Ik weet van gekkigheid niet meer wat ik mijn zoontje van 7 maanden nou wel of niet te eten mag/kan geven. Overal staat wat anders en iedereen adviseert iets anders. Wel/niet pureren; hele stukken uit het vuistje of toch prakken; al het eten apart aanbieden of toch maar mengen; wel bepaalde groenten en vlees of toch nog maar even wachten, ik schiet er spontaan van in de stress. Het lijkt erop dat alles eigenlijk wel kan tegenwoordig en dat er niet meer één vaste mogelijkheid is om je kindje aan vast voedsel te laten wennen. Dat zou misschien voor sommige vrouwen zelfverzekerd werken, maar mij maakt het nogal onzeker. Ik zou mijn zoontje graag verschillende groenten willen laten proberen, maar het liefst zet ik m aan tafel en geef ik hem hetzelfde als ons, dan wel zonder zout en wel of niet gepureerd. Dit zodat hij aan mijn kookkunsten en smaak went. Dan apart in een stoommandje en daarna prak of pureer ik alles fijn door elkaar. Ik heb het ook apart geprobeerd maar dan kreeg ik met moeite de aardappel of rijst erin en moet zeggen dat ik ook liever de tomatensaus door mijn pasta eet in plaats van apart. Alleen over het prakken en pureren daar zit ik het meest mee in mijn maag. Ik zou het liefst ook een keer proberen hem iets uit het vuistje te geven ala rapley methode. Alleen de eerste keer dat ik hem een klein stukje broodkorst gaf wilde hij die in zijn geheel doorslikken! Ben toen zo geschrokken dat ik het eigenlijk bijna niet meer durf. En wat kan je dan zoal aanbieden? Alleen voedsel wat zacht word in de mond als wortelen, aardappel en banaan of ook die niet zo snel zacht worden als appel en sperzieboontjes?
Hallo, Ik kan me voorstellen dat je overspoeld raakt met heel diverse informatie over het wennen aan vast voeding. Het uitgangspunt is dat je kindje tussen 6 en 8 maanden nog volledige melkvoeding krijgt en daarnaast gaat oefenen met groenten, fruit en broodkorst. Het maakt inderdaad niet zoveel uit waarmee je begint, omdat het in deze fase echt om oefenhapjes gaat (je kind leert happen van de lepel en oefent op die manier de mondspieren). Ook went hij zo aan nieuwe smaken. Het is goed hoe je een hapje voor je zoontje maakt door wat groenten met aardappel, margarine en een hapje vlees of vis door elkaar te prakken. Dit kun je ook voor het fruithapje doen of door bijv. 's ochtends pap met een lepel te geven. Het is goed om met zachte smaken te beginnen daar went je kindje makkelijker aan. Als je een mindere ervaring met eten uit de vuist hebt, kun je je kindje het beste uit het vuistje geven als hij gewend is aan steviger/grover eten. Kindjes houden vaak wel van eten met een bite, dat is even uitproberen. Succes, groeten Astrid