Onzeker.. dochter is niet zo snel

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Rixel, 3 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rixel

Rixel Lid

27 feb 2014
    61
    0
    6
    Ik had me nog zo voorgenomen me niet zo druk te maken om dit soort dingen, maar toch.. het blijft nu maar terugkomen, die zorgen.

Onze dochter is vrijdag 1 jaar geworden, Het is echt een super lief meisje, druk, vrolijk. Gewoon de allerliefste! ;)

Maar als ik vergelijk met kindjes om ons heen, is ze eigenlijk met alles nogal langzaam, en ik word daar onzeker van.
    Ze kruipt nu (sinds 4 weken) en kan zelf vanuit kruipen gaan zitten (sinds 2 weken) Verder doet ze weinig. Het CB vroeg of ze al woordjes kent, dus dat ze bijvoorbeeld iets aanwijst als ik het zeg, maar eigenlijk is dat niet zo. Ze zwaait en klapt wel, maar alleen wanneer ze er zelf zin in heeft, niet wanneer ik het zeg. Ze heeft zich nu 3 keer opgetrokken tot staan in de box om vervolgens hard te gaan gillen omdat ze het eng vond en niet meer kon gaan zitten.

Ik zie om me heen kindjes die jonger zijn die achter een loopkar lopen, die woordjes zeggen en vooral ook woordjes kennen. (buurjongetje wijst naar buiten als mama zegt: waar zijn de vogeltjes?)

Daarnaast is het ook al niet een goede eter en grote groeier. Ze eet minimaal en komt steeds ook minimaal aan. Nu met een jaar weegt ze 8,5 kilo en is ze 74 cm.

Ik ze nou echt zo langzaam en moet ik me zorgen maken? Er is telkens wel weer iets anders waarvan ik denk: dat kan ze nog niet. Ik voel me soms een beetje gefaald als moeder. Oefen in te weinig?
    Ik wil niet zoveel vergelijken maar doe het toch.. en kom er steeds weer achter dat ze met alles langzaam is. Maar is dat zo erg?

2. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Hi Rixel,

Je dochter is indd niet de snelste, maar ook absoluut niet de sloomste hoor :) Ik zie in mijn omgeving ook al veel kindjes <1 jaar met een wagentje aan de wandel, dat doet ons meisje ook nog echt niet! Klappen en zwaaien doet ze indd ook alleen als ze zelf zin heeft of positieve aandacht wil, haha!

Lengte is volgens mij netjes hoor, mijn dochter is ook zoiets. Wel iets zwaarder, maar ze eet ook veel.

Probeer niet teveel te vergelijken met andere kindjes. Weet zelf hoe moeilijk het is, maar waarschijnlijk leert jouw dochter binnenkort opeens heel veel. Komt goed!

3. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Hartstikke normaal hoor!

Er zijn áltijd kinderen die sneller zijn. Zelfs als je een kind hebt wat met 8 maanden loopt, dan nóg zijn er kinderen die sneller zijn. Dus laat je niet onzeker maken over wat andere kinderen kunnen.

Het lijkt alsof iedereen maar wil/trots is dat hun kinderen alles zo snel mogelijk moeten kunnen. Ze hebben hun hele leven nog om deadlines te halen!! Laat ze lekker van hun jeugd genieten en alles op zijn tijd doen ;)

Elk kind heeft zijn kwaliteiten. Misschien kan jou kind wel heel goed schaterlachen, of haar sokken uittrekken, of mensen herkennen, of blokken stapelen, of noem maar iets. Niet kijken naar kinderen als goed/gefaald, ze zijn allemaal goed genoeg!

4. Rixel

Rixel Lid

27 feb 2014
    61
    0
    6
    Ik ben het er ook helemaal mee eens dat ieder kind op eigen tempo ontwikkelt, of dat nou snel of langzaam is. En idd, ze mag haar hele leven nog lopen en praten.
    Het lijkt alleen wel of heel veel ouders in mijn omgeving de hele dag bezig zijn met het 'trainen' van hun kind om maar zo snel mogelijk alles te kunnen. Ik ben daar niet zo erg mee bezig maar vraag me soms of of ik dat dan te weinig stimuleer. Ik ben meer van 'alles op eigen tempo' maar soms word ik er onzeker van..

5. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Onze jongste loopt met 20 maanden (nog steeds) niet los.

Hij ging rond 7/8 maanden tijgeren, met net 1 jaar zelf zitten en met een maand of 14 kruipen. Staan volgde nog later en nu de laatste weken is hij langzaam aan steeds beter aan het lopen aan de hand (bijvoorkeur 2).

Gemiddeld loslopen is 18 maand.

Is ze langzaam? Nee valt tot nu toe nog mee.
    Oefen je te weinig? Nee, kinderen volgen hun eigen snelheid. Dwingen werkt niet.
    Is het erg? Nee, volgens mij valt het mee.
    Als moeder faal je absoluut niet!

De richtlijnen die het cb hanteert zijn; (althans hier)
    - met 1,5 nog niet loslopen, maar wel kruipen? Geen probleem.
    - met 2 jaar loslopen, dan gaan ze pas verder kijken of fysio nodig is.
    - met 2 jaar hoeven ze pas 10 woordjes te kunnen zeggen.

Voorlopig is er dus niets aan de hand.

6. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Onze oudste was met lopen vrij vlot. Hij liep los met 14 maanden en met 18 maanden liep hij zodanig goed dat men (medewerkers kdv) het minimaal 2,5 schatte.
    Ik heb hem niet of minimaal gestimuleerd, maar hij viel liever 100x en toch lopen dan zoals onze jongste die liever 100% zeker is voor hij loopt.

Dus sneller lopen hoeft niets te zeggen over de ouders, maar meer over het type kind. (Hoewel er vast ook ouders zijn die wel veel trainen ;) )

7. Gosh

Gosh Actief lid

31 aug 2014
    313
    0
    0
    Ook al is mijn kind een stuk ouder ik herken dit enorm! Oke, hij liep met 13 maanden.. maar sindsdien lijkt het wel of hij bij alles gewoon extra de tijd nam; praten.. op zijn tweede zei hij drie woordjes.. en een half jaar later kletste hij ineens de oren van mijn kop! Zindelijk worden lukte ook pas toen hij al bijna vier was (de grote boodschap pas nog veel later) en fietsen zonder zijwieltjes ging pas met 5,5 jaar. Terwijl zijn buurjongen nog geen drie was en het al kon.. Ik vind het enorm vervelend omdat het wel een wedstrijd lijkt en ik me inderdaad ook onzeker hierover voel. Maar aan de andere kant weet ik ook van mezelf dat ik vroeger ook niet echt haantje de voorste was en mijn partner al helemaal niet. Dus ik denk het in ons geval ook een biologisch ding is ;)

8. Rixel

Rixel Lid

27 feb 2014
    61
    0
    6
    Hier hetzelfde idd, het voelt bij mij soms ook als een wedstrijd. Al ligt dat waarschijnlijk vooral aan mezelf. Ik was zelf geloof ik wel gemiddeld maar mijn man was erg laat met alles. Heeft allerlei onderzoeken gehad ook omdat hij motorisch zo achter liep. Was uiteindelijk niets en hij is goed opgedroogd, hihi. Maar het vergelijken en het zorgen maken blijft..

9. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

16 jun 2011
    5.779
    1.131
    113
    Vrouw
    Ik herken je verhaal, alleen word ik er niet onzeker van ;)

Ons meisje is 8 oktober 1 jaar geworden. Ze kan van zit naar lig en ze kan tijgeren. Zelf gaan zitten kan ze niet. Zichzelf optrekken ook niet.

Ze zwaait wel, ook als ik "dag" zeg of "zwaai maar"....
    Ook kan ze klappen als ik iets zeg van "klappen" of "applaus"....

Ze is in d'r grove motoriek niet vlot, maar d'r fijne motoriek weer wel! Ze pakt al dingen met duim en wijsvinger en kan goed blokjes bouwen!

