Ai jammer advies van de kraamzorg, maar als jij hier tevreden mee bent en het prima vindt dat je zo langzaam ( of snel) overgaat op fv dan kun je dit volgen. Besef je, maar dat doe je na alle eerdere berichten waarschijnlijk wel, dat dit hoogst waarschijnlijk gaat betekenen dat je binnen korte tijd niet meer voldoende melk aanmaakt. En dus volledig op fv over zult moeten. Bel een lactatiekundige of een leidster van la leche league! Zij kunnen goed met je mee kijken en mee denken.
Ik heb bv en kv gecombineerd, zonder enig probleem. Elke voeding eerst aanleggen en daarna kv aanbieden. Veel huid-op-huid, clusteren en ook af en toe kolven. Ik heb wél ook een LK ingeschakeld, omdat ik een te korte tongriem vermoedde en dat klopte! Toen de tongriem (helaas in twee keer) geknipt was, werd de bv effectief en kwam mijn productie helemaal goed op gang. Ik ben onwijs blij dat ik heb volgehouden. Ik geef nu volledig bv, kv is niet meer nodig.
Ik ben t eens met het merendeel van de anderen dat dit niet klinkt als een bv-vriendelijk advies. Ik vind t wel lullig voor princess, want dan ben je net bevallen en weet je t allemaal meer en dan spreken de adviezen elkaar zo tegen.. Princess, wat maakt dat je geen lk in de arm neemt?
Een lactatiekundige is best duur als je niet de hoogste aanvullende verzekering hebt. Dan moet je het uit eigen zak betalen. Voordeel is wel dat je een hoop bespaart op kunstvoeding als de borstvoeding slaagt, dan verdient het zichzelf terug. TS: ik heb er in de eerste weken ook flink doorheen gezeten. Voor mijn gevoel was ik 24/7 alleen maar bezig met voeden en verschonen. Ik kwam nergens aan toe. En dan heb ik nog niet eens een keizersnede gehad! Ik begrijp dat het voor jou nog zwaarder is. Toch, echt: als je doorzet, betaalt het zich uit. Succes!!!
Ja ik snap dat de kosten een bezwaar kunnen zijn GingerAle. Maar ze heeft niet gezegd dat dát de reden is.. En bovendien kan ze wellicht gratis een LC krijgen via de KZ, want dat wordt vaak aangeboden..
Daarbij is eenmalig een lactatiekundige veel goedkoper als een aantal pakken flesvoeding. Mijn lactatiekundige in week 3 a 100 euro heb ik er nu na 14 maanden borstvoeding lang en breed uit.
Was voor een bezoek 90 kwijt. Dit was dan advies, helpen bij een voeding, nieuwe aanlegmanieren geleerd en ze heeft ook zijn lip en tongriem geknipt. Heb ook nog aantal keer over en weer gemaild waarin ze me advies gaf zonder kosten eraan verbonden. Geloof dat ik met aanvullend verzekering tot 200 mag gebruiken aan een lk. Maar ik moest het wel voorschieten. Er zijn ook wat lk's die een gratis consult geven als je ze belt binnen de eerste 3 weken na geboorte. Daarna niet meer. Mijn kraamverzorgster had er een lijst van. Misschien kun je daar eens naar vragen of die er in jouw buurt zijn. Als dat is wat je wilt tenminste... Misschien vind je het zo ook goed. Maar ik dacht ik schrijf toch even op wat hier toen de mogelijkheden waren (omgeving Utrecht/Gelderland.)
Helemaal eens met de tips die hierboven al gegeven zijn! Let op..als je kolft, doe dit dan minimaal om de drie uur...ook 's nachts!! De kolf haalt veel minder melk uit je borst als een baby. Beter is nog om de twee- en half uur te kolven, clusterkolven noemen ze dat om je productie een boost te geven. Google maar eens op clusterkolven. Kunstvoeding geven is het begin van een neerwaardse spiraal....het ligt veel zwaarder op het babymaagje, waardoor je kleintje nog langer tussen de voedingen zal laten en je productie nog verder terug gaat lopen. Laat het iemand meekijken die er verstand van heeft en lees veel op internetforums... En een hele goeie tip is om je kleintje nachts wel uit de borst te laten drinken...soort van droomvoeden... Mijn zoontje van vier maanden is een slordige drinker...slecht aanhappen, steeds loslaten, bijten etc...overdag drinkt hij daardoor niet al te best. 's avonds en s' nachts haalt hij de schade in omdat ik hem slapend mijn borst aanbied...zo drinkt hij heel effectief en krijgt mijn productie ook weer een goede boost.