Het Nederlandse onderwijs glijdt af: al 20 jaar daalt niveau, zegt inspectie

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door amdaa, 11 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.308
    28.487
    113
    Als ik het vergelijk met hier (FR) dan heeft Nederland meer last van segregatie en dat komt oa. door bijzonder onderwijs. Ik ben daar ook op tegen omdat je dus ziet dat er bubbels gevormd worden.

Hier in Frankrijk heb je openbare scholen en privéscholen. De echt rijke élite gaan naar een privéschool, de rest naar een openbare school. Daardoor zijn alle scholen gemengd: rijk en arm, levensovertuiging, afkomst, etc. Alles zit bij elkaar, alles komt elkaar tegen. En dat laatste is iets wat ik heel belangrijk vind.

2. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Ik ben ook zeer dankbaar met onze middenmoot dochter hoor! Geen rare dingen etc! Maar ik begrijp de zorgen wel... soms lijkt het wel eens of elk kind ‘iets’ heeft (niet dat de kinderen daar iets aan kunnen doen!).
    En ik kan mij gewoon voorstellen dat wanneer een leraar een klas heeft met een aantal kinderen met ‘iets’ heeft, dat soms ten koste kan gaan van de kinderen die (gelukkig!) niets hebben. Dat neem ik ook niemand kwalijk

3. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Wat ik echt mis voor de klas zijn de docenten die echt passie hebben voor hun vak en zin om hun kennis over te brengen.

En dat kan gewoon onmogelijk op alle vakgebieden.
    Een juf kan niet passie, algemene interesse en voldoende vakinhoudelijke kennis hebben over EN wiskunde EN natuurkunde EN geschiedenis enz.
    Daarom vervalt onderwijs in bovenbouw van de bs voornamelijk op het afwerken van methodes.

Ik heb de bovenbouw destijds in buitenland gedaan, en we hadden voor zeg maar groepen 6 tm 8 ook vakdocenten. Een basisjuf en dan docenten voor wiskunde, vreemde talen en zaakvakken.
    Dit zijn mensen die echt losgaan op wiskundige sommen of die je volledig meenemen in hun verhalen over vroegere tijden. Daar leer je echt wat van.

En dat legt een veel stevigere basis voor verdere onderwijs in mijn ogen.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Vakdocenten lijkt mij zeker in de bovenbouw ook een goed idee. Zoals op de middelbare zeg maar.

Hier hebben ze om de week wel een vakdocent voor gym en dat scheelt enorm met de gymles van de juf zelf.
    Evenals muziek, in groep 5 en 6 gaan de kinderen de helft van het schooljaar naar de muziekschool hier om een instrument te bespelen, heel waardevol.

5. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ja hier ook voor gym en muziek.

En dan bedenken dat de andere specifiek vakinhoudelijke vakken allen door een docent worden gegeven. Die volgens mij geen vakinhoudelijke scholing heeft gehad voor betreffende vakken.

tuc vindt dit leuk.
  6. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik zie het eigenlijk ook in onze stad en vriendengroep terugkomen.
    Sowieso woon ik in een zeer blanke stad met veel koopwoningen die ook nog eens stevig geprijsd zijn. Een zwarte school zou ik voor naar de andere kant van de stad moeten.

Echter bij mij in de wijk staat een zeer elitaire school waar wij niet voor kiezen. Het is daar in de ochtend een optocht van Porsche's en Thaise nanny's. Daar ben ik te nuchter voor ook al zijn er vrienden van ons die er wel voor vallen.

Mijn kindjes gaan dus ietsje verder weg naar school. Ook die is wit, ook met meer dan 90% hoogopgeleide ouders maar niet te pretentieus.

7. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    @tupp, zitten jouw kinderen op een IPC-school? Ik herken er veel van in wat je beschrijft namelijk.

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.154
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Nee, maar nu ik het lees spreekt het me wel aan.

Novastar vindt dit leuk.
  9. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Mij ook heel erg. Tot voor kort was er één IPC-school in onze woonplaats en wij overwogen serieus om voor deze school te kiezen ondanks dat die helemaal aan de andere kant van het (grote) dorp staat (terwijl er ook een school een kilometer verderop zit) omdat de onderwijsmethode ons zo aansprak. Inmiddels gaat de dichtstbijzijnde school ook met IPC werken. Omdat dit ook een heel prettige en goede school is is onze keuze hoogstwaarschijnlijk wel gemaakt. Ik denk dat IPC wel aan een opmars bezig is.

10. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Hier in Amsterdam waren 2 jaar geleden de wachtlijsten voor basisscholen zo extreem lang dat je geen keuze meer had om te kiezen voor een school met meer hoogopgeleide ouders of niet. Je mag je voorkeur opgeven van drie scholen (binnen een bepaalde postcodegrens) maar als jouw nr. 1 keuze verder van huis is en het is daar druk met aanmeldingen die dichter bij de school wonen word je toegewezen aan je 2e keuze of 3e keuze. (ik weet niet of het inmiddels alweer is aangepast deze regels want heb op het moment geen mensen in mijn omgeving die op zoek zijn naar basisscholen).

11. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Ik heb zelf op een zwarte basisschool gezeten, zaten in de klas van 25 kinderen met mij meegeteld 3 blanke kinderen. De rest kwam uit veel verschillende landen. Uiteindelijk was de HAVO/VWO uitstroom in onze klas niet eens zo slecht. Mijn ouders hadden 2 andere opties op redelijke fietsafstand, 1 school met best veel kinderen uit een asociale wijk (dit wilde ze absoluut niet) en een christelijke school die helemaal blank was. Omdat we in Amsterdam woonden en dit gewoon de samenleving is in Amsterdam hebben ze voor de zwarte school gekozen en daar ben ik nog steeds blij mee. Veel geleerd over andere culturen van vriendjes en vriendinnetjes en door daar over de vloer te komen.

puzzelstukje vindt dit leuk.
  12. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Er is zeker beweging in het onderwijs. In ons bestuur uit dat zich in talentontwikkeling. Uitgaan van de talenten van het kind, actief en onderzoekend leren. De leerkracht wordt coach.
    Niet meer gericht op het product maar met het proces, bezig zijn met 21- eeuwse vaardigheden.
    Daar hoort feitenkennis niet meer bij. (en daar ben ik heel gelukkig om!!) Het is wel lastig om de ouders mee te krijgen omdat ze nog denken aan scores en niveaus.

13. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Onze zoon zal waarschijnlijk ook een keurige middenmoter worden en ik moet ook zeggen: ik ben nog nooit zo blij met gemiddeld geweest. De reden dat ik me (een beetje) zorgen maak over die middenmoot ligt vooral op sociaal-emotioneel vlak. Ik vrees dat de kinderen die extra zorg nodig hebben eruit springen bij de leerkrachten waardoor de middenmootkinderen die niet zo van zich laten horen maar wel degelijk een probleem kunnen hebben of niet lekker in hun vel kunnen zitten over het hoofd gezien worden. Ik herken dat heel erg bij mezelf. Ik deed het altijd goed op school, had vriendinnetjes en draaide op mijn gemak mee met de groep. Op het oog. Van binnen was ik erg onzeker en was ik een echte pleaser. Dat werd alleen door niemand gezien en dat heeft mede bepaald hoe ik nu ben. Mijn zoon lijkt wat dat betreft erg op mij en hoewel hij meer de kans krijgt om zich te uiten ben ik wel bang voor herhaling bij hem. Vandaar mijn zorg. Ik wil dat hij wel gezien wordt ondanks goede prestaties en goed gedrag (hopende dat hij dat gaat vertonen :p). Maar uiteindelijk heeft de directeur van de school me ervan verzekerd dat de leerkrachten ook op die kinderen goed letten. Toch is het iets dat ik wel in de gaten ga houden.

14. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Offtopic: En toch kan ik zooo boos worden om het artikel:mad:
    Het onderwijs komt nooit positief in het licht.
    Nieuwe cito boekjes (versie 3.0), aangescherpte normen, de kinderen presteren hetzelfde maar krijgen een slechter resultaat.....kunnen wij het weer uitleggen aan de ouders (Jantje heeft altijd I/II scores, nu ineens III....)