Ieder kind heeft zijn eigen tempo en ben er van overtuigd dat ze het vanzelf gaat doen als zij er aan toe is!
    En maling hebben aan wat andere zeggen!!

Ons meisje is trouwens inmiddels 10 kilo en 81 cm!

10. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Als je motorisch zorgen maakt als moeder kan je beter naar fysio gaan en daar alles in kaart brengen: geboorte, gewicht, familie geschiedenis en die bekijk spieren, rug, heupjes, evenwicht etc.
    Niemand anders hier op forum kan je dat vertellen en tuurlijk komt het altijd goed maar ook vaak niet goed.

Als je zorgen maakt is enige manier of professioneel laten kijken dan zal je dochter je op andere manier vergelijken of misschien helemaal niet of loopt ze ineens na 2wk na paar simpele oefeningen fysio.
    Je weet het nooit een kind andere niet niet iedereen even snel slim etc

Persoonlijk als ik zo lees en vergelijk met mijn dochter en kindjes die ik ken jou dochter is inderdaad langzamer dan wat ik weet.
    Mijn dochter was bij 1 jaar 73.5cm en 9.500 kg
    Of dat iets is om zorgen te maken?-dat weet ik niet. Ik ben geen arts

11. KimK

KimK Niet meer actief

Maar niet iedereen heeft zo'n geweldig kind als jou *sarcasm off*. jij maakt onzekere moeders alleen maar onzekerder terwijl dat niet nodig is.

12. channe

channe Fanatiek lid

4 aug 2012
    1.147
    70
    48
    NULL
    Zegt degene die een andere onzekere moeder naar beneden haalt..

13. KimK

KimK Niet meer actief

Lijkt me nou niet nodig dit topic te bevuilen, toch?

14. channe

channe Fanatiek lid

4 aug 2012
    1.147
    70
    48
    NULL
    Dat ga ik verder ook zeker niet doen...maar misschien zet het je aan het denken.

En dan aan t.s hier ging alles ook niet zo snel ( zag mijn neefjes die beide met 8/9 maanden liepen), maar zodra ze willen en durven komt het vanzelf goed.
    Hier ging de fijne motoriek juist vrij snel goed, ze pakte allerlei kleine dingetjes nog op voor haar eerste jaar. Lopen doet ze sinds 16 maanden goed. Het komt wanneer het komt.

15. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.204
    16.540
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik lees niets alarmerends mbt jouw kindje.
    Ik heb 3 kinderen.
    De oudste was met alles laat.
    Lopen met 18 maanden en praten ging die een beetje behoorlijk doen met 2.5 jaar.
    Hij is nu bijna 11 jaar en niets aan het handje met die knul.
    Doet het goed op school en speelt op vrij hoog niveau voetbal.
    Middelste met alles vlot.lopen met 12 maanden en met nog geen 2 jaar een grote woordenschat.
    De jongste ook met alles laat.
    Lopen met ruim 18 maanden.
    Kruipen nooit gedaan en nooit aan het rollen geweest.
    Alleen maar billenschuiven
    Ze is nu 2 jaar en 2 maanden en begint nu eindelijk een beetje verstaanbaar te praten voor ons.
    Begrijpt echter alles dus dat zit wel goed.
    Toen mijn oudste zo langzaam was maakte ik me ook weleens zorgen temeer omdat een goede vriendin van mij een dochter heeft die met alles veel vlotter was.
    Het enige wat dan opvalt zijn de kinderen die vlotter zijn maar als ik bij de crèche om me heen kijk zijn daar meer gemiddelde kinderen dan echte voorlopers.
    Tot het tweede jaar ontwikkelen kinderen zich allemaal anders maar daarna lopen ze doorgaans allemaal gelijk op.
    Geen zorgen maken want ik lees echt niets alarmerends en met 3 kinderen heb ik daar intussen aardig wat ervaring mee.

