Pijnstiller zorgt voor risico's bij bevalling

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Wilma, 11 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Pijnstiller zorgt voor risico's bij bevalling

De nieuwe pijnstiller remifentanil, die wordt toegediend aan vrouwen tijdens de bevalling, blijkt het risico op ernstige complicaties te verhogen. De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) gaat onderzoek doen.
    Medici van het Leids Universitair Medisch Centrum schrijven hun mening over remifentanil in het artsenblad Medisch Contact. Zij noemen de risico's onaanvaardbaar. Met name omdat er in de verloskamer niet genoeg opgeleid personeel en medische apparatuur aanwezig is om in te grijpen bij zulke complicaties. Het gaat hier om levensgevaarlijke afwijkingen in de ademhaling en hartslag van de moeder.

Zo'n twintig ziekenhuizen maken al gebruik van de snelwerkende pijnstiller. Vrouwen kunnen deze zelf bedienen met een infuuspomp. Het werd een goed alternatief voor de ruggenprik genoemd, maar volgens de Leidse artsen is dat uit geen studie gebleken.
    (c) gezondheidsnet.nl

nu.nl

2. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    ja heb het net gelezen gatverrrr dat hoef ik dus echt niet he!
    maar weet je waar ik bang voor ben dat ze net doen of er niets aan de hand is met dat medicijn
    en het wegwuifen met agggg mevrouwtje het kan geen kwaad en is allemaal overdreven.

3. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ik heb dat spul ook gehad tijdens de bevalling :confused: Was wel heerlijk trouwens, ben nog nooit zo lekker stoned geweest 8-[

4. Guinevere

Guinevere Fanatiek lid

25 mei 2006
    1.179
    0
    0
    ik heb het dus ook gehad...was helemaal weg voelde niks meer!
    de verloskundige vroeg hoeveel heeft ze gehad van dat spul?
    ik ben ook doordat ik geen ehchting met mijn zoontje heb gehad hierdoor depressief geraakt.
    volgende keer maar een ruggeprik of niks!

5. mama1

mama1 Actief lid

18 aug 2008
    189
    0
    0
    Ik heb het ook gehad tijdens mijn bevalling :confused: , werd er alleen maar stoned van, maar voelde verder alles nog.... Twaalf uur later alsnog maar een ruggeprik gekregen.

Lekker verhaal, dat ze daar nu pas mee aankomen!

6. famke84

famke84 Actief lid

21 nov 2007
    279
    0
    0
    verpleegkundige
    Friesland
    Heb het ook gehad. Kwam aan de apparatuur maar niets aan het handje... Werd toch nog KZ!

Ik wil wel eens weten welke complicaties precies...!

7. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ahhh dit verklaart een hoop. Ik 'loop' bij het LUMC en toen ik vroeg naar die pijnstiller met dat pompje, zeiden ze dat ze deze niet gebruiken. Vond ik nog stom, want het scheen zo goed te helpen. Maar nu begrijp ik dus waarom... naja een pethadine prik schijnt ook wat te helpen.

8. famke84

famke84 Actief lid

21 nov 2007
    279
    0
    0
    verpleegkundige
    Friesland
    Ik heb bij de eerste bevalling pethadine gehad en bij de tweede remifentanil. Vond de tweede veeeeeeel beter. Je bent wat sneller bij!

9. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Ja, of je komt helemaal niet meer bij!

10. Mirella28

Mirella28 Fanatiek lid

17 aug 2006
    1.143
    0
    0
    Administratief
    Rotterdam
    Ik heb het ook gehad tijdens mijn weeën.
    Ik vond het fijn want toen kon ik even bij komen en kreeg weer praatjes. Maar na een uurtje zakte de hartslag van mijn dochterje snel en hebben ze het er gauw vanaf gehaald. Het was niet duidelijk of het nou kwam door de remifentanil of doordat ik op mijn rug lag zei een verpleegster, maar het zal wel door dat spul komen.

Ben nog wel steeds voor pijnstillers. Het duurde zo lang die bevalling, is was op en dan moet je nog persen.

Deel Deze Pagina