Hou op over pillenjunk . Ik moest gister online een vragenlijst invullen voor een onderzoek naar herhaalde miskramen dat loopt in het LUMC. Een van de vragen was hoeveel soorten supplementen ik slik. Ik wilde 11 invullen, maar dat kon het programma niet aan, want dat was meer dan 10 , haha! Ik heb zo'n week-pillen-rek van de apotheek, waarbij je per dag 4 vakjes hebt ('s ochtends, 's middags, namiddag, 's avonds) en ik gebruik alle 4 de vakjes op een dag . Dit vond ik over vitamine E: 1 IE Vitamine E: het biologische equivalent van ongeveer 0,667 mg d-alpha-tocopherol (exact 2/3 mg), of van 1 mg van dl-alfa-tocopherolacetaat
Mee eens. Als je meer vit E wil slikken, kun je het er inderdaad nog naast innemen. Ik heb er een van 400 IE van de Tuinen. Omdat er al 50 IE in Thorne zit, neem ik die losse om de dag.
Hier ook een soort pillendoosje, en ik merk als ze me vragen wat ik neem van medicatie dat als ik dan buitenkom ik denk oh dat ben ik vergeten te vermelden -) Hier l-thyroxine, aspirine 100, clexane, omega 3, vit D, magnesium, tarwekiemolie (nu wel mee gestopt), omnibionta pronatal , 2 mg methylfolaat, 1 methylcobalamine en 25 mg P5P (jakkes)
Hier trouwens nooit zeker geweten of je tarwekiemolie en omega 3 wel mag slikken in combi met aspirine en clexane en ahja, utrogestan ontbrak al in het lijstje hierboven
Sorry, ik denk dat ik de verkeerde link had gepost, het is deze: https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/product/19685/Homocysteine-Support-Orthica-60-tabletten Daar zitten ook methylformen in. Ik slik nu 3 tabletten per dag, daarmee kom ik op 30 mg P5P, 1200 mcg metafolin en 750 mcg methycobalamine. Wat denken jullie, te laag/te hoog? In principe asviseren ze 2 tabletten per dag... Als ik Thorn ga slikken, zit ik op 10 mg P5P, 1000 mcg metafolin en (uit mijn hoofd) 800 mcg methylcobalamine. Lagere doseringen dus... Zal het genoeg zijn???? Kun je die vitamine E 200 IU gewoon bij een drogist kopen, of moet je die ook op internet bestellen?
Helaas heel slecht nieuws hier... HCG maar 700 en progesteron maar 14... Veel te laag voor 5w2d zwangerschap... De derde miskraam lijkt dus een feit... We zijn gewoon kapot en hebben geen idee hoe verder en wat we nog meer kunnen doen. En wat nu? Stoppen met utro en afwachten of mijn lichaam het vruchtje afstoot? Of toch doorgaan in zeer zwakke hoop dat het misschien toch goed komt? En als ik met utro stop, moet ik ook met aspirine stoppen, zodat ik niet oneindig blijf bloeden als ik een miskraam krijg? 33 jaar, 3 miskramen, man slechte zaad en 40 jaar, niks bijzonders gevonden behalve MTHFR heterozygoot... Ik geef het op. Ik kan het niet meer. Hoe moet ik blijven geloven dat het ooit goed zal komen?...
Probeer over 3 dagen weer een hcg, progesteron en oestradiol bepaling te laten doen. Om te kijken of er een positieve evolutie is te zien. Hoeveel progesteron neem je? en neem je die vaginaal of oraal? en in welke eenheid drukken zie die progesteron uit? Gaven ze ook op hoe hoog je oestradiol was? en je TSH en T4 hoe was die, is die al bekend? Het klinkt niet erg hoopvol om heel eerlijk te zijn. Gaf DD zelf advies hierover wat nu te doen? Alvast een knuffel voor je gevoel. Toch denk ik dat je wel zwanger zou kunnen blijven mits de oorzaak gevonden is. Je hebt deze ronde geen prednisolon gebruikt toch? Veel liefs en sterkte..
