het (mis)bruik van de speen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Tord, 11 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    hoi allemaal, ik heb zelf nooit een speen gebruikt bij onze dochter. Ze heeft er ook nooit om gevraagd (het is 1 keer aangeboden en ze wilde er niks van hebben). Oke, prima, ieder zn eigen ding. Heb er niet echt problemen mee als anderen wel een speen gebruiken. Maar af en toe zie ik dingen....

Gisteren waren we in de dierentuin. Er was een moeder met haar kindje van een jaar, schat ik. Kindje zat lekker in de kinderwagen rond te kijken, en deed even het mondje open. Er kwam nog geen geluidje uit, en meteen deed de moeder die speen in het mondje. Nou ja zeg.....

Gisteren, in de wijk, fietste een moeder met een kind achterop, van een jaa of 5. Ook met een speen in! Het meisje was lekker aan het rondkijken, waarom moet daar dan een speen bij?

Het zal wel zijn dat ik niet helemaal het gebruik van een speen snap, want ik stond hier toch best van te kijken. Lijkt wel alsof sommige mensen het gebruiken als een middel om het kind even uit te schakelen ofzo, om even rust te hebben?

Nou ja heel verhaal geworden, ik wil hier niemand mee aanvallen, en zeker niet de moeders die af en toe eens een speentje geven :).

2. marilouise

marilouise Niet meer actief

hier krijgt hij vanaf dat die 4 dagen is al een speen en hij wordt er heerlijk rustig van.

Ik heb hem altijd bij me maar hij krijgt hem meestal alleen in bed maar s'avonds net voor etenstijd dan wordt hij jengelig en als ik dan eten sta te koken krijgt hij hem eventjes dan gaat hij die 10 minuutjes rustig in de box met speen zitten spelen.

3. wapa

wapa Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.136
    2
    0
    Ons mannetje heeft hem alleen in bed want zo`n pratende dreumes met een speen in het bekkie vindt ik echt geen gezicht... Maar ook dat gaan we binnenkort proberen af te leren, want hij wordt snachts wakker dat ie zijn speen kwijt is... dat is natuurlijk niet de bedoeling...

4. Kimi1

Kimi1 Fanatiek lid

17 apr 2010
    1.946
    54
    48
    mijn dochter heeft ook geen speen, paar keer aangeboden, moet er niks van hebben, alleen voor in slaap te komen sabbelt ze op haar vingertjes...

5. Wilma1978

Wilma1978 Actief lid

27 dec 2009
    249
    0
    0
    Mijn oudste heeft tot zijn derde verjaardag een speen gehad. Op dat moment heeft hij zelf besloten dat hij geen speen meer wilde en ook geen luier (hij was dus in een keer dag en nacht droog). Voor die tijd kreeg hij hem als baby voor zijn zuigbehoefte, daarna vooral als troost en om in slaap te komen. Naar de winkel en dergelijke nam ik gewoon geen speen mee, kon hij er ook niet naar vragen.
    Bij mijn jongste (9 weken) gebruik ik de speen minder. Alleen als ze heel veel zuigbehoefte heeft en haar handjes zijn niet meer genoeg geef ik de speen (als ze honger heeft accepteerd ze de speen maar heel even) en soms als ze moe is, maar niet in slaap kan komen.
    Ik vind het zelf ook geen gezicht als je grotere kinderen (drie, vier jaar) met een speen buiten rond zie lopen. Als hulp om in slaap te vallen of als ze ziek zijn o.i.d. kan ik het me dan nog wel voorstellen, maar op die leeftijd kunnen ze overdag heel goed zonder.
    Het is bij sommige kinderen wel een soort van troost, net als een knuffel, maar die neem je met vier jaar ook niet meer mee naar buiten.

Groetjes

Wilma

6. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Ik ben het met je eens hoor TS, ik vind het geen porem die wat oudere kids openlijk met speen. Een babytje in de wagen vind ik wat anders.

7. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Ik vind het ook niks als kindjes steeds rond lopen met een speen in. Onze man krijgt hem alleen als hij gaat slapen. Als hij jengelig o.i.d wordt krijgt hij hem ook niet. Maar hij wordt alleen jengelig als er iets is, honger, dorst, moe dus 'makkelijk' te verhelpen. Mijn moeder heeft nogal de neiging om dat ding steeds bij zich te hebben en em ook te pas en on te pas te geven. Heb haar gezegt dat niet te doen.
    Maarrr... ik was er wel héél blij mee toen hij net geboren was hoor, hij had enorme zuigbehoefte en dan is een tutje echt wel een uitkomst.

8. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Verschrikkelijk een peuter van 3 a 4 jaar of soms nog ouder die met zo'n vaak ranzig ding in de mond lopen en tegelijkertijd proberen te praten.
    Het kindje van mijn nichtje heeft tot 7 jaar, ja echt waar met die tut in zijn mond rond gelopen. Was echt gemakzucht van haar. Zodra het kind begon te jengelen of mopperen, plop dat ding erin. Maar doordat hij zolang en veel met dat ding gelopen heeft zijn z'n 2 voortanden niet goed door gekomen. Dus nu loopt ie nog voor joker.

9. Djamila

Djamila Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.221
    3
    0
    Ons dochtertje krijgt alleen een speen net na het flesje, dan heeft ze nog zuigbehoefte, verder heeft ze totaal geen boodschap aan en spuugt het steeds uit. Ben ik allang blij mee, vind het niks om een ouder kind nog met een speen te zien rondlopen.

