Schatten is iets wat kinderen nog wel degelijk leren. Er wordt zelfs bijzonder veel aandacht aan besteed. Net als bijvoorbeeld aan werkwoordspeling. Maar iets aangeleerd krijgen (en zelfs iets kunnen) staat helaas niet gelijk aan iets toepassen. Dat vind ik wel iets dat de laatste 10 jaar echt erger is geworden. Ik vind kinderen vaak te lamlendig om de dingen die ze geleerd hebben ook echt te gebruiken. Saai, te veel gedoe etc.
De vaardigheden die ik noemde gaan vooral over de zaakvakken, dus wereldoriëntatie en creatieve vakken. Rekenen, lezen en schrijven gebeurt gewoon op de “ouderwetse” manier omdat dat niet in een thema te stoppen is. Die vakken hebben ook weinig met feitenkennis te maken. Maar het stond niet duidelijk in mijn post inderdaad.
Ik ben daarmee zo blij met de school van dochter , die zijn aan het verbouwen en samen met de bso hebben ze ruimte voor de peuterspeelzaal in het schoolgebouw ( met. Verschoningsruimte en apart toiletblok) gemaakt en word er een ruimte in het bso pand ingericht als techniek lokaal waar ze vanaf groep 3 ook echt bezig serieus gaan. Met 1x per week een tetechniekleraar en ook ouders met kennis van zaken bij speciale dingen en er zijn meerdere leraren met affiniteit met technische dingen ( ook 4 meesters op het moment voor de klas) Sowieso hebben ze al een vakdocent voor lichamelijk onderwijs . Zo leuk, we hebben vandaag judo gedaan mam en er kwam een meneer die een zwarte band heeft meester s (vakdocent) helpen . Bij zoon speciaal onderwijs is dat sowieso een stuk meer toegespitst , beginselen elektro bij middenbouw/ koken vanaf groep 4/zelfde vakdocent lichamelijk onderwijs als dochter Die hij dus op zijn oude school ook had, echt top.