Ik kook in principe alles vers of uit de diepvries voor nood. En ook eten wij patat, kapsalon en dergelijk. Maar Ik heb genoeg tijd dus dat is even in mijn voordeel. Dus wat ik mee wil geven is ; koop veel kruiden. Begin eventueel met simpele standaard kruiden en probeer en bouw steeds verder uit naar waar en hoe jij (jullie) lekker vind(en). Eventueel op een zakjes verpakking kijken wat erin zit en zelf een beetje na proberen te maken. Als je nou toch een pot of een blik te pakken heb. Geeft niet. Alleen het sap wat erin zit (waarin je het moet koken) zou ik eruit spoelen. Even goed omspoelen en koken in water. Dan zal er vast nog wel wat achterblijven maar het is een makkelijke eerste kleine stap. Wat wij bijvoorbeeld doen. Als we een pakje tomaten saus nodig hadden. Dat kan dat pasta saus zijn maar ook gewoon zo een chemisch aanleng zakje. Dan gooi ik er standaard een blik tomaten in met extra kruiden. Is toch iets gezonder, net zo makkelijk en ook nog eens 400 gram groente extra, makkelijker af te wisselen met kruiden en goedkoper. Klein makkelijk stapje. Wat ik in het begin vaak deed was een zakje steeds verder afbouwen. Dus in plaats van een heel zakje een half zakje (zonder extra kruiden) en zo tot dat het omgewisseld is naar mijn smaak. En ik koop dus vers aanbiedingen. Zodat ik het in huis heb. En ga daarmee recepten op internet zoeken. En dat proberen we dan volgens recept. Ik pas het daarna altijd aan naar ons eigen hand voor wat extra's of laat het zo als het lekker was. En wat ben ik blij. We eten onwijs veel, vooral mijn vriend die heeft me positief doen verassen. Verder zijn mijn kook kunsten ook echt positief verbeterd. En eten is leuk lekker en (meestal) gezond. Alleen onze mayo verslavind nog even de deur uit
Ik snap niet dat mensen zo panische kunnen doen omtrent het eten. Zoals al vele hier zeggen, een koekje of snoepje op zijn tijd moet gewoon kunnen zolang je het maar met mate doet. Ik zou echt niet wakker liggen van die rozijntjes. Het word toch niet de hele dag door gegeten? Van zo'n doosje gaan ze echt niet meteen dik of ziek worden. Iedereen klampt zich momenteel ook zo vast aan aan bepaalde levensstijlen. Neem bijvoorbeeld dat Fajah Lourens gebeuren, dat is nu ook wetenschappelijk onderzocht en blijkt dus helemaal niet zo gezond te zijn als dat zij het doet voorkomen. Het is zo zonde, ze zouden eigenlijk dit soort dingen echt moeten verbieden en juist filmpjes, teksten, boeken etc moeten promoten waarin staat dat het helemaal niet erg is als je je kind eens een patatje geeft en dat het helemaal niet erg is als ze elke dag een koekje eten. Zolang je gewoon gevarieerd eet en op let dat je niet te veel snoept is dat veel beter voor je lichaam.
Ik kook hier altijd vers. Er zijn genoeg kookboekjes met makkelijke recepten of ik kijk op internet. Mijn moeder gebruikt nog weleens zo'n zakje spaghettisaus en ik merk dat ik dat nu veel te zout vind Verder je niet gek laten maken. Ik kijk bij de kinderen niet naar calorieën, maar ze eten ongeveer wat wij eten. Alleen let ik er meer op dat ze genoeg fruit, rauwkost binnenkrijgen. Een granenkoekje krijgen ze hier ook, de oudste gaat twee keer per week (minstens) naar de bso en daar eten ze als 4-uurtje een koekje. En op een verjaardag of zo mogen ze gerust een taartje of cupcake. Zolang het niet elke dag is, is daar niets mis mee. De oudste drinkt vrijwel alleen water en melk. De jongste is verzot op smoothies. Maar dat elke dag zie ik ook niet echt zitten. Het is een beetje zoeken, maar blijf gewoon je gezond verstand gebruiken. Niemand gaat dood van een beetje suiker, een aardappel of lekkere jus over de stamppot. Fajah Lauwrens is gewoon aan het crashen. Ze neemt maar 1200 caloriën per dag in en op dagen dat ze meer mag maar 1600. Dat is een crashdieet. Het is best dat zij dit doet voor haar werk, maar voor normale stervelingen kan zoiets gevaarlijk zijn. Ongezond, hoe sommigen met hun uiterlijk bezig zijn.