En idd die ouders die de speen erin duwen zodat het kind maar niet gaat huilen, laat je kind toch een keer lekker huilen, hebben wij toch ook wel eens nodig?? Ik wel in ieder geval.

10. xSNDY19x

xSNDY19x Fanatiek lid

2 dec 2009
    1.815
    691
    113
    Vrouw
    ik vind dat de moeders zelf moeten weten of ze hun kindje een speen geven of niet, de ouders zelf weten/kennen beter wanneer ze hun kindje een speen moeten geven. Ik vind niet dat je daar over kunt oordelen. ik geef maury de speen vanaf t moment dat ik zie dt ze wilt huilen of als ze het spelen moe is dan wilt ze sabbelen puur voor de zuigbehoefte. en als ik keer met iemand praat doe ik de speen er ook in. maar voor alsnog en dit is niet lullig bedoeld vind ik niet dat je hierovermoet praten, tis hun kind laat ze lekker hun ding doen! Iedereen doet het anders allemaal.

dit is absoluut niet bot bedoeld maar is gewoon mijn mening.

11. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Mee eens!
    Ik word altijd zo kriegelig van het veroordelen van andere moeders, die gewoon hun stinkende beste doen....
    Laten we nou eens solidair zijn, in plaats van elkaar te bekritiseren.

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Iedereen moet doen wat ie zelf wil, prima, maar dan mag je er toch wel iets van vinden?

Ik ken mensen die heel makkelijk zijn met spenen/flesjes. We waren er een keer toen de kleine uit bed werd gehaald, ze werd in de box gelegd en ze deden meteen een speen in haar mond. Ik vind dat gewoon raar. En nu is ze 2,5 en ze drinkt uit een gewone beker, maar kreeg laatst ook nog een flesje erbij. Dat vind ik ook raar. Ze moeten doen wat ze zelf denken wat goed is, maar een ander mag dat toch wel raar vinden?

13. xSNDY19x

xSNDY19x Fanatiek lid

2 dec 2009
    1.815
    691
    113
    Vrouw

kijk iedereen mag zeggen wat hij wilt.
    maar iemand die geen speen geeft aan zijn kind kan ook niet echt weten wanneer een kind een speen wilt dus vind ik niet dat ze moeten oordelen over andere. een mening hebben is wat anders dan oordelen.

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij hebben bij beide kinderen wel een speen gebruikt, maar toch denk ik ongeveer hetzelfde als TS.

Een kindje van 1 jaar dat in de buggy een speen krijgt, dat vind ik nog niet zo raar. Misschien was het kindje moe en vind het dan lekker op een speentje te zuigen, misschien valt het dan zo wel in slaap. Maar een kind van 5 met speen lijkt me niet nodig.

15. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

hier alleen de speen als hij gaat slapen of als hij in een vreselijke zeurbui is. verder echt niet!!! soms krijgt hij het te pakken op momenten dat hij het niet mag en tjah...erg vervelend maar ik pak het toch echt terug.

16. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    idem. :)

17. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    onze dochter (21 maanden) is dol op haar speen, en we geven hem als ze moe is of verdriet heeft. Ik vind praten met een speentje te ver gaan, is ook niet goed voor de spraakontwikkeling. Maar even als een rustmomentje is het prima. Zijn ook genoeg kids die duimen en als je een kindje duimend op de fiets of in de buggy had zien zitten, had je dan een topic geopend?

18. Chloe

Chloe Fanatiek lid

Mijn kleintje heeft ook een speen... Nu is hij wel ietsjes jonger, maar toch niet echt meer een kleine baby die in de kinderwagen ligt..

We zijn begonnen aan de speen omdat hij ontzettend veel zuigbehoefte heeft en we liever hebben dat hij op een speentje zuigt als op zijn vingers of duim, simpelweg omdat het makkelijker af te leren is.. (ik heb zelf tot mijn 10e geduimd)
    Hij gebruikt het speentje nu trouwens alleen nog als troost als hij verdrietig is, of als hij gaat slapen...

Maar verder ben ik het op zich wel met je eens.. Ik werk op een PSZ en soms komen er zelfs kinderen binnen die nog een speen hebben, en ook gewoon met speen bij ons komen..
    Ik zeg altijd tegen die moeders dat hun kindje maar maximaal twee jaar bij ons op de PSZ zit, en ik er toch wel uit wil halen wat er in zit, in die tijd.. En dat het ontzettend jammer zou zijn als dat niet kan, omdat zo'n speen toch echt wel heel erg de spraakontwikkeling belemmerd.. Zonde toch..

19. adi

adi Niet meer actief

Helemaal mee eens, dat vind ik ook totaal geen gezicht. En op een of andere manier zie je dat veel meer. Basisschoolkinderen lopen hier dagelijks voor ons raam op weg naar hun gymlokaal. Nou, toen ik thuis zat met verlof, heb ik heb ik toch heel wat 7-8 jarigen met een duim in hun mond voorbij zien lopen.

Speen: die bestaat hier alleen in bed. Of als de bedoeling is dat ze in de auto/kinderwagen gaan slapen (als we vertrekken net voor de slaaptijd) dan neem de speentjes mee. Op het moment dat de ogen dicht zijn gaat de speen er ook uit.

20. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier krijgt ze 'm alleen nog in bed of als ze rond slaaptijd in de auto/kinderwagen zit.

Deel Deze Pagina