Hmmm.... ik snap dat je als grootouders heel erg verdrietig bent wanneer je volwassen kind met partner omkomt bij een ongeluk, maar dat je dan de cryo's opeist en middels een draagmoeder alsnog opa en oma moet worden..... Nee daar kan ik met mn pet niet bij. https://www.nu.nl/buitenland/5219078/chinese-baby-komt-vier-jaar-dood-ouders-middels-draagmoeder-wereld.html
Wat een egoïsme zeg. Neem dan een puppie of zo. Een kind ‘maak’ je toch niet om voor jou te leven. Die grootouders zijn al op leeftijd, dus het kind heeft straks niemand meer.
Puur egoisme om een stukje van hun kind terug te krijgen. Maar dat dit jongetje zal opgroeien zonder ouders weegt voor hum blijkbaar minder zwaar dan hun eigen gemis.
Ik krijg een beetje hetzelfde gevoel hierbij als bij de film 'Womb'... Erg sneu voor het kind, als de grootouders er niet meer zijn, heeft hij niemand meer.
Ondanks dat ik zelf via ivf moeder geworden ben geloof ik niet dat deze behandelingen hiervoor bedoelt zijn....
Ik zit de hele tijd na te denken zou ik dat dan ook doen of niet? Stel dat je zoon en je schoondochter overlijden dat lijkt mij het ergste wat er is. En dan kom je erachter dat ze dmv een draagmoeder nog een kindje van hun op de wereld kan rond wandelen. In die emoties kan ik ergens begrijpen dat je dat dan wilt als ouders of het ethisch verantwoord is is een tweede vraag natuurlijk. Mijn volgende vraag is hoe het dan komt dat ze de rechtzaak gewonnen hebben...
Ik denk ook dat ze dit erg uit emotie doen. Misschien zelfs omdat ze iets van hun zoon terug zouden kunnen zien in een kleinkind. Vind alleen dat dat niet zou moeten kunnen. Denk dat het voor het kind niet goed is, ik vind het iig niet ethisch verantwoord.
Ik vond het ook vreemd maar vanuit de emoties wel te begrijpen. Hoop dat de rechter goed onderzoek heeft gedaan/laten doen
Ik denk dat ze dit ook uit emoties doen dat kan je egoïsme noemen, maar als je zoiets als ouders meemaakt vraag ik mij af of het onder het kopje egoïsme valt. Ik ben juist heel nieuwsgierig naar waarom de rechter hun in het gelijk heeft gesteld. Nu ga ik er even een "leuke" tussen gooien, ik lees wel eens verhalen dat moeders zwanger worden dmv ivf terwijl hun man al overleden is, gaat dat dan ook te ver of is dat wel oké? En waarom zou dat dan wel oke? Of is dat ook niet ethisch verantwoord? Ik weet het namelijk niet.
Persoonlijk gaat mij dat idd ook te ver. Maar ik ga er verder niemand op aan spreken. Maar wat er nu is gebeurd vind ik nog een veel grotere stap te ver. Zeker omdat ze ook nog eens het kindje willen vertellen dat de ouders weg zijn gegaan. Dan heb je eerst een kind dat denk dat hij verlaten is en daarna krijgt hij hopelijk nog eens de waarheid te horen dat zijn ouders al dood waren nog voordat hij überhaupt geboren was. En dan moet een rechter nog gaan beslissen wie van de 4 grootouders de voogdij behoud. Als ze die al behouden. Zeer onethische situatie.
Ik heb dat nog nooit gehoord maar zal vast kunnen dat dat gebeurt. Wat je ethisch verantwoord vindt bepaal je toch eigenlijk zelf en niet de maatschappij. Het kan natuurlijk ook gewoon gebeuren dat je man overlijdt als je zwanger bent en dan groeien die kinderen ook op zonder vader. Maar ik zou niet moedwillig zo'n situatie bijvoorbaat al creëren. Tjonge je stelt echt een lastige vraag, want in het geval van cryo's....... Toen ik begon met ivf heb ik besloten elke cryo te laten terugplaatsen en nooit te vernietigen. Omdat ik een cryo wel als een beginnend mens zie. Gedurende het proces bleek dat ik niet zoveel cryo's had dus dat bleek verder geen uitdaging. Dus als ik in zo'n situatie terecht zou komen zou ik 1 van die 2 principes moeten laten vallen. Wil je niet meer zulke moeilijke vragen stellen 's ochtends vroeg
Ik vraag mij gewoon heel erg af wat de reden van de rechtbank is geweest waarom de grootouders in het gelijk zijn gesteld, eigenlijk zegt de staat daarmee dat het ethisch verantwoord is. " hier alsjeblieft, doe ermee wat je wilt, laat het vernietigen, zoek een draagmoeder of doe er helemaal niks mee. " Eigenlijk laat jij zien doordat ik die vraag stel dat het al veel genuanceerder in elkaar zit. Jij hebt besloten alle cryo's te willen laten terug plaatsen en niet te willen vernietigen, dus als jou man ( je bent neem ik aan samen?) plotseling overlijd ( wat echt absoluut niet te hopen is!!) vervaagd voor jou, misschien op dat moment wel het ethische, je zit dan met een heel groot dilemma. Eigenlijk staan jou twee meningen op dat moment haaks tegenover elkaar. Sorry dat ik het je zo moeilijk maak zo in de ochtend! Ik wilde met die vraag eigenlijk een beetje laten zien dat als je zelf in zo'n soort situatie zit je er opeens heel anders over kan gaan denken en dat het niet allemaal zo zwart wit is. Ik merk bij mezelf dat ik er gewoon niet zo'n sterke mening over heb en dat is mij kennende best wel heel bijzonder.