15. mapepejo

mapepejo Fanatiek lid

27 aug 2014
    1.593
    541
    113
    Ik werk ook op een IPC school. Kinderen, team en ouders zijn enthousiast! Natuurlijk zijn er altijd nadelen te vinden, van elke werkwijze, maar IPC is wel echt toekomstgericht onderwijs.

IPC scholen zijn daarom zeker in opmars!! IPC sluit namelijk ook heel goed aan bij de 21st Century Skills waar scholen naar toe moeten werken. (ff googlen dan weet je al snel wat dat inhoud).

16. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Behalve de onderwijsmethode vond ik inderdaad de 21-eeuwse vaardigheden ook echt goed. Zoals @tupp al zei is leren tegenwoordig geen feiten meer uit je hoofd stampen maar gaat het meer om het proces. Dus zelf opzoeken, kritisch denken, eigen verantwoordelijkheid, samenwerken, zelfstandigheid enzovoorts. Allemaal eigenschappen die ik erg waardeer en die goed passen bij wat je tegenwoordig in de maatschappij nodig hebt.

17. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Inderdaad en alles ligt altijd aan ons.
    Niet aan sommige ouders die hun kind op 4 sporten doen, geen tijd hebben om te oefenen, normen en waarden aanleren. En wat is er mis met VMBO....

:|

puzzelstukje, Athina en Novastar vinden dit leuk.
  18. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Dit inderdaad. En mij valt zelf persoonlijk op, dat er in het basisonderwijs overmatig veel tijd word besteed aan tekenen, schilderen, kleien, muziek etc. Dat is belangrijk hoor, maar doe ook eens een leuk scheikunde experiment, ga het eens hebben over wat voorlopers van wiskundige vaardigheden, doe een programmeerspel etc. Ik weet niet of het hele basisonderwijs zo is, maar ik vind het echt aan het vertrutten, doordat het 90% vrouwen zijn die er werken. Veel kunst, cultuur, toneel en allerlei expressieve toestanden, weinig techniek, sport en wetenschap. Ook het gebruik van techniek en ICT in het hele schoolsysteem zelf loopt hopeloos achter. Ik vind dat erg jammer.

Daarnaast vind ik ook dat de hele Siri campagne over jongens, jongens laten zijn. Of in elk geval alle kinderen wat meer kind laten zijn, echt wel hout snijden. Alle kinderen moeten maar rustig zijn en stil zitten, schietspelletjes zijn uit den boze, als er keer word geduwd of geschopt naar elkaar is het meteen een ramp en je loopt al snel uit de pas. Ze mogen niet klimmen, niet rennen, niet gooien en zachtjes praten, fluisteren op de gang. Veel juffen kunnen weinig meer hebben.

Syane, tupp en amdaa vinden dit leuk.
  19. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Nu je het zo verwoordt...

Het is hier in de bovenbouw nog steeds een en al knutselen als creatieve vak. Ze hebben geloof ik nog nooit iets getimmerd, gezaagd, in elkaar geschroeft oid.
    Nu ook in groep 5-6: nog steeds bloemetjes knippen van wc-rolletjes. Ook al die jongens van 9-10 jaar oud..

20. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Natuurlijk zijn dat allemaal prima vaardigheden, maar ik merk toch ook wel dat mijn 10 jaar jongere collega's over het algemeen (want natuurlijk niet allemaal!) heel snel hun telefoon pakken als er iets simpels uitgerekend moet worden. Een grove schatting maken als je grote getallen moet delen of vermenigvuldigen is er niet meer bij... Mijn vader kon dat al veel beter dan ik, maar het is nog slechter geworden. En dan kan je zeggen "dat is de 21e eeuw", maar het is toch echt wel heel handig als mensen zien dat ze een tikfout hebben gemaakt of de komma verkeerd hebben gezet omdat de uitkomst niet overeen kan komen met de grove schatting in hun hoofd...

Dus af en toe heb ik het idee dat we een beetje doorslaan met alles maar moeten kunnen opzoeken. Wij zochten namelijk ook zelf op en hielden ook een spreekbeurt. Alleen deden wij het met boeken in de bibliotheek en voorwerpen die je van thuis mee nam. En gelukkig zie je nu ook weer workshops creatief flip-over tekenen voorbij komen dus het is niet alleen maar digitaal, digitaal.

Deel Deze Pagina