Ik vraag me af of er meer kinderen zijn die, net als ik, heel veel verplicht en onbetaald hebben gewerkt als kind (jonger dan 14/15 jaar). Bijvoorbeeld omdat je ouders een restaurant of winkel hadden, op de kermis/circus werkten, in de tuinbouw etc. Of misschien moest je al het huishouden doen omdat je ouders altijd weg waren? Ik ben al heel lang op zoek naar verhalen hierover, omdat ik me haast niet kan voorstellen dat ik de enige was. Ik vraag me ook af of deze mensen wel altijd naar school konden of soms ook thuis moesten blijven om te werken. Als je hier niet wil antwoorden, ik ontvang ook graag een PB. PS: ik weet dat het niet mag, je kinderen laten werken of thuishouden van school.
Tsja, ik vind het niet direct kinderarbeid. En wij gingen altijd gewoon naar school. Mijn ouders hadden een melkveehouderij en ik heb heel wat hooipakjes gesjouwd enzo. Maar als het de spuigaten uit loopt, dan is het natuurlijk een ander verhaal. Wij hadden wel gewoon ook de gelegenheid om kind te zijn en iedereen wilde juist bij ons komen spelen, want een grote boerderij .
Ik niet (wij hoefden echt bijna niks, ik zou mijn kinderen méér laten helpen ). Maar man komt van de boerderij en daar was het wel gewoon om op zaterdag de hele dag te klussen/schoonmaken, en iedereen hielp mee. Ook de kleintjes. En op weekdagen ook helpen met klussen als dat nodig was. Maar dat klinkt alsof het veel minder heftig is dan wat jij bedoelt...Bewaren
@leraje De hele dag werken van 's ochtends tot 's avonds dus? En dan 1x per week? En hoe vond hij het werken zelf, weet je dat? En vanaf welke leeftijd hielp hij mee? Sorry voor alle vragen, maar ik ben echt heel erg benieuwd naar hoe het bij anderen is geweest die meewerk(t)en in het bedrijf van hun ouders..
Toen ik elf/twaalf was had ik mijn eerste bijbaantje in een bloemenkwekerij. We hadden het thuis niet breed en als ik iets voor mezelf wilde doen of halen moest ik dat zelf betalen...
hier ook zo rond 10 jaar tulpen koppen ed. toen werd er nog niet zo gecontroleerd. gewoon als zakcentje voor onszelf al spoorde ma ons wel erg aan om het te gaan doen. was vaak nog wel leuk ook met vriendinnen
Hier hetzelfde maar dan bij mij thuis? De boerderij was van mijn opa en oma. Na een aantal jaren is het overgegaan naar mijn ouders. In de zomer moest iedereen alle zeilen bijzetten met melken, pakjes halen, maaien etc. De rest van het jaar viel het redelijk mee, maar er waren altijd genoeg klusjes te doen, dus elke zaterdag moest er wel gewerkt worden. Maar er was genoeg tijd over om te spelen en later om met vriendinnen af te spreken. Maar we hebben er nooit moeite mee gehad dat dit moest. Eenmaal uit huis gaan we nog elk jaar heen om te helpen net pakjes halen. Mijn moeder maakt dan een grote pan soep en een stamppot
Mag ik vragen wat jij dan precies moest doen? Het zal iig niet meevallen aangezien je er nog steeds mee zit. Ik heb er zelf geen ervaring mee
Ja ik. Ik hielp mijn broer en later mijn ouders en nog veel later had ik het zelf. Met folders lopen en vouwen. Ik was 15 toen werkte ik al elke zaterdag in de winkel en toen ik 16 werd ook door de weeks. Daarbij ging ik nog naar school en ik heb ook tijden gehad dat ik stage liep en naar school ging en daarbij nog mijn zaterdag baantje had (en donderdagavond en vrijdag avond)
Ik deed regelmatig folders voor mijn zus maar dat was als zij er geen zin in had. Later had ik eigen krantenwijk (14 of 15 jaar denk ik). Ik heb rond mijn veertiende of vijftiende ook nog een tijdje in een snoepfabriek gewerkt. Dat was flink afzien maar wilde graag mijn eigen geld vedienen. Daarna eigenlijk altijd wel bijbaantjes gehad en rond mijn achttiende ging ik in dienst bij een bedrijf in mijn huidige vakgebied. Heb het altijd als heel leuk ervaren maar het was dan ook altijd eigen keuze om te werken.
Mijn moeder was vroeger enorm depressief en ging heel vaak weg en liet ons alleen. Om die reden ben ik vrij "vroeg" volwassen geworden. Samen met mn broer pland ik dan wie schoonmaakte en wie kookte.. Niet zo leuk maar helaas. Mn man moest mee riet snijden en buitenwerk bij gun verrichten toen hij oud genoeg was.
Een klasgenoot moest meehelpen bij haar ouders. Zij hadden een kippenboerderij. Zij moest elke dag eieren rapen. Legbatterijkippen. 6 in een hok met afgeknipte snavels en op een kleine ruimte. Ik weet nog dat ik dat toen al zielig vond al die kippen in 1 hokje. Maar we hebben het over 30 jaar geleden. Ik heb veel geholpen als ik daar was. Vond dat wel leuk om te doen. Ze had ook veel tijd om te spelen.
