Wat kon jij eten na het plaatsen van een beugel?

Discussie in 'De lounge' gestart door Chiggy, 28 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Voor de dames die ook op volwassen leeftijd een beugel hebben (gehad)

Over 1,5 week krijg ik mijn beugel, eindelijk :D

Ik was zelf uitgegaan van een paar dgn wat ongemak bij het eten maar nu hoor ik al van 2 verschillende mensen dat dit voor hun weken was dat ze eigenlijk alleen maar vloeibaar konden eten...
    Hoe was dit bij jullie? Kon jij ook alleen maar vloeibaar eten en zo ja, hoe lang was dat dan?
    Ik ben graag een beetje voorbereid :p

2. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Hier was het de eerste 3 dagen erg gevoelig maar heb wel alles kunnen eten. Ik at dan wel in de eerste paar dagen gerechten als rijst met kip, of pasta gerecht met rundergehakt. Zijn allemaal gerechten die niet te hard zijn en goed te eten en krijg je toch wat groenten binnen :)

Ik kan je zeggen vond eten na mijn kaakoperatie het ergste periode wat ik ooit heb meegemaakt als het op eten aankomt :)

3. minon

minon Niet meer actief

Op zich viel het wel mee. Een appel hoef je niet te proberen maar zacht broodje zonder korstjes met leverpastei of pasta of smeerkaas in kleine stukjes gaat prima!
    Al het avondeten is ook goed te doen behalve vlees kauwen.

4. Loeki82

Loeki82 Fanatiek lid

9 apr 2012
    1.410
    839
    113
    Vrouw
    De eerste dagen haal je de binnenkant van je mond open. Dan zijn de slotjes nog scherp. Maar ze geven wel iets mee om op de slotjes te zetten, wat ze minder scherp maakt.

Daar had ik last van, maar dat weerhield me niet om normaal te eten. Op een gegeven moment wen je er wel aan.

5. Boommm

Boommm Niet meer actief

3 dagen last gehad, maar vond het echt wel meevallen hoor! At voornamelijk spaghetti, rijst of aardappelpuree. Weet nog wel dat ik ging proberen een stokbroodje te eten, dat is niet echt aan aanrader :D
    Oja smoothies deden het ook goed!

6. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Tjah ik deed niet zo moeilijk met mijn beugel... Je moet idd geen biefstuk gaan kauwen de eerste dagen, maar gewoon aardappelen groenten en een gehaktbal kreeg ik prima weg...
    Ik kloof trouwens ook gewoon kip af, at kaiserbroodjes e.d... Moest ook regelmatig terug vanwege een kapot slotje...
    Mijn broer heeft trouwens een week lang alles gepureerd gegeten en vla... Ik niet eens de eerste dag... Gewoon simpel eten eten wat niet te hard en taai is :)

7. Loeki82

Loeki82 Fanatiek lid

9 apr 2012
    1.410
    839
    113
    Vrouw
    +1

Hier ook kippenpootjes en spare ribs zitten kluiven met een beugel ;). Maar bepaalde dingen zoals een appel sneed ik wel in kleine stukjes.

8. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Het waren wel 2 mannen die het zeiden, die zijn misschien dan toch wat kleinzeriger met hun paar wkn leven op vla :) :p

9. yoghurt

yoghurt Bekend lid

31 jan 2011
    513
    58
    28
    Brabant
    Ik heb er wel last van gehad de eerste week. En daarna elke keer met aandraaien.
    Maar met eten goed te doen. Vooral stamppot, aardappels, gehakt, vis enz.
    Smorgens een glas drinkontbijt en smiddags brood zonder korstjes, is goed te,doen.
    En als tussendoortje heel veel eierkoeken en cake :)

10. Kletskoek

Kletskoek VIP lid

7 jan 2013
    5.719
    477
    83
    Ik heb vooral de eerste twee weken erg last gehad. Binnenkant van mijn mond was helemaal kapot en heel veel speeksel. En het deed gewoon zeer. Ik at wel gewoon maar geen kei harde dingen.

11. Nescio

Nescio Niet meer actief

De eerste drie dagen was het wat gevoelig, maar kon prima geprakt avondeten en zachte stukjes brood wegkrijgen. Elke keer na het aandraaien hoefde ik ook niet te proberen in een hard biscuitje te bijten of een appel af te happen.