Ik let vooral op voedingsstoffen. Het liefst geef ik maaltijden en tussendoortjes die veel verschillende stoffen bevatten. Tussendoor: ongezouten ongebrande noten (amandelen, walnoten, paranoten, hazelnoten), gedroogd fruit (pruimen en abrikozen verhogen je bloedsuiker niet heel erg), fruit (lekker afwisselen, rood fruit, bessen, blauwe druiven, mango, watermeloen, kiwi en natuurlijk de 'gewone' soorten), popcorn, rauwkost, stukje extra pure chocolade, gekookt ei, handje zonnebloempitten, avocado. Wat betreft de gewone maaltijden is afwisseling erg belangrijk. Met vaak hetzelfde eten krijg je te weinig verschillende voedingstoffen binnen. Eet verschillende kleuren voedsel. Probeer in kleine stapjes wat te veranderen. Het belangrijkste vind ik dat je lekker eet en niet teveel Let op calorieën. Let vooral op voedingsstoffen en bereid het zoals jij het lekker vindt. Lekker, niet teveel en afwisselen.
Miss Fajah i think i am the best https://mykillerbodymotivation.com/ Blijkbaar zweert bijna heel Nederland bij haar boeken. Las van de week een reactie dat dit de '' Bijbel '' van het gezonde lichaam is.
Helemaal out of the box, maar mijn dochter krijgt vaak als tussendoortje groenten omdat ze bijna geen fruit lust en ze op haar gewicht moet letten. Ze moet ook geen honger hebben, groente helpt goed. Als ze uit school komt krijgt ze dus bijv tussen de 60 of 100 gram boontjes. Drinkt of water erbij of magere melk omdat ze ook aan haar calcium moet komen. Ze krijgt ook af en toe een snoepje maar doe dit eigenlijk dan als extra. alleen een snoepje krijgt ze ook erge trek en wil dan snacken.
Bij mij komen er sinds een aantal maanden geen pakjes en zakjes meer in, en dat bevalt prima! Als tip werd al genoemd op internet te gaan zoeken. Je hoeft zelf het wiel niet uit te vinden, heel vaak zijn andere mensen je al voor gegaan. Via google kan je van alles vinden. Ik begon met het 'namaken' van gerechten die ik kende uit pakjes&zakjes als de boboti van Knorr. Inmiddels vind ik het leuker om nieuwe recepten uit te proberen, ook weer via internet en bijv de allerhande. Dus ga op zoek naar simpele gerechten en probeer er eens wat uit. Al doe je het eerst maar 1 keer in de week. Je kan klein beginnen en dan langzaam uitbreiden. Als voorbeeld een pastasaus... Die kan je echt heel makkelijk zelf maken! Zelf doe ik dan een paar uitjes fijn snijden en even fruiten. Hieraan voeg je verse tomaten in stukjes, of tomatenpuree (wat je wilt). Vervolgens naar eigen keuze kruiden toevoegen, ik doe vaak diverse Italiaanse kruiden, wat knoflook, peper en snufje zout. Dit laat je een minuut of 20 zachtjes door koken, vervolgens pureren en voilá... klaar je pastasaus! Vaak maak ik het daarna af met wat gehakt roerbakken, diverse verse groentes en dan de saus erdoor. Kan je spaghetti, macaroni bij maken of op de zelfgemaakte pizza doen.
Mee eens. Zolang meer dan de helft van de volwassenen in Nederland overgewicht heeft en bijna 15 procent van de kinderen kampt met overgewicht (!) vind ik de aandacht voor voeding alleen maar goed. We kunnen onze kop in het zand steken, maar ik neem aan dat niemand zijn kind een toekomst met overgewicht met alle bijkomende problemen gunt? Ik denk wel dat sommigen zich er beter in moeten gaan verdiepen en niet alle hypes in media klakkeloos moeten opvolgen. TS het boek 'eet als een expert' is voor jou misschien wel interessant. Makkelijk leesbaar en gaat o.a. ook over voeding voor kinderen met veel recepten. Nog belangrijker het boek is geschreven door vier voedingswetenschappers met een nuchtere kijk. Ze halen heel wat hypes onderuit, maar geven ook duidelijke adviezen gebaseerd op wetenschappelijke feiten. Ze baseren zich niet op een enkel uitgevoerd onderzoekje (waar de media nogal een handje van heeft ), maar feiten die keer op keer wetenschappelijk bewezen zijn in goed uitgevoerd onderzoeken.