MamavanH, dit zijn de uitslagen... HCG: 708.6 mIU/ml Progesteron: 14.4 ng/mL Oestradiol: 50 pg/ml TSH: 0.66 FT3: 2.66 FT4: 10.30 Wat vind je ervan???? Scholtes zegt niks, behalve over een week weer een echo te doen. Grrrr!!! Ben helemaal klaar met DD op dit moment! Alsof het hem niks scheelt... En daarna adviseert hij IVF met embryoscoop. Daarmee kun je volgens hem de beste embryo selecteren en laten terugplaatsen. Hij denkt dat het in mijn geval aan de kwaliteit van embryos kan liggen, hoewel mijn AMH perfect is voor mijn leeftijd (3.2), en bij mijn man is er ook niks vreemds gevonden behalve te weinig zaadcellen. Dus hoezo slechte embryos?! Ik neem op dit moment 2 utro pillen van 200 mg, dus 400 mg in totaal. Ik breng ze vaginaal in 's ochtends en 's avonds. Ik begon met prednisolon meteen nadat ik wist dat ik zwanger was. Volgens mijn eigen berekeningen was het 13 DPO, was dus zelfs niet officieel overtijd. Ik neem dagelijks 10 mg 's ochtends. Met 100 mg aspirine en actieve B's begon ik zelfs eerder, waarschijnlijk nog voor de conceptie, maar dat weet ik niet meer zeker. Maar in ieder geval zeker voordat ik een positieve test had... Ik weet het gewoon echt niet meer... Je zegt, mits de oorzaak is gevonden... maar ze vinden niks! Ja, heterozygoot MTHFR, maar that's it... alle andere uitslagen keurig binnen de normwaarden, en ik heb toch al heel veel onderzoeken laten doen.... We hebben volgende week ook een afpsraak in Gent, dus misschien kunnen ze daar nog iets voor ons betekenen... maar tot nu toe lijk ik gewoon kerngezond...
De progesteron heb ik voor je omgerekend naar NL nomren die is netjes rond de 44 nmol/l. Maar ook niet heel erg hoog. Progesterone ng/mL nmol/L Unit Conversion -- EndMemo Het kan zijn dat je beter al voorafgaand aan de ovulatie dus op CD1 begint met 10 mg prednisolon en dan ophoogt naar 20 mg 2 dagen na ovulatiepiek. Je kan nog heparine toevoegen aan je mix en baxters ("the full blown panel zeg maar"). Vorige week meldde je nog vreemde verschijnselen en iets met appelsap of het daaraan kon liggen. Wat was dat ook alweer? wat zijn de referentiewaardes van de Ft3 en ft4? en in welke eenheid? Er zijn nog veel opties rond de trombofilie. Serum test ze en dr. Pf ook. Ik ben erg benieuwd wat er nog uit de test van dr. Pf komt die je gister gedaan hebt. En of als je volgende keer zwanger bent, of de intralipid indien eerder ingezet nog hulp kan bieden. Ik vind het erg rot voor je. Zou het advies van Scholtes wel opvolgen hoor. Heb jij eigenlijk al een Hidden-C en "7-in-1" test gedaan via Serum Athene?? Veel van de MMM meiden hebben 'm gedaan en een aantal al met succes ... Nogmaals veel liefs, en zet toch nog ff door.
oja, je oestradiol zou je nog kunnen verhogen met een estrogen / estradiol pilletje of pleister, zou je nog aan dr. S kunnen voorleggen. Zou je utro ook nog iets hoger mogen ? (wel allebei doen anders wordt de verhouding te scheef).
