Er wordt niks met mijn aangifte gedaan.

Discussie in 'De lounge' gestart door Luuz, 5 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Even stoom afblazen..

In dec. 2010 hebben mijn man en ik aangifte gedaan van oplichting. Dit geintje kostte ons 180 euro..
    Aantal keer naar de beste man een brief en email gestuurd waarin we ons geld terugeisten voor een bepaalde datum. Als hij het geld niet terug zou storten zouden we aangifte doen..

Zo gezegd zo gedaan.. uiteraard nooit weer wat van gehoord.. De politie vertelde ons dat ze niks met onze aangifte konden doen;)
    Na een jaar kregen we ineens een brief in de bus dat de aangifte doorgestuurd was naar de politie in Rotterdam.. (wij wonen vlakbij Zwolle; politie Ijsselland). Wij dachten dus; mooi, er komt actie in.. Niet dus..

Een aantal keer achteraan gebeld, gaat toch om een vrij groot bedrag.. 'Nee mevrouw, de zaak is in behandeling.' En toen niks meer.. Vorige week was ik het zat en opnieuw contact opgenomen met de politie.. Ik zou teruggebeld worden binnen twee dagen.. Afijn, 1.5 week later telefoon.. Er waren een aantal aangiftes binnen gekomen tegen deze man en omdat er een speciaal team is samengesteld voor internetoplichting was er waarschijnlijk iets mis gegaan.. Maar hij zou kijken wat hij kon doen..

Kreeg ik net weer telefoon.. De aangifte is niet eens in behandeling genomen.. Er zijn een aantal aangiftes tegen deze man uit de stapel gehaald en naar het OM gestuurd. De man is voorgekomen en moet deze bedragen terugbetalen. hij heeft alleen geen rooie cent, dus tja, van een kale kip valt niet te plukken.. Mijn aangifte gaat gewoon de prullenbak in.. Het is niet meegestuurd naar het OM.. er zijn 3 (!!) van 25 aangiftes meegenomen en de rest? Tja, gebeurd niks mee en verdwijnt..

Kortom; je kan fluiten naar je geld..
    Heb hem gevraagd of dit zomaar kan. Zijn ze niet verplicht om hier iets mee te doen? Waar doe ik dan aangifte voor?
    'Ja mevrouw, maar dan moet u maar niks kopen via internet. Feitelijk is het uw eigen schuld' Ja hallooooo... Dus als ik iemand keihard op wil lichten kan dat gewoon.. De kans dat ik dan gepakt word is klein, want ze doen er toch niks mee..
    Zegt ie; Feitelijk wel. Er komen belangrijkere aangiftes binnen. Internetoplichting is eigenlijk niet de prioriteit.

Nee dat snap ik, maar kom op.. na 1.5 jaar en nooit bericht gehad.. En dan keihard; Tja, jammer maar pech voor u.. Dat geld krijgt u niet terug, want we doen er niks mee..

Heel fijn :x

2. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Dat is echt klote zeg.:(

Ik denk idd dat je gewoon pech hebt (zacht gezegd) hij heeft niks dus kan ook niks betalen.

Vraag me even af hoezo kostte de aangifte 180 euro?

3. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    het bedrag waar het om gaat is 180 euro;)

4. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    nou al had hij een miljoen op de bank staan, hij hoeft mij niet terug te betalen want mijn aangifte is niet meegestuurd naar het OM..

5. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

O ja dat was ook zo sorry.Wat was de reden dat er maar een aantal uit de stapel zijn gehaald? Of hebben ze dat niet gezegd?

6. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Klopt helaas, ze doen nagenoeg nooit iets aan internetoplichting.
    Heb het zelf ook meegemaakt en ook niets mee gedaan.
    Ze hebben natuurlijk veel belangrijker dingen te doen maar het is wel lullig.

7. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Nou ik snap niet waarom ze er maar 3 meegenomen hebben, terwijl er een hele stapel ligt.. Kijk dat hij het niet kan betalen, prima.. Dan houd het op.. Maar het wordt niet eens in behandeling genomen?

8. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    je begrijpt t verkeerd, jouw aangifte is gewoon opgenomen als voegen ter zitting, en wordt aut. doorgestuurd met het systeem, de schade wordt dus gewoon meegenomen in de zitting, de verdachte wordt alleen veroordeeld op basis van 3 aangiftes,gebruikt als "voorbeelden" zeg maar, wil niet zeggen dat de schadebedragen vd overige niet worden verwerkt, kan alleen maanden cq jaren duren..

9. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    De man aan de telefoon heeft het me heel anders uitgelegd. De zitting was namelijk al geweest voor mijn aangifte opgepakt was.. Hij heeft aan de hand van de aangifte in het systeem gekeken en zei dat de man al was veroordeeld.. Er is dus letterlijk niks met de aangifte gedaan.. Dat is wat de man me vertelde.. Ook dat er niks meer mee gedaan word en dat de man mij niet hoeft terug te betalen omdat hij alleen veroordeeld is voor het terugbetalen voor de bedragen die in behandeling zijn geweest (3 dus)

10. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Vind ik heel vaag...

11. Lien81

Lien81 Actief lid

5 jul 2006
    250
    0
    0
    Het OM is niet verplicht om iemand te vervolgen n.a.v. een aangifte. Als je het niet eens bent met een beslissing om niet te vervolgen, kun je een zogenoemde artikel 12-procedure starten bij het Gerechtshof, maar ik denk niet dat dat hier wat zal opleveren. Ik snap dat het voor jullie een hoop geld is, maar in het geheel van aangiftes is een oplichting van 180 euro 'peanuts' en het OM heeft niet genoeg capaciteit om alles te vervolgen. Dus maken ze een afweging en die valt in jullie nadeel uit.

Je kan de oplichter trouwens ook nog wel civiel aanpakken, maar dan moet je zelf nog wel kosten maken (dagvaarding, griffierecht voor de kantonrechter) en hoewel je die kosten natuurlijk meevordert, is de kans dat je ze uiteindelijk kunt verhalen minimaal bij zo'n kale kip.

Al met al heb je dus wel theoretische mogelijkheden, maar in de praktijk toch niet echt. Heel zuur, want op deze manier blijven de oplichters gewoon lekker actief.

12. vivianbraak

vivianbraak Niet meer actief

Dat gebeurt zo vaak! Te belachelijk!

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

De politie moet er voor zorgen dat de man veroordeeld wordt en that's all. Dat jij voor 180 euro de ballenbak ingegaan bent, is geen zorg van de politie maar hooguit van justitie. Als jij heel graag dit bedrag (wat in de wereld van de aangiftes werkelijk peanuts is) terug wilt vorderen moet je een advocaat inzetten en dit gaan verhalen. Ik durf je te verzekeren dat dat duurder is dan die 180 euro en je kans van slagen miniem.
    Internetshoppen kent risico's. In jouw geval kost dit risico je 180 euro en vooral veel ergernis. Dat is erg vervelend en mogelijk dat je er iets van moet leren.

Veel sterkte. Ik begrijp je frustratie

14. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

Mee eens..

Succes ermee

15. Sabrina25

Sabrina25 Fanatiek lid

1 sep 2010
    1.368
    0
    0
    geen
    Rotterdam
    Het is idd vrij makkelijk iemand op te lichten via internet. Wij hebben het ook eens meegemaakt en de politie doet helemaal niets....

Deel Deze Pagina