Hallo dames, Ik ben een barbiehuis voor mn dochter aan het bouwen, maar nu zit ik op 1 puntje vast: het dak. Ik wil graag "echte" dakpannen (3D, dus geen printje van een dakpanstructuur oid) maar heb geen idee hoe ik dat aan zal pakken. Welk materiaal? Een soort geribbeld plaatmateriaal in verkantjes zagen? Heb je dat op de goeie schaal? Of een mal maken (hoe?) en dan pannen van klei maken ofzo? Wie heeft een goed idee?
Je zou ijsco stokjes kunnen gebruiken. Die rondingen aan de uiteinden eraf zagen op de lengte die je wilt en dan op het dak plakken. Laten overlappen en daarna verven en klaar is je realistische dak.
ja ik zou fimo klei gebruiken. of... dit bouwpakket kopen Echte huisjes bouwen met bakstenen, deuren en vensters, - Donk-ToyShop
Mijn opa maakte vroeger vogelhuisjes die niet van echte kleine huisjes te onderscheiden waren. Voor dakpannen gebruikte hij losse luxaflexbanen in kleine stukjes gelegd zoals dakpannen. Hij spoot ze dan donkerrood. Succes met knutselen.
Hmm ik heb dochterlief ooit pompoenpitten laten verven en gebruikt als dakpannen. Even kijken of ik er nog een foto van heb. Het is wel even wat werk... (En je kunt natuurlijk ook eerst plakken en dan schilderen maar bezigheidstherapie voor de kleuter die graag schildert is nooit verkeerd) Edit: http://i.imgur.com/CiB60.jpg Wellicht de dakpannen niet feloranje op je poppenhuis... Maar voor ons projectje was het prima
Zou het niet weten, ook hier zelf een huis gemaakt maar dak lekker behangen met een dakpankleurtje.. Dochter kijkt daar toch niet naar
Rode bitumen kopen bij de bouwmarkt en die in dakpanvorm snijden. Je hoeft ze niet per dakpan te maken want doordat je overlapt (volgende rij wel even laten verspringen)zie je toch niet dat los of een rij zijn. Je maakt dan ahw een lange strook waar de onderkant halve rondjes zijn en de bovenkant gewoon recht. De nok maak je dan bijv van hout (hoeklatje bij de bouwmarkt)
Dank jullie wel voor de reacties allemaal! Maar ik vrees dat het "gouden idee" er nog niet bij zit. Die kant en klaar steentjes zijn wel handig maar niet op de goeie schaal. Volgens mij is dat 1:12, terwijl barbie een 1:6 mensje is (en ik het huis zo ook heb gemaakt natuurlijk), dus dan lijken de dakpannen veel te klein. Dat pompoenpittenhuisje vind ik wel supercool trouwens! Maar inderdaad meer een leuk kleuterknutselproject dan voor een "serieus" poppenhuis. En de rest vind ik nog steeds te 2D, zeg maar. Ik wil echt iets met zo'n golfje erin, net als echte dakpannen. Zo'n dwarsdoorsnede dus: ~ (Ja, ik ben een zeurpiet, en misschien iets te perfectionistisch, maar als ik het doe wil ik het ook echt zo mooi en echt mogelijk maken ) Het meest zie ik nog in die luxaflex... kun je dat nog wat meer uitleggen? Was dat van die licht gebogen kunststof lamellen of houten rechte? (Want dan is het natuurlijk nog niet gegolfd.) En met klei... hoe zorg je dan dat alle pannetjes exact even groot zijn?
@fafa: het is op zich snel geplakt hoor... Ik zou het alleen wel schilderen na het plakken ipv andersom. Qua tijd enzo...
Als het echt een golfje moet zijn denk ik dat je ze zelf moet maken. Dat lijkt mij het mooiste van klei zodat je echte kleine dakpannen krijgt. Denk alleen wel dat dat erg zwaar gaat worden. Misschien zou je nog eens kunnen kijken naar gips, is misschien ook wel geschikt. Als mal zou je misschien jaloezieen kunnen gebruiken (de lichtgebogen metalen) Als je dan 1 zo legt ( en de andere er andere zo ) er halverwege overheen. (alleen dan horizontaal, maar zou niet weten hoe ik dat moet tekenen hier. ) Als je daar dan een strook gips legt en laat drogen heb je iig de vorm en je kunt ze zo groot, klein, lang of kort maken als je zelf wilt. Hoop dat ik het een beetje duidelijk gemaakt heb en dat je het begrijpt. Is moeilijk om zo uit te leggen.
dakpannen En dit dan natuurlijk op grote maken van de maat pannen die je nodig hebt. En anders even googlen op dakpan mal, misschien vind je nog iets wat je aan staat.
@lin80: ik snap precies precies wat je bedoelt met die jaloezieen... lijkt me een hele goed idee! en ook mooi op schaal ipv met satestokjes. (hoewel je datzelfde natuurlijk ook met wat dikkere rondhoutjes kan doen). Maar dan het volgende probleem: die heb ik niet in huis, en om nou voor minstens 20 euro (weet niet wat dingen kosten) een jaloezietje aan te schaffen, er twee lamellen uit te halen en de rest op zolder te gooien vind ik ook zo wat. Misschien even op facebook rondvragen of niemand een oude heeft liggen die gesloopt mag worden thanks voor het idee!
anders even bij een kringloopwinkel kijken. En bij bijvoorbeeld de leenbakker hebben ze nog wel eens een aanbiedingen bak waar ze voor weinig in zitten. Ben blij dat je mijn uitleg snapt. haha, maar wist het ook niet duidelijker te omschrijven. Heel veel succes en hoop dat het je lukt.