MamavanH, dank je wel voor de conversie. Dat klinkt inderdaad nog redelijk, al niet te hoog... De referentiewaarden van TSH, FT3 en FT4 zijn: TSH: 0.66 microIUI/ml; norm 0.3-2.5 microIU/mL FT3: 2.66 pg/mL, norm 1.7-3.7 pg/mL. FT4: 10.30 pg/ml, norm 7-14.8 pg/mL. Lijkt me netjes, toch? Wat vind je van mijn oestradiolwaarde? Hier heb ik echt geen verstand van... Ik schreef inderdaad vorige week dat ik veel last had van een soort van allergie op mijn lippen... heel droog en schaal en de huid eromheen lijkt ook geïrriteerd. Geen idee waardoor het komt, ik dacht dat het misschien aan appelsap lag die ik in grote hoeveelheden bij mijn ouders had gedronken... Maar ik heb het nog steeds. Brix en Elpie hadden geopperd dat het door de kou kon komen. Hidden C heb ik niet gedaan... wilde ik de komende menstruatie doen, maar die bleef uit... Ik heb bij de huisarts geregeld om mijn hcg en progesteron op maandag nogmaals te prikken. Maar wat zou je mij adviseren om te doen? Doorgaan met utro? Dezelfde dosering? Of stoppen? What about prednisolon en aspirine? Wat is de kans dat het nog goed komt met deze zwangerschap? Misschien hou ik door het gebruik van utro en prednisolon juist de onvermijdelijke miskraam tegen? Of denk je dat er nog kans is dat het goed komt?..
Kishka: lieve Kishka ik weet niet of het goed komt, maar als je arts adviseert om door te gaan (min of meer doet hij dat) zou ik doorgaan en in ieder geval maandag nogmaals prikken op progesteron, oestradiol en hcg. In dat geval alles blijven innemen. Utro iets ophogen maar dan wel samen met ophoging van oestradiol (als je dat nu nog kan krijgen). Heb je je waardes van dr. Pf al terug? dan kan ik misschien iets toevoegen aan het advies van dr. Pf... aspirine nog blijven nemen. Met het omrekenen van de FT4 en FT3 naar NL normen heb ik wat moeite.... maar gevoelsmatig zou je FT4 waarde wat hoger mogen zijn voor een zwangerschap (als de omzetting klopt dat volgens NL maatstaven dit 13,2 pmol/l is...maar ik ben daar niet zo goed in). Je TSH kan kunstmatig laag zijn door gebruik van prednisolon.
MamabanH, bedankt voor je uitleg en je advies. Natuurlijk kan niemand zeggen of het goed komt. Maar de arts adviseert ook HE-LE-MA-AL NIKS. Ik neem op eigen touwtje utro, die heb ik in Oekraine gekocht, daar koop je het gelukkig zonder recept. Ik vroeg Scholtes gister of hij mij utro kon voorschrijven, maar hij vond het niet nodig. Vandaag heb ik alleen de assistente gesproken en wat ik van haar begreep, is dat ze deze zwangerschap geen kans geven. Utro gebruiken vindt Scholtes niet nodig, zijn advies is "doe maar een echo over een week, maar het wordt toch vast een miskraam. Dan wacht je twee cyclussen, kom je terug en doen we IVF met embryoscoop". Dit is zijn plan van aanpak... Dus ik krijg van hem geen utrogestan en ook zeker geen estradiol... Ze kijken in DD echt niet verder dan je zwanger krijgen door IVF. Als je eenmaal zwanger bent, ben je niet meer interessant voor ze... En aangezien ik niet eens door IVF zwanger ben geraakt, willen ze zich helemaal niet met mij bemoeien... Ik krijg Scholtes ook niet zelf te spreken, alleen zijn assistente, dus kan ook geen vragen direct aan hem stellen... tenzij ik een afspraak met hem regel. Maar aangezien ze het superdruk daar hebben, zal het pas ergens over 4 weken zijn... Ben dus helemaal klaar met DD op dit moment, heb het gevoel dat ze mij gewoon keihard laten vallen... en ik ben op dit moment ten einde raad... De enige wat ze dus zeggen, je hcg en progesteron zijn te laag, dus je moet maar een echo over een week doen. That's it....... Daar heb ik niks aan... Kun je mij zeggen wat de Nederlandse maatstaven zijn voor FT3, FT4 en TSH? Ik ben een chemicus van achtergrond, dus ben juist heel goed in omrekeningen .
vrij T4 - pmol/l - [ 12-24] totaal T3 (die andere heb ik niet staan) nmol/l 1.1-3.1 TSH mIU/l 0.4-4.3 (maar eigenlijk bovengrens 2.5 ivm zw.schap] oja toch SHL-Groep - Laboratoriumbepalingen SHL tjonge, weet je wat ik raar vind dat hij wel via de echo 5w2d opgaf...dat zou dan toch niet kloppen? ik bedoel die echo is dan toch goed? kijken ze niet fout? ik zou gewoon de gok wagen en maandag kijken in je bloed...