16. Jurassic

Jurassic Actief lid

13 jan 2014
    475
    68
    28
    Mijn dochter is ook langzaam. Ze is 15 maanden en kan sinds twee weken zitten en sinds een kleine week kruipen. Ik ben op advies van cb met haar naar fysio gegaan en ik zie elke week vooruitgang. Mijn dochter moet echt voelen hoe iets moet, amders doet ze het niet. Bij haar werkt dat. Mijn zoon, haar tweelingbroer, heeft dat niet zozeer nodig, maar is ook langzaam. Dus geen zorgen maken. Komt echt goed.

17. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Nee niet oefenen, doe normaal!
    Je moet niet zo vergelijken, uiteindelijk zie je geen 1 kind van 4 jaar kruipend naar school gaan toch? ;)

18. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Wat ik lees vind ik er niks abnormaal aan. Volgensmij deed mijn zoon precies hetzelfde rond 1jaar. En het kan ineens snel gaan hoor!
    Maar ik snap je gevoel heel goed.

19. Sammie85

Sammie85 Bekend lid

22 feb 2013
    574
    150
    43
    Vrouw
    Maasdriel
    Geen zorgen maken. Mijn dochter kon met 1 jaar alleen maar tijgeren en zitten. Even later ging ze kruipen en staan. Zelf zitten pas met 14 maanden en lopen met 16,5 maand. Ieder kind volgt zijn eigen tempo in hun ontwikkeling. Nu is ze 19 maanden en rent door het huis en probeert alles na zeggen. Haar ontwikkeling gaat nu razendsnel.

20. sydneys

sydneys Niet meer actief

Hier ook eentje die alles op het gemakje doet.
    Tijgeren met 11 maanden
    Zelf naar zitstand met 11.5 maanden
    Kruipen net na zijn eerste verjaardag
    Optrekken denk ik 14 maanden (weet het niet meer zeker)
    Achter de babywalker lopen 15/16 maanden (weet ik ook niet meer heel zeker, moet dat eens opzoeken)
    Loslopen begon hij met 20 maanden te doen en met 21 maanden pas echt goed. Ervoor was 2/3 stapjes.

Hij is dus langzamer maar doet alles wel goed, valt nooit (laat zich wel op zijn kontje vallen) maar zoals ik al zei, hij doet alles pas als hij er zeker van is dst hij het kan.

Zwaaien begon hij pas met 13/14 maanden te doen als we dat vroegen, in de handen klappen ook.
    Toen kon hij wel ook ineens alle lichaamsdelen aanwijzen. Handen, duimpje, vingers, teentjes, voetjes, knieen, oor, tong, tandjes, buik, pieleke, haren,... Daar was hij dus vermoed ik wel snel mee

Hij kent nu enkele woordjes maar spreekt alles nog verkeerd uit.

Je word onzeker gemaakt van alles snellekes maar het langzame heeft ook zijn voordelen. Vaak minder ongelukjes en minder blauwe plekken . En hoe ouder ze zijn hoe beter ze luisteren en hoe beter ze gevaar kunnen inschatten.
    Heb tot nu toe nog nooit achter hem aan moeten rennen want hij luisterd gewoon als ik al uhhhhh zeg.
    Wel in de winkels nu haha. Hij huppelt alle kanten op behalve de juiste :D

Probeer ervan te genieten. Voor snel of langzaam ze zijn, het gaat voor de mama's toch altijd te snel.
    Kijk eens naar een jaartje terug, toen kon ze nog helemaal niks buiten drinken, slapen, plassen, poepen en huilen.
    En kijk eens naar wat ze nu kan. Zoveel als ze nu heeft geleerd, in dat ene jaar gaat ze nooit meer in haar hele leven leren (zin is fout geformuleerd maar kom niet op de juiste zin maar je begrijpt het wel haha)
    Maar kijk eens wat wij op een jaar leren en wat je kleintje op een jaar heeft geleerd. Die huppelkes zijn gewoon veel slimmer als ons, die kunnen veel meer aan. Wij kunnen niet zoveel op een jaar leren zoals zij op een jaar doen

Deel Deze Pagina