zelf lezen en daarna geef ik m aan zijn juf. We zijn thuis alles langzaamaan aan het veranderen voor hem. Zo hebben we nu een planbord en een wekker op zijn iPad. Die twee lopen gelijk. En ik heb al 4 dagen geen gedoe met tanden poetsen, ontbijten, opruimen en naar bed gaan. Ik mag elke week 5 jokers inzetten voor dingen die veranderen. Gisteren aten we een half uurtje later, dus ik heb mijn joker in gezet. Dat heeft hij dan weer aangekruist op het planbord. Verder een apart krijtbordje met de plannen voor dit weekend. We hebben een verjaardag, maar weten nog niet hoe laat. Zijn kamer hebben we iets anders ingedeeld, zodat hij op zijn kamer nauwelijks prikkels krijgt. Ook heeft hij een aparte woordzoeker dat hij pakt als hij het te druk vind worden. Dat vindt hij leuk en kan zich dan wel afsluiten voor alles om hem heen. Ook werken we met een beloningssysteem. Bij 5 stickers heeft hij een half uur extra alleen tijd met mij of zijn vader.
Ik vind dit zo vervelend om te lezen. Zo zielig voor een kind! Maar ik heb dit wel vaker meegemaakt. Weliswaar op een Cluster IV school en dan alleen in extreme gevallen. Dit mogen en kunnen ze alleen doen met toestemming en hier is een behoorlijk dossier voor nodig. Wat is er nog meer gebeurt allemaal op school en hoe ernstig is dit geweest (voor medewerkers en medeleerlingen?) Als de school een dossier heeft en dit goed kan onderbouwen zal ook de inspectie akkoord gaan. Het grote probleem op reguliete scholen is dat de medewerkers niet zijn opgeleid en gespecialiseerd zijn in het ‘speciale kind’. De klassen zijn vaak te groot om zich te kunnen houden aan allerlei afspraken, want er zijn nog 29 kinderen in de klas. Ik denk dat jouw kind waarschijnlijk ook beter af is op hey speciasl onderwijs, met klasjes van 10 tot max 15 kinderen en meer ruimte om zichzelf te mogen zijn. Een juf met andere kwaliteiten en klassenassistent in veel gevallen. Ik denk dat het raadzaam is om zelf ook achter een diagnose aan te gaan. Ik zou mijn kind zelf trouwens ook thuishouden en zelf schoolwerk met hem gasn doen. Doe dit wel in overleg met school en blijf in gesprek met ze.
Inmiddels ben ik thuis. Ze zijn er van overtuigd dat hij de lessen in de klas niet aan kan. En dat ze aaaaales hebben geprobeerd om hem daarbij te helpen. Maar ze hebben hem niet positief benaderd, niet op een andere plek in de klas gezet (ja vooraan, zat ie steeds achterom te kijken), niet gewerkt met een timetimer (die notabene in de klas staat!), niet eerst zijn aandacht gevraagd, niet 1 taak tegelijk gegeven, maar gelijk voor het hele uur, niet gewerkt met concentratiedoelen etc. ‘Nee, maar dat gaat bij hem niet werken. Dit is echt de beste oplossing’ Ze hebben het niet eens geprobeerd!!! Ik zit nu een heerlijk potje te janken en dan ga ik bellen. Hij heeft vanmorgen een toets van rekenen en vanmiddag alleen normaal ‘les’. (Gelijk voor een hele middag krijgt hij de uitleg, mafkezen). En hij moest zo huilen op school. Want hij wil niet alleen. Hij had hoofdpijn en buikpijn, dus vanmiddag is hij ziek. Heel sneu. Hij mag nu wel vragen om hulp en krijgt voldoende uitleg, maar wel apart en geïsoleerd. Heb de ib’er de papieren gegeven met wat ik gevonden heb over adhd en isoleren, de directeur gaat er niks mee doen Ik heb gevraagd of ze zijn handen gewoon van hem aftrekken tot er een diagnose is, maar neeeeee ze willen hem helpen. Dikke doei. Daar zijn ze niet mee bezig. Maar ze zijn er wel van overtuigd dat dit voor alle leerlingen het beste is, ook voor hem. Ik heb gezegd dat ik dan via andere stappen ga kijken of ik dit kan tegenhouden. En het enige wat de ib’er doet is smerig lachen. Alsof ze nu al weet dat zij gelijk hebben. Nu ben ik nog meer overtuigd van mijn gelijk.