Dat snap ik ook niet... Maar ik heb de echo met eigen ogen gezien. Een vruchtzakje van 0.37 cm, nog erg klein dus, maar komt overeen met een zwangerschap van 5w1d... Ik snap het ook helemaal niet....... Misschien een lege vruchtzaak?.. Er was nog geen dooierzakje te zien, maar dat is toch ook normaal bij net 5 weken? Ik zat al te rekenen... Ik heb voor het eerst zondag 17 februari duidelijk positief getest met CB digitaal (zwanger 1-2). Die zijn best gevoelig en geven positief resultaat vanaf 25 IU. Stel je voor dat mijn hcg dan net 25 was en het verdubbelt elke twee dagen... Dan krijgen we het volgende rijtje: 17-02: 25 IU 19-02: 50 IU 21-02: 100 IU 23-02: 200 IU 25-02: 400 IU 27-02: 800 IU 2-03: 1600 IU Dan zou mijn hcg donderdag 28-02 rond 1000 moeten zijn... Dan is 708 laag, maar misschien ook niet dramatisch laag?... Ik weet het gewoon niet...
nee heb je ja kun je krijgen? gewoon ervoor gaan die paar dagen extra maakt dan toh ook niet meer uit?
Ik ben heel bang dat mijn lichaam het opnieuw niet zelf zal afstoten... en opnieuw gecuretteerd worden drie maanden na de laatste curettage... Misschien als ik nu stop met utro, krijg ik toch een spontane miskraam; als deze zwangerschap niet levensvatbaar is, zou dat de beste optie zijn... Nu opnieuw een kv test gedaan en het streepje is net zo donker als twee dagen geleden... terwijl hcg nu expolisief zou moeten stijgen. Dus ik heb eigenlijk geen hoop meer dat het goed zal komen.... Voel me gewoon helemaal leeg....
hoe snel verwacht je dan dat je een spontane miskraam krijgt? en maandag is al over 2 dagen....zo veel langer zou het niet duren. bij mij duurde het 2 weken voordat de vrucht werd afgestoten spontaan. Zonder medciatie of wat dan ook. Ik voelde bij 8 weken "alsof de groei gestopt was heel plots" en na 2 weken kwam het spontaan.
Kreeg net een mail van Pfeiffer, hij adviseert om prednisolon dosering met 5 mg te verhogen... Dan zit ik op 15 mg. Hij zegt dat te lage hcg een indicatie kan zijn van afstoting van het vruchtje door het immuunsysteem. Ben hem heel dankbaar daarvoor.... Het voelt toch veel beter als een arts je vertelt wat je in ieder geval kunt doen om de zwangerschap proberen te redden. Scholtes zei niks, behalve "doe een echo over een week". Ik snap dan ook niet waarom er nooit wordt geprobeerd een zwangerschap te redden, zeker bij de vrouwen met herhaalde miskramen? Ze zeggen dat een miskraam niet te voorkomen is, maar dat is toch helemaal niet waar, als je het boek van Alan Beer leest? Naar mijn mening, zeker bij vrouwen met herhaalde miskramen zou je voor elke zwangerschap moeten vechten en alles inzetten wat mogelijk zou kunnen helpen. En niet gewoon zeggen "wacht maar af en doe een echo over een week".... Dat kan ik gewoon niet begrijpen...
Och Kishka, wat verdrietig . Ik heb nu even niet zo veel toe te voegen aan wat mamavanh al heeft gezegd, maar ik wilde je even een dikke knuffel geven. Sterkte!