Ik vond het inderdaad vervelender dat die slotjes de binnenkant van mijn mond openhaalden. Daar krijg je een soort 'kauwgum' voor mee om op te plakken.

Ook na verwijdering van mijn vier verstandskiezen kon ik eigenlijk prima groente en fruit (je moet de eerste dag koud eten) dat goed was gemalen wegkrijgen. Terwijl ze in het ziekenhuis zeiden dat ik moest rekenen op yoghurt, vla en waterijsjes die eerste week, mooi niet dus. :)

12. Suuzan

Suuzan Fanatiek lid

21 dec 2013
    1.805
    655
    113
    De enige keren dat je er last van hebt, is als de ortho je beugel heeft strakker gedraaid. Dan is wat zachter (vloeibaar hoeft niet hoor) eten wel wat fijner.

13. MamaSteef

MamaSteef Lid

13 nov 2012
    17
    0
    1
    Oh joh, dat valt echt mee hoor!
    Ik heb eigenlijk ook altijd alles gegeten.. alleen een stokbroodje kan soms idd wat lastig zijn. Daar heb ik ooit een slotje mee afgebroken geloof ik.
    Kan me ook nog herinneren dat kauwgom kauwen ook niet altijd even goed ging, denk aan stukjes kauwgom die aan de blokjes bleven pakken :cool:..

14. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Ik kon zeker drie dagen geen vast voedsel eten en bij het aanspannen van mijn beugel was dat iedere keer weer zo.

15. mjs

mjs Fanatiek lid

14 mei 2009
    2.128
    2
    0
    Oh hou op !! Ik kon alleen maar water drinken en koude joghurt en vla , en dat voor een week , succes ermee ! Heb wel mooie tandjes nu ;)

16. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Bij mij is mijn beugeltijd razendsnel gegaan, in 10 maanden stond alles recht, dus dat was als volwassene erg prettig. Het nadeel: het was echt enorm gevoelig. Met plaatsen 2 weken, en iedere 6 weken controle, dan was het weer een halve tot een hele week moeilijk eten.

Wat ik gegeten heb: heel veel rijstdesserts/rijstepap. Toch rijst en suiker binnen, maar niet hoeven kauwen (zelfs kauwen op die zachte rijstepitjes deed al pijn), veel vla, pudding, griesmeelpudding. Soep, maar dan wel weer zonder groente want dat ging niet. Als het iets minder werd, kleine stukjes afgescheurd brood zonder korst of eierkoeken.

Maar... het hóéft niet zo gevoelig te zijn natuurlijk. Er zijn ook mensen die nauwelijks last hebben. Dat verschilt erg per persoon. Wat ik je ook wil aanraden is om was te vragen bij je ortho, mocht je die niet automatisch meekrijgen. Dan kan je zo'n stukje was op je slotje plakken, als je wang in het begin stukgaat. Dat geeft veel verlichting.

17. natascha1

natascha1 VIP lid

1 sep 2009
    8.421
    0
    0
    gehandicaptenzorg
    emmen
    Ooohh ik lees mee chiggy wanneer word de beugel precies gezet? Watvoor beugel onder en boven?

Ik heb woensdag 2 kiezen laten trekken en 4april weer 2 eruit geen idee hoe ik dan moet gaan eten.
    10april krijg ik veertjes om mijn kiezen en dan 14 april word mijn slotjesbeugel onder en boven geplaatst. Ben nu al nerveus. En dan vlgd jaar vlgt een kaak operatie

18. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Alles uit de blender de eerste 3 dagen.

Maar ik moest ook gelijk 6 kiezen trekken ( erg ruimte gebrek, ha ha)

Boerenkool met worst in de blender was echt favoriet...heerlijk

Viel mij trouwens echt heel erg mee alles.

Natuurlijk duurt het even maar de beugel plaatsen voelde ik niks van. Was zo klaar.

19. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Dat zal het zijn :D, ik vond het allemaal wel meevallen hoor, het was een dag of drie iets gevoeliger, meer in die zin dat je geen brood met keiharde korsten of noten ging eten, maar verder kon ik gewoon normaal eten.

20. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.239
    11.819
    113
    Ik lees even mee. Mag maandag naar de Orthodontist en denk dat ik een beugel krijg. Ben wel aan de lijn, dus dit helpt daar dan wel bij... hahaha... we bekijken het maar positief ;)

Deel Deze Pagina