lichte maaltijden voor gezin gezocht

Discussie in 'Voeding' gestart door pluk, 16 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Ik ben op zoek naar recepten voor lichtere maaltijden die ook onze autistische zoon gewoon mee kan eten.

Zijn "eisen" zijn
    - geen rauw eten
    - geen ui, prei, zuurkool
    - het liefst allemaal apart op het bord en niet door elkaar

We hebben 2 redenen om hiervoor te kiezen

1) mijn man heeft last van de zwaardere maaltijden wanneer hij late dienst heeft (en we dus om 12 uur voor de warme maaltijd aan tafel zitten)

2) mijn zoon vind de zwaardere maaltijden zo lekker en dat begin je nu in zijn gewicht te zien.

Dus wie kan me een beetje helpen, want op dit moment zie ik door de bomen het bos eventjes niet meer

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Als ik licht wil eten, eet ik vaak kipstukjes gemarineerd in sojasaus en knoflook (liefst een dag/nacht gemarineerd, 1 teentje knoflook is dan genoeg) opgebakken en dan een blikje tomatenblokjes erbij. Daarbij doe ik dan verse haricot verts (maar sperziebonen kan ook natuurlijk) en rijst.
    Ik vind het erg lekker, mijn vriend vindt het te simpel van smaak :)

3. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Vind je zoon soep iets? Eventueel geblenderd (dan heb je wel alle groentes, maar toch maar 1 ding). Soep is ook lekker licht, bijvoorbeeld een noedelsoepje met groente en evt wat kip. Gewoon maken met een bouillonblokje en wat voor groentes je in huis hebt.

4. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Eten jullie om 12.00 altijd warm? En dan 's avonds brood? Of eten jullie dan 's avonds ook nog warm? Kan je man evt als hij een late dienst heeft een maaltijd meenemen en op zijn werk opwarmen?

Eet je zoon gewoon hollandse pot? Aardappelen/groenten/vlees.
    Sla kun je ook koken, dan is het niet rauw.
    Zoiets?

Ik werk met jongeren die ASS hebben en die eten het lieft ook alles "los" en ze willen warm eten. Hollandse pot doet het dan goed.

5. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Gisteren gekozen voor simpele witte bollen met stukjes kalkoen erbij.
    Dit ging redelijk (hij at eerst zijn witte bolletje en daarna de kalkoen maar wat geeft het). De paprika en tomaten liet hij (zoals verwacht) links liggen.

Vandaag hebben we spaghetti gegeten, dat kent hij en lust hij alleen een lichte weerstand omdat het nu op dinsdag gegeten werd ipv donderdag.

Soep eet hij dus niet, hij zegt wel dat hij het lekker vind (tomatensoep) maar verder dan 1 hap komt hij niet. Bij groentesoep vist hij alleen het vlees er uit.

Hij heeft zelf aangegeven wel een keertje noedels te willen eten (na aanleiding van een reclame) , daar moet ik me dus even in verdiepen want volgens meneer mag er alleen groente in die hij lust (en noedels met bieten klinkt mij niet zo heel lekker in de oren)

Maar zo gaande weg komen we wel ergens, we kunnen in ieder geval 1 "zware" maaltijd vervangen door broodjes met vlees en rauwkost (dan eet hij een dagje geen groente)

6. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    En gewone bami?

Dan met losse groenten (wat lust hij). Bijvoorbeeld grof roerbakken. En roergebakken kip vis vlees (vervanger).

Pasta met gegrilde groenten (grilpan of oven). Kan ook met couscous of rijst.

Je man kan zware maaltijden lichter maken door wat minder aardappel en wat meer groenten te eten ;)

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou het lekker simpel op aardappelen, vlees en groente houden. Weekrooster maken dat je zoon kan zien en waar hij van op aan kan, met één vaste dag in de week 'bijzonder', waarbij je zoon ofwel eigen hap krijgt, ofwel meedoet, beiden met goede voorbereiding.

8. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
  9. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Je zou hem bijv wel minder aardappelen kunnen geven en mager vlees eten... Persoonlijk vind ik een witte bol met vlees niet zo voedzaam... Ik vind de tip van dirksmama wel heel goed.. Geef duidelijk aan wat hij wanneer krijgt.. Lust hij bijv broccoli? Die kun je ook met noedels eten als je het heel klein snijdt, met stukjes kip en een soja saus

10. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    wat kids hier ook altijd lekker vinden, heel simpel..en je kan het voor de rest van het gezin wel door elkaar gooien..

is je gekookte ( al dente) spaghetti of andere pasta, wokken met ruim olijfolie, en verse knoflook, zout en peper en wat prov. of ital kruiden...(eventueel een pepertje als je van pittig houdt)
    Daar los bij kun je bijv een groente doen ( ik doe er bijv kleine roosjes brocolli doorheen, maar kan er natuurlijk ook naast, op de zelfde manier op smaak gebracht bijv) En natuurlijk wat voor vlees of vis je erbij zou willen...Ik zelf gooi er gewoon in wat ik lekker vind, ontvelde tomaat, courgette blabla, gewoon gewokt...kipfilet, of gerookte kalkoenreepjes of bijv gamba's ...
    erbij kun je parmezaanse kaas serveren...

Ook kun je natuurlijk voor een rode saus, alle groente pureren en er losse gehaktballetjes bij zetten en dus de pasta ook apart... ( saus grote portie maken, alles per 1 persoon invriezen, en handig voor als jullie iets anders willen eten, heb je voor zoon wel wat saus die rijk is aan groente en bijv nog wat gehakt balletjes erbij doen)

Deel Deze Pagina