Dit is denk ik niet echt wat TS bedoelt? Iedereen heeft op zn 15e een baantje. Ik ging ook gewoon naar school en twee dagen werken plus een avond...
Ik vraag me heel erg af wat TS bedoeld mey haar post? Er zit een verhaal achter en ze zoekt lotgenoten maar wat precies is niet duidelijk? Misschien als je wat meer open bent kunnen mensen met dezelfde situatie reageren ipv de gewoonlijke klusjes/baantjes.. Een leuke jeugd niet gehad. Vanaf 8 jaar een sleutelkind geweest en dan tot 8u savonds alleen thuis. Ik heb vanaf mijn 11e gewerkt. (Illegaal en later legaal) op mijn 14e heeft mijn moeder haar eigen leven gestopt en vanaf mijn 15e voor mijn zieke (kanker) stiefmoeder en mijn alcoholverslaafde vader gezorgd tot ze op mijn 16e overleed en toen moest ik op mezelf.. Ik kan dus niet zeggen dat ik echt kind heb kunnen zijn.. en dat mijn school er zeker onder heeft geleden. Wat je ook mee heb gemaakt of je verhaal is ik hoop dat je het kan verwerken en een plekje kan geven. Dit geeft zo veel rust vind ik.. Ik heb mijn leven nu zo fijn op orde en kan mijn dochter zo veel geven van wat ik gemist heb dat is super fijn!
Ik moest vanaf dat ik een jaar of 8 was helpen in huis nadat mijn moeder een ongeluk had gehad. Ik deed dingen als stoffen en stofzuigen. Maar ik kon haar ook helpen met douchen enzo. Toen ik 12 was had ik mijn eerste betaalde baan in de tuinbouw. Toen ik 13 was had ik gewoon een bijbaan en stond ik ieder weekend af te wassen in een restaurant. En dat werd soms best laat Achja ben er niet slechter van geworden. Zal voor mijn eigen kinderen wel andere keuzes maken. Maar ik denk niet dat het slecht is dat ze in huis wat leren. Ik was al jong heel zelfstandig. Alleen voor dat werk in een restaurant was ik echt veel te jong en ik wilde het ook helemaal niet.
Mijn ouders hebben een ruindersbedrijf waardoor we wel eens moesten helpen. Maar daar kregen we veel voor terug. Op zaterdag hielp ik in het huishouden en daar kreeg ik voor betaald. Verdrr ben ik vroeg begonnen met een krantenwijk. Ben ik op mijn 15e mee gestopt en ben in de schoonmaak gegaan. Jaartje gedaan toen op mijn 16e naar de slager gegaan werkte ik op zaterdag en in de avonden werkte ik in een verpleeghuis als helpende. Toen ik bijna 17 was ben ik volledig de zorg ingegaan. (Leerling) en sinds mijn 18e diploma op zak en werkte ik fulltime. Nu met de komst van een kind ben ik 24u gaan werken Jong begonnen dus. Dit zorgde er wel voor dat ik op mn 18e een koophuis kon kopen en een mooie spaarrekening had waar je u tegen zei.
Vanaf een jaar of zeven moest ik meehelpen in het bedrijf van mijn oom. Eerst zakjes pinda's inpakken en later het zwaardere werk. Vanaf mijn elfde had ik daarnaast ook betaalde baantjes, omdat we het thuis niet breed hadden. Naar aanleiding van je post ben ik mij nu aan het afvragen wat ik hiervan vind? Ik heb hierop terugkijkend eigenlijk geen problemen mee. Mijn jeugd was niet fijn, maar dat heeft vooral te maken met de psychiatrische problematiek van mijn moeder en de afwezigheid van een vader. Ik vind dat ik van het werken an sich niet slechter ben geworden. Ik ben een harde werker en ik heb geleerd dat je er in het leven niet komt door op je gat te blijven zitten .
Ik al vanaf mijn 12e ... Zoals vele begonnen met tomaten plukken. 1dag in het weekend. Al vrij snel een andere baan waar ik naast mijn studie 2.5 werkte..
Ja van 's ochtends tot 's avonds. Vanaf welke leeftijd weet ik niet precies; ik denk dat ze er van jongs af aan 'in rolden' zeg maar? Dus als vijf/zesjarige een beetje voor spek en bonen helpen en dat werd steeds serieuzer. De boerderij was niet het hoofdinkomen en in die zin hing er dus ook niet zo veel van de kinderen af, het ging meer om het runnen van het huis en erf. De jongens hielpen buiten, de meiden ook binnen En ze hadden een redelijke verdeling qua taken geloof ik, de een hielp altijd met het vee, de ander met schuren repareren etc. Hoewel iedereen bijsprong op grote klussen, of dat nu vee was of een schuur bouwen of hout hakken oid. Op andere dagen waren er ook wel kleinere klussen waar ze ook wel mee hielpen, maar niet ten koste van school of slaap. Het hoorde er gewoon bij? Denk dat veel mensen van het platteland met (hobby)boerderijen dat hebben. Ze vonden het ook wel eens stom, maar genoten er ook van. Je bent lekker buiten bezig... En er was wel genoeg tijd voor hobby's, vrienden en school. Dus denk niet te vergelijken met jouw